خبر فوری

 
ژنرال های ارتش پاکستان در اسناد مالی افشا شده بانک کردیت سوئیس چه کسانی هستند؟
کد خبر :1152926101

16:42 1400/12/03


برچسب ها : ارتش پاکستان, بانک کردیت سوئیس, پاکستان و سوئیس, پولشویی, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, ژنرال اختر عبدالرحمان, سازمان اطلاعات پاکستان, سپهبد زاهد علی اکبر, فساد مالی,

در تازه ترین اسناد افشا شده از «بانک کردیت سوئیس» که اسرار پول های کثیف در دومین گروه بانکی بزرگ این کشور را برملا نموده است، نام دو فرمانده اسبق عالی رتبه نیروی زمینی ارتش پاکستان نیز به چشم می خورد، این دو ژنرال متهم به جمع آوری مال از طرق غیر قانونی هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| در تازه ترین اسناد افشا شده از «بانک کردیت سوئیس» که اسرار پول های کثیف در دومین گروه بانکی بزرگ این کشور را برملا نموده است، نام دو فرمانده اسبق عالی رتبه نیروی زمینی ارتش پاکستان نیز به چشم می خورد، این دو ژنرال متهم به جمع آوری مال از طرق غیر قانونی هستند.

تحقیقات انجام شده توسط مرکز گزارش‌دهی جرایم و فساد سازمان یافته وابسته به کنسرسیومی متشکل از ۴۷ رسانه از جمله روزنامه فرانسوی «لو موند» اسرار مربوط به پولشویی ده ها میلیارد یورویی مقامات نظامی و سیاسی کشورهای مختلف جهان در "بانک کردیت سوئیس" را افشا نمود.

این اسناد تمامی پولشویی ها و نقل و انتقال دارایی های غیر قانونی مربوط به 1800 حساب در بانک مذکور را از سال 1940 تا پایان سال 2010 میلادی شامل می شود.

در این میان نام دو ژنرال اسبق عالی رتبه ارتش پاکستان شامل ژنرال اختر عبدالرحمان رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان(ISI)، رئیس اسبق کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان و ژنرال سپهبد زاهد علی اکبر در کنار اسامی دیگر مقامات و ژنرال های نظامی کشورهای مختلف دنیا افشا شده است.

در ادامه شرح حالی از فعالیت ها و اقدامات این دو ژنرال اسبق ارتش پاکستان را تقدیم می کنیم:

ژنرال اختر عبدالرحمان

جسه قوی، محکم و چابک، لباس نظامی روشن و بدون لکه و سه ردیف مدال های رنگارنگ بر سینه ژنرال اختر عبدالرحمان در تصویر وی نشان دهنده سوابق فعالیتی او پس از تشکیل پاکستان و میزان مشارکت وی در نبردهای مختلف نظامی می باشد.

این نگاره ژنرال اختر که ابتدا ریاست سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و سپس ریاست کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان را بر عهده داشت توسط محمد یوسف سرتیپ بازنشسته ارتش پاکستان طراحی و آماده شده است.

ژنرال اختر در سال 1946 میلادی و پیش از تشکیل پاکستان به عضویت ارتش سلطنتی بریتانیا درآمد و در رکاب این ارتش در سه جنگ مختلف حضور یافت، اما مهمترین جبهه ای که وی در دوران زندگی نظامی خود در آن حضور داشته است، میتوان به جنگ افغانستان و یا همان جهاد افغانستان اشاره نمود که از آن به عنوان نقطه اوج و حیاتی جنگ سرد و در نهایت دلیل پایان یافتن جنگ سرد یاد می شود. حضور ژنرال اختر در "جهاد افغانستان" و علت علاقه زیاد وی به این جنگ را سرتیپ محمد یوسف در کتاب خود با عنوان «مجاهد خاموش» ذکر می کند.

سرتیپ محمد یوسف در این کتاب خود در تشریح پشت پرده نحوه حضور ژنرال اختر در جنگ افغانستان می نویسد:

"پس از اشغال نظامی کشور همسایه پاکستان یعنی افغانستان توسط نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال 1979 میلادی، ژنرال ضیاء الحق به عنوان بالاترین مقام نظامی کشور و فرمانده ستاد ارتش پاکستان، ژنرال اختر عبدالرحمان را فراخواند و نظر وی در خصوص تحولات افغانستان را جویا شد.

