خبر فوری

 
 
کاردار سفارت چین: همکاری پاکستان و چین در علم و تکنولوژی یک بخش مهم از روابط دوجانبه است
کد خبر :1081913635

12:37 1401/11/20


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و چین, پکن, روابط دوجانبه, همکاری دوجانبه, کاردار سفارت چین,

پانگ چنکسو کاردار سفارت چین در اسلام آباد طی سخنرانی در مراسم همکاری علوم و فناوری فضایی پاکستان-چین، گفت: همکاری در علم و فناوری بخش مهمی از روابط دوجانبه پاکستان و چین است


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| پانگ چنکسو کاردار سفارت چین در اسلام آباد طی سخنرانی در مراسم همکاری علوم و فناوری فضایی پاکستان-چین، با بیان اینکه همکاری در علم و فناوری بخش مهمی از روابط دوجانبه پاکستان و چین است، گفت: دو کشور به طور مشترک بیش از 475 پروژه تحقیقاتی از جمله کشاورزی، هوافضا و صنایع شیمیایی را تامین مالی می کنند.

وی افزود: پس از امضای توافقنامه همکاری بین دولت ها با عنوان همکاری علم وتکنولوژی، شاهد نتایج عالی بوده ایم. پروژه های زیادی بین دوکشور در زمینه های حفاظت از منابع آب، مراقبت های پزشکی و بهداشتی، بیوتکنولوژی، علوم کامپیوتر، محیط زیست، انرژی، هواشناسی، زمین شناسی و مدیریت فناوری تامین مالی شده است. امروز برای مراسم تحویل بذر گیاهان دارویی پاکستان پس از بازگشت بعد از شش ماه از ایستگاه فضایی چین به اینجا آمده ایم. فضاپیمای شنزوXIV در ژوئن سال گذشته میلادی برای یک آزمایش علمی به فضا پرتاب شد و در دسامبر گذشته به سلامت به زمین بازگشت و اولین باری بود که گیاهان پاکستانی به فضا فرستاده شدند. این تجربه قطعا در تاریخ دوستی چین و پاکستان و همکاری علم و فناوری ثبت خواهد شد.

کاردار سفارت چین در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که همکاری دوجانبه علم و فناوری نیز در چارچوب کریدور اقتصادی پاکستان و چین گنجانده شده است که مطمئنا از کیفیت بالا و توسعه پایدار سی پیک پشتیبانی قوی خواهد کرد، از دانشمندان دو کشور در زمینه تلاش های مشترک تشکر و قدردانی کرد. او از مسئولان وزارت علوم و فناوری، کامستیک و بنیاد علمی پاکستان، سفرا و نمایندگان کشورهای عضو کامستیک برای حضور در این مراسم تشکر کرد و گفت: در دیدار سه ماه قبل محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با شی جن پینگ، رئیس جمهور چین ابراز داشت که چین استراتژی های توسعه و هماهنگی خود را با پاکستان گسترش خواهد داد و این اقدام یکی دیگر از مصادیق بارز اجرای اجماع سران دو کشور است. هر دو کشور متعهد به ایجاد یک جامعه نزدیک چین و پاکستان با آینده مشترک در دوره جدید هستند.

 

پروفسور احسن اقبال وزیر فدرال پاکستان برای برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات ویژه طی سخنانی در این مراسم گفت که پروژه "دانه ها در فضا" نقطه عطفی در همکاری بین دانشمندان دو کشور است. این پروژه بستری را برای محققان فراهم می کند تا دانش و منابع را به اشتراک گذارند که منجر به توسعه اقتصادی می شود. این پروژه نقطه عطفی در پیشبرد علوم فضایی، طب گیاهی و تحقیقات است .

وی در ادامه گفت: استفاده از فناوری فضایی برای توسعه انسان، حیات روی زمین و حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است و امیدواریم به زودی فضانوردان پاکستانی در ماموریت های فضایی به چین بپیوندند.

ارسال نظر

 
1