خبر فوری

 
چرا هیئت حاکمه نظامی پاکستان مجبور است در کنار عمران خان بایستد؟
کد خبر :1246738137

18:12 1399/12/26


برچسب ها : احزاب اپوزیسیون, ارتش پاکستان, باجوا, پاکستان, ژنرال قمر جاوید باجوا, سنجرانی, عمران خان, مجلس سنای پاکستان, محمد صادق سنجرانی, نخست وزیر پاکستان, هیئت حاکمه پاکستان, هیئت حاکمه نظامی پاکستان, یوسف رضا گیلانی,

تحلیلگرای مسائل سیاسی پاکستان بر این باورند که تا زمانی که میان هیئت حاکمه نظامی پاکستان و احزاب اپوزیسیون توافقی صورت نگیرد هیئت حاکمه نظامی مجبور است کنار عمران خان بایستد و از وی حمایت کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | شکست یوسف رضا گیلانی نامزد مشترک احزاب اپوزیسیون در انتخابات ریاست مجلس سنای پاکستان به پیروزی قدرت های مخفی یعنی هیئت حاکمه نظامی پاکستان تفسیر میشود.

گفته میشود قدرت های برتر (هیئت حاکمه نظامی) برای پاسخ به شکست دکتر عبدالحفیظ شیخ در انتخابات مجلس سنای پاکستان با وجود اکثریت آرای احزاب اپوزیسیون در انتخابات سنا، در انتخابات رئیس مجلس سنا با شکست دادن یوسف رضا گیلانی این را ثابت کرده اند که رأی اصلی و نهایی از آن آنها است. انتخاب محمد صادق سنجرانی به عنوان رئیس مجلس سنای پاکستان این عقیده را بیش از گذشته نشان میدهد که برعکس ادعاهای ارتش پاکستان این ارگان تاکنون بیطرف نشده و کنار عمران خان نخست وزیر پاکستان ایستاده است. قانون تحلیل سیاسی میگوید تا وقتی که میان هیئت حاکمه نظامی و احزاب اپوزیسیون تفاهمی صورت نگیرد، هیئت حاکمه نظامی پاکستان هیچ چاره ای جز حمایت از عمران خان ندارد.

از سوی دیگر بزرگترین حزب ایالت پنجاب یعنی حزب مسلم لیگ ن بر ادعا و حرف های خود  علیه هیئت حاکمه نظامی پاکستان پافشاری میکند. به تازگی و بعد از انتشار بیانیه نواز شریف در باره احتمال ترور دخترش مریم نواز به جای اینکه هیئت حاکمه نظامی بیانیه ای در خصوص رد این اظهارات صادر کند، سازمان بازرسی کل کشور را به جان مریم نواز انداخت که این کار ثابت کرد هیئت حاکمه نظامی پاکستان برخلاف ادعاهایش بسیار جانبدارانه عمل میکند و در اقدامات علیه احزاب اپوزیسیون، حزب حاکمه و عمران خان را همراهی میکند.

نصرت جاوید تحلیلگر مسائل سیاسی درباره شکست دکتر عبدالحفیظ شیخ در مقابل یوسف رضا گیلانی در انتخابات مجلس سنای پاکستان و شکست یوسف رضا گیلانی در انتخاب ریاست مجلس سنای پاکستان بیان کرد که دکتر عبدالحفیظ شیخ یک نامزد رسمی نبود و وی فارغ التحصیل دانشگاه بوستون و یک تکنوکرات بوده است و نه تنها عمران خان بلکه هیئت حاکمه نظامی روابط استواری با وی دارند. از این رو شکست دکتر عبدالحفیظ شیخ این پیغام را داد که عمران خان از حمایت مجلس ملی پاکستان محروم شده است و حکومت وی به زودی سرنگون خواهد شد. برای غلط ثابت کردن این عقیده عمران خان به طور فوری به مجلس رفت و رأی اعتماد گرفت که در آن نیز هیئت حاکمه نظامی به شدت از عمران خان پشتیبانی و حمایت انجام داد. عمران خان پیش از گرفتن رأی اعتماد، نام محمد صادق سنجرانی را به عنوان نامزد حکومت برای کرسی ریاست مجلس سنای پاکستان اعلام کرده بود. از سوی دیگر محمد صادق سنجرانی یک سیاستمدار ساده ای نیست و وی یکی از اعضای کلیدی حزب مردمی بلوچستان میباشد که همه میدانند کسانی که عضو حزب مردمی بلوچستان میباشند به طور مستقیم تحت حمایت هیئت حاکمه نظامی هستند. عاشقان وطنی مثل سنجرانی که با حمایت هیئت حاکمه نظامی به رتبه های بالا میرسند به عنوان خائن از سوی گروه های آزادی خواه بلوچ شناخته میشوند و اگر محمد صادق سنجرانی به عنوان ریاست مجلس سنای پاکستان انتخاب نمی شد این حرف بر زبان ها جاری میشد که حمایت هیئت حاکمه نظامی به درد سیاستمدار های محب وطن نمیخورد و برای خنثی سازی چنین حرف هایی حزب حاکمه پاکستان سنجرانی را به عنوان نامزد ریاست مجلس سنا از سوی خود انتخاب کرد.