به اعتقاد سرتیپ یوسف علت فراخواندن ژنرال اختر توسط ضیاء الحق می تواند به دو نکته ارتباط داشته باشد: در وهله اول سمت ژنرال اختر در آن زمان بود، زیرا وی ریاست وقت سازمان اطلاعات پاکستان را بر عهده داشت، اما دلیل دوم می تواند این باشد که این دو ژنرال پیش از تشکیل پاکستان به عنوان دانشجوی افسری با یکدیگر فعالیت داشته اند.

هارون رشید تحلیل گر و مقاله نویس برجسته پاکستان و نویسنده کتاب «فاتح» که شرح حالی از زندگینامه ژنرال اختر عبدالرحمان می باشد در این خصوص معتقد است دلیل روابط نزدیک و دوستانه این دو ژنرال، مهاجرت اقوام اجدادی آنان از پنجاب شرقی(هند) به پاکستان می باشد.

این دو ژنرال ارتش پاکستان یعنی ژنرال ضیاء الحق و ژنرال اختر عبدالرحمان دارای روابط بسیار و نزدیک و غیر عادی با یکدیگر بودند. هارون رشید در این باره می گوید آنان همسایه دیوار به دیوار بودند و روابط آنان به قدری نزدیک و صمیمانه بود که یک درب در این دیوار برای تسهیل رفت و آمد و انجام مشاوره در خصوص مسائل مختلف کشور ایجاد شده بود.

با توجه به وخامت روز افزون اوضاع افغانستان، ژنرال اختر مهلتی را از ژنرال ضیاء الحق برای تهیه گزارش جامع تحلیلی طلب نمود و این گزارش را در سه بخش مهم ارائه نمود.

ژنرال اختر در این گزارش خود در ابتدا عنوان نمود: پاکستان باید برای حفظ منافع خود به صورت همه جانبه در جهاد افغانستان مشارکت نماید. وی نوشت پس از اشغال افغانستان توسط یک قدرت کمونیست امکان پیشروی آن در مناطق مرزی پاکستان به طور چشمگیری افزایش یافته است و دست روی دست گذاشتن پاکستان در این شرایط صحیح نیست.

وی در بخش دوم این گزارش، طرح مقاومت در برابر اتحاد جماهیر شوروی در وهله اول و سپس اجبار آن به خروج از افغانستان را ارائه کرد.

ژنرال اختر در بخش سوم گزارش خود استراتژی مقاومت در برابر اتحاد جماهیر شوروی را شرح داد. وی با ارزیابی خلق و خو و عادات و منش قومی و قبایلی مردم افغانستان گفت این مردمان دارای روحیه استقامت و فداکاری بی نظیری هستند، بنابراین در صورتی که راهکارهای مناسب، آموزش و سلاح لازم برای آنان فراهم گردد، به یک ارتش چریکی غیر قابل شکست تبدیل خواهند گشت.

ژنرال ضیاء الحق ضمن موافقت با این پیشنهادات جمله ای را به زبان انگلیسی بیان نمود که بعدها به دیپلماسی اسلام آباد در زمینه جهاد افغانستان تبدیل شد. ژنرال ضیاء گفت: "The water in Afghanistan must boiled at the right temperature" «آب در افغانستان باید در دمای مناسب بجوشد».

سرتیپ یوسف در تشریح این جمله نوشت: جنگ افغانستان باید با شدت کنترل شده ای انجام شود تا روسیه فرصتی برای تجاوز به پاکستان نیابد.

وی در ادامه می نویسد: این جنگ طی سال های بعد از آن بر اساس همین سیاست صورت گرفت و ژنرال اختر بر این نکته تاکید داشت هیچ بعدی از این جنگ بر خلاف استراتژی های تعیین شده به پیش نرود، جنگ ها به سختی بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته انجام می شود، زیرا هر لحظه امکان تغییر شرایط در جنگ وجود دارد.

طبق گفته سرتیپ یوسف، ژنرال اختر در این جنگ دو تصمیم گیری مهم را اتخاذ نمود:

نخست آنکه تامین سلاح در جنگ افغانستان به جای آنکه به صورت مستقیم به شبه نظامیان صورت پذیرد به انجمن و گروه های مختلف تحویل گردد، بر همین اساس با تلاش های وی هفت گروه متحد افغانستان تشکیل گردید.

دوم آنکه تمامی امور مربوط به تامین سلاح و آموزش مجاهدان تحت کنترل پاکستان قرار داشته باشد و حتی هیچ قدرت بزرگ جهان در آن مداخله نداشته باشد.

آمریکا نیز تلاش نمود تا در این امور مداخله نماید و پیشنهاد داد سلاح ها به صورت مستقیم به دست شبه نظامیان مجاهد برسد، ژنرال ضیاء قدری نرمی در قبال این پیشنهاد آمریکا نشان داد اما ژنرال اختر مانع از انجام آن شد، وی معتقد بود چنانچه به اصول تعیین شده پایبند نباشیم جهاد افغانستان با شکست مواجه خواهد شد.

به اعتقاد سرتیپ یوسف، یک استراتژی دیگر در جهاد افغانستان که از سوی مقامات پاکستان تعیین نشده بود را می توان از اظهارات ژنرال اختر اقتباس نمود، ژنرال اختر در سخنانی گفت: "دشمن را باید با هزاران زخم کوچک تضعیف کرد". نتیجه زخم های بی شمار و کوچک این بود که گروه های چریکی نهایتا توانستند با یورش به مناطق تحت کنترل شوروی به عملیات در آنجا بپردازند.

به گفته وی این استراتژی ژنرال اختر بود که جنگ افغانستان را به پیروزی رساند، اما درست در لحظات حساس وی از سمت خود در ریاست سازمان اطلاعات پاکستان برکنار و به عنوان رئیس کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان منصوب گردید. برکناری ژنرال اختر در برهه حساس جنگ افغانستان به تلاش مقامات هیئت حاکمه برای کسب امتیازات موفقیت در این جنگ بود.

ژنرال زاهد علی اکبر

سپهبد ژنرال زاهد علی اکبر که در زمان دولت ژنرال ضیاء الحق بازنشسته شد، سابقه ریاست مرکز فرماندهی ارتش در راولپندی را در کارنامه خود دارد، ریاست سازمان توسعه آب و انرژی(WAPDA) از سال 1987 تا 1992 میلادی و همچنین ریاست هیئت کریکت پاکستان از جمله دیگر سوابق کاری وی می باشد.

وی در زمان دولت ژنرال پرویز مشرف از سوی سازمان بازرسی ملی پاکستان موسوم به نیب به دریافت رشوه، فساد مالی و حصول دارایی و اموال مازاد بر درآمد متهم گردید.

طبق اخبار منتشره در رسانه های محلی وقت، وی در بازجویی های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی ملی نسبت به اقدامات خود اعتراف نمود و مبلغ 200 میلیون روپیه را به خزانه ملی کشور بازگرداند.

سپهبد زاهد علی اکبر یک مهندس در بخش مهندسی ارتش پاکستان بود که مسئولیت نظارت بر تعمیرات مهندسی در مقر فرماندهی ارتش در راولپندی را بر عهده داشت.

وی سپس در آزمایشگاه های تحقیقاتی مهندسی(ERL) منصوب شد که مهمترین سازمان در زمینه تحقیق و توسعه برنامه پنهانی ساخت بمب اتم در سال 1970 بود، ضیاء الحق رئیس جمهور وقت وی را از درجه سرلشکری به درجه سپهبدی ارتقا داد.

ذوالفقار بوتو نخست وزیر وقت پاکستان به درخواست دکتر عبدالقدیر خان با ژنرال ضیاء الحق فرمانده وقت ارتش در خصوص جستجوی مهندس برای همکاری در زمینه توسعه بمب اتم گفتگو نمود.

در اوت 1976 میلادی سرتیپ اکبر در پروژه های عمرانی ارتش پاکستان حضور داشته و در این زمینه شهرت خاصی داشت، ژنرال ضیاء الحق فرمانده وقت ارتش پاکستان با حفظ محرمانه بودن موضوع، با عضویت ژنرال اکبر در برنامه بمب هسته ای موافقت نمود.

سرلشکر اکبر نقش ویژه ای در ساخت سازه های محکم که سانتریفیوژهای تهیه شده از سوی دکتر قدیر خان را بر آن استوار نمود ایفا کرد، سانتریفیوژها کلید غنی سازی بمب اتمی پاکستان بودند.

ارسال نظر

 
1