خبر فوری

 
 
ژنرال مک مستر: گروه های تروریستی از سال 1948 به بخش مهمی از سیاست خارجی پاکستان تبدیل شده اند
کد خبر :1169510171

18:13 1399/07/04


برچسب ها : ISI, آمریکا, افغانستان, پاکستان, پاکستان و آمریکا, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, جنبش طالبان پاکستان, سازمان اطلاعاتی, گروه القاعده, گروه های تروریستی, هند,

ژنرال (بازنشسته) مک مستر مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، گفت: گروه های تروریستی از سال 1948 به بخش مهمی از سیاست خارجی پاکستان تبدیل شده اند.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| ژنرال (بازنشسته) مک مستر مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا که به دلیل تجربه 34 ساله اش در ارتش آمریکا و تسلط بر سیاست خارجی شهرت دارد، طی گفتگو با " انڈپینڈنٹ  " در پاسخ به سوال نقش پاکستان در ماموریت صلح افغانستان، گفت: دلیل فعال بودن پاکستان در منطقه، هند است، پاکستان پشت تمامی پدیده ها هند را می بیند و دلیل بیشترین اقدامات آن در افغانستان نیز همین است. وی با انتقاد از سیاست خارجی پاکستان، گفت: گروه های تروریستی از سال 1948 به بخش مهمی از سیاست خارجی پاکستان تبدیل شده اند که بیش ترین خسارت آن به مردم این کشور وارد شده است.

وی با اشاره به حملات تروریستی چون حمله به مدرسه دولتی ارتش در سال 2014، ابراز داشت: زمانیکه تحریک طالبان پاکستان به این مدرسه حمله کرد، امیدوار بودیم که پاکستان این سیاست خود را تغییر خواهد داد اما متاسفانه چنین نشد؛ اکنون وقت آن رسیده است تا ارتش و سازمان اطلاعاتی ISI پاکستان به حمایت از تروریست ها پایان دهند و اکنون ما باید با فشار بر پاکستان از آن بخواهیم تا مسیر خود را انتخاب کند.

ژنرال (بازنشسته ارتش پاکستان) امجد شعیب طی گفتگو با همین خبرگزاری در واکنش به انتقاد ژنرال ارتش آمریکا مک مستر، گفت: آمریکا، روابط پاکستان و افغانستان را از دید هند می بیند زیرا در آن منافع مخفی آنها وجود دارد و آمریکا می خواهد هند را در برابر چین قرار دهد. آمریکا در برابر منافع سیاسی خود همه را حشره و هیچ تصور می کند. وی افزود: آمریکا بدون کمک پاکستان نمی توانست وارد افغانستان شود، و این پاکستان بود که اطلاعات لجستیکی، پشتیبانی ارتباطات و امکانات میدان هوایی را در اختیار آمریکا قرار داد. آمریکا ابتدا در جنگ علیه روسیه و القاعده در افغانستان، پاکستان را استفاده کرد و سپس هند را در افغانستان مستقر کرد.

انور اقبال روزنامه نگار ارشد مستقر در واشنگتن دی سی در واکنش به سخنان ژنرال (بازنشسته) مک مستر، گفت: پاکستان هنوز با شبکه حقانی ارتباط دارد، اما آیا ایالات متحده از این فرصت استفاده نکرده است؟ وی افزود: باوجوود حضور 19 ساله آمریکا در افغانستان، ایالات متحده نتوانست کاری کند، زیرا تنها مسئله طالبان در افغانستان وجود ندارد، آمریکا در این مورد باید تاریخ افغانستان را بفهمد.

ژنرال مک مستر در پایان گفتگوی خود، گفت: ارتش و آی اس آی پاکستان باید نگرش خود را تغییر دهند در غیر این صورت پاکستان همچون کشور کره شمالی به کشوری تنها تبدیل می شود و به جز چین از حمایت هیچ کشور دیگر برخوردار نخواهد بود که این به نفع پاکستان نیست.

ارسال نظر

 
1