خبر فوری

 
 
چرا نظامیان پاکستان گروه های واتساپ را ترک میکنند؟
کد خبر :862434274

14:10 1397/10/30


برچسب ها : ارتش, پاکستان, فضای مجازی, واتس آپ,

گزارش کامل از عملکرد نظامیان پاکستانی در رابطه با فضای مجازی و اینترنت


به گزارش «راز نیوز» به نقل از «بی بی سی اردو» هفته گذشته پس از دویست و هفدهیمن نشست سران ارتش پاکستان یک گزارش خبری منتشر شد که مثل گذشته در آن اتفاقات اخیر مورد بحث قرار گرفته بود. اما چند روز پس از این نشست پیام های در رابطه با ترک گروه های پیام رسان واتساپ در این پیام رسان منتشر شد که در آن به نظامیان ارتش پاکستان دستور داده شده بود که هرچه سریع تر گروه های پیام رسان واتساپ را ترک کنند. نه تنها ترک گروه این پیام رسان بلکه اعلام شد که اکانت های خود را نیز غیر فعال کنند. طی پیام دیگری اعلام شد که اگر گروه های پیام رسان واتساپ را ترک نکنند احتمال برخورد نظامی و انظباطی نیز وجود دارد.

پس انتشار این پیام ها افسران ارتش پاکستان طی گفتگو با یکی از خبرگزاری ها صحت این پیام ها را اعلام کردند. طبق اطلاعات به دست رسیده تعداد زیادی از افسران ارتش پاکستان به دستور این پیام ها گروه های واتساپ خود را ترک نموده اند. وقتی سوال مبنی به چرایی این ماجرا از یک افسر عالی رتبه ارتش توسط خبرگزاری داخلی پرسیده شد آن افسر فقط با یک کلمه جواب چرایی این ماجرا را بیان کرد وی گفت: "امنیت". 

همچنین افسران دیگری نیز این خبر را تأیید کردند و گفتند: اول اعلام شد که اطلاعات مربوط به خود را در هیچ شبکه مجازی اعلام نکنید پس از آن اعلام به ترک پیام رسان کردند.

در دوران رشد رسانه های اجتماعی و جنگ نسل پنجم چرا این حکم صادر شد؟؟

سخنگوی ارتش پاکستان ژنرال آصف غفور از حدود یک سال پیش کلمه «جنگ نسل پنجم» را استفاده میکند و بار ها اعلام کرده است که پاکستان نه تنها در مرز های خود احساس خطر میکند بلکه در فضای سایبری نیز خطر های زیادی برای پاکستان وجود دارد، تعداد صفحاتی که علیه ارتش پاکستان درحال فعالیت هستند روز به روز افزایش میابد.

در اسفند 96 سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد که اسامی بیش از 250 صفحه در شبکه های مجازی همچون توییتر، اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب را به اداره تحقیقاتی فدرال ارسال کرده است که با نام ارتش پاکستان درحال فعالیت بوده اند.

همچنین در خرداد 97 سخنگوی ارتش پاکستان طی نشست خبری خود اعلام کرد صفحه های در فضای مجازی علیه نظام پاکستان در حال فعالیت هستند و افکار عمومی را نسبت به این امر تغییر میدهند.

علاوه بر این در مهر ماه 97 سخنگوی ارتش پاکستان آصف غفور طی بیانه ای که در صفحه توییتری خود @OfficialDGISPR منتشر کرد اعلام کرد: ارتش پاکستان،  سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) و هیچ افسر دیگه ای هیچ صفحه ای در فضای مجازی ندارند و اگر صفحه مدعی این امر باشد آن صفحه برای دولت غیر رسمی و جعلی خواهد بود. اما از طرفی سخنگوی ارتش پاکستان صفحه شخصی خود را در توییتر به نام @peaceforchange را آزادانه استفاده میکند و همین هفته طی توییت جنجالی بحث در شبکه مجازی به راه افتاد.

این تویت از طرفی موجب حمایت برخی و موجب انتقاد شدید برخی دیگر شد. افراد منتقد خواستار ارائه توضیحاتی در رابطه با این تویت از سخنگوی ارتش پاکستان شدند.

علاوه بر مبحث فوق، گروه هایی نیز در پیام رسان واتس آپ موجود است که افسران ارتش پاکستان در آنها حضور دارند و در بحث های مختلف آراء خود را به طور آزادانه بیان می کنند.
یکی از افسران بخش روابط عمومی ارتش پاکستان طی مصاحبه ای با بی بی سی با اشاره به بحث مورد نظر و با رد کردن این بیانیