خبر فوری

 
چین : در حال تلاش برای افزایش ذخایر ارزی پاکستان هستیم
کد خبر :2107458131

14:56 1397/10/13


برچسب ها : پاکستان, چین,

اسلام آباد : چین به طور موقت اذعان داشته که در تلاش برای کمک مالی به پاکستان به منظور افزایش ذخایر ارز خارجی این کشور است.


 

اسلام آباد : چین به طور موقت اذعان داشته که در تلاش برای کمک مالی به پاکستان به منظور افزایش ذخایر ارز خارجی این کشور است.

به گزارش راز نیوز ، لوکینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در گفت و گو با رسانه ها و در پاسخ به سوال مطرح شده که آیا چین برای جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی پاکستان و جلوگیری از افزایش قیمت دلار در این کشور تصمیم به پرداخت وام 2 میلیارد دلاری به این کشور گرفته است، گفت : چین به منظور کمک به پاکستان تا کنون پیشنهادهایی در رابطه با تجارت، سرمایه گذاری و کمک را ارائه کرده و عملی نیز انجام داده است و در آینده نیز در این رابطه با پاکستان همکاری خواهد کرد.

گفتنی است این پاسخ را می توان به عنوان نخستین تایید پرداخت کمک های مالی چین به پاکستان از سوی مقامات چین دانست.

لوکینگ همچنین در ادامه ابراز داشت، پاکستان و چین دو شریک استراتژیکی مهم هستند، و دو طرف نیز در تلاش برای همکاری و کمک به یکدیگر هستند.

ناگفته نماند که تاکنون شرایط پرداخت این وام مشخص نشده است اما گفتنی است این وام با سود بالایی به پاکستان داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که طی سفر رسمی نخست وزیر پاکستان عمران خان به پکن وی به طور رسمی خواستار کمک از جانب چین به پاکستان در رابطه با خروج از بحران اقتصادی شده بود، که مقامات چین نیز در پاسخ با ابراز اطمینان وعده دادند که تلاش های خود برای نجات پاکستان از بحران اقتصادی را به کار خواهند گرفت.

در ابتدا گفته شد که بسته چین شامل مبادله ارز برای غلبه بر عدم تعادل تجاری پاکستان _ چین و افزایش دسترسی به محصولات پاکستانی در سواحل چین خواهد بود. از طرفی لوکینگ نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود با اشاره به این موضوع گفته است که این بسته جامع و کاملی است.

از طرفی قابل ذکر است که پاکستان در حال تلاش برای افزایش ' پاندا بوندا' خود در بازار سهام چین تا سقف یک میلیارد دلار نیز است، علاوه بر این پاکستان و چین پروژه های زیر ساخت و ارتباطی به ارزش میلیاردها دلار را نیز به طور مشترک آغاز کرده اند.

لازم به ذکر است که تاکنون 22 پروژه از سرمایه گذاری 18 میلیارد و 900 میلیون دلار تحت پروژه های CPEC به مرحله تکمیلی خود رسیده اند.

به گفته مقامات، در حال توسیع پروژه CPEC هستیم و در این رابطه میان دوطرف توافقنامه هایی نیز به امضاء رسیده است، همچنین در رابطه با ساخت مناطق اقتصادی نیز دو طرف موافقت کرده اند.


به نقل از نوای وقت، تا اواخر دی ماه سال جاری نیز امکان شنیدن خبرهای خوش بیشتری است، همچنین کشورهای دوست مبلغ 6 میلیارد دلار را نیز تا اواخر ژانویه به پاکستان خواهند داد.

وزارت دارایی پاکستان ماه ژانویه را به عنوان بهبودی وضعیت اقتصادی پاکستان در آینده خوانده و گفته است، در ماه ژانویه بسته حمایتی عربستان سعودی به پاکستان تکمیل خواهد شد، عربستان سعودی یک میلیارد دلار را به حساب بانک مرکزی پاکستان واریز خواهد کرد. گفتنی است پس از آن تسهیل نفت برای پاکستان از سوی عربستان سعودی آغاز خواهد شد.
طبق ادعای برخی منابع خبری، امکان اخذ 3 میلیارد دلار از سوی امارات متحده عربی در ماه ژانویه نیز وجود دارد.

کشور چین نیز مبلغ 2 میلیارد دلار را به پاکستان خواهد داد. براساس گفته منابع وزارت دارایی پاکستان ، علاوه بر آنکه سیاست های جدید و تعرفه های صنعتی در ماه ژانویه صادر خواهند شد، حداقل بودجه نیز تعریف خواهد شد. مذاکرات با صندوق بین المللی پول نیز در همین ماه برگزار خواهند شد.

ارسال نظر

 
1