به گفته نصرت جاوید تحلیلگر مسائل سیاسی، برای اهمیت بخشیدن به امر، شیخ رشید احمد وزیر کشور پاکستان مقابل دوربین ها به طور رسمی اعلام کرد که محمد صادق سنجرانی نامزد رسمی دولت برای ریاست مجلس سنای پاکستان میباشد و پس از آن شبلی فراز وزیر اطلاع رسانی نیز بیان کرد که برای پیروزی سنجرانی هر حیله ای به کار برده خواهد شد و برای یقینی کردن حیله ها یک شب قبل از انتخابات ریاست مجلس سنا برای زیر نظر گرفتن رأی های حکومتی بر روی محل اخذ رأی دوربین کار گذاشته شد و یک روز قبل تر میرزا محمد آفریدی را از مناطق قبایلی که یک سرمایه دار است و به سفارش سنجرانی به عنوان نامزد معاون ریاست مجلس سنا انتخاب کردند و بازی مانور سیاسی به پرویز ختک وزیر دفاع پاکستان سپرده شد. میرزا محمد آفریدی 54 رأی از 82 رأی را به خود اختصاص داد که این تعداد رأی ثابت کننده این امر بود که در مجلس سنا نیز مثل مجلس ملی پاکستان حزب حاکمه و متحدانش حرف بالاتری را نسبت به احزاب اپوزیسیون خود میزنند.

به گفته تحلیلگران سیاسی، 54 رأی به میرزا محمد آفریدی یک پیغام روشن و مشخصی دارد که چند نفر از احزاب اپوزیسیون در پشت پرده با هیئت حاکمه دست دوستی داده اند و احزاب اپوزیسیون وقت خود را برای شناسایی این افراد تلف نخواهد کرد. احزاب اپوزیسیون قبل از بردن  اعتراض خود نسبت به انتخابات ریاست مجلس سنا به دادگاه فکر خواهد کرد. بردن اعتراض به دادگاه خودمختاری مجلس ملی پاکستان را زیر سوال خواهد برد. فرض کنیم که دادگاه حکم برد یوسف رضا گیلانی در ریاست مجلس سنا را صادر کند اما با این وجود بازهم ارزش 54 رأی به میرزا محمد آفریدی به جای خود باقی خواهد ماند. پیدا کردن 6دوربین بر روی محل اخذ رأی توهین به آئین انتخاباتی و رأی ها به شمار میرود اما این بحث زیر مباحث برد و باخت سنجرانی و گیلانی گم شده است. احزاب اپوزیسیون بسیار سریع آئین سوگند اعضای جدید سنا را برگزار کردند درحالی که بعد از سوگند یاد کردن باید این بررسی صورت میگرفت که این دوربین ها از کجا آمده اند و کی پشت نصب این دوربین ها ایستاده است. خلاصه این که هیئت حاکمه نظامی قدرت خود را در انتخابات ریاست مجلس سنای پاکستان بار دیگر به رخ کشیده است و در آینده نزدیک شاهد بیش از پیش دخالت و قدرت نمایی هیئت حاکمه پاکستان خواهیم بود.

ارسال نظر

 
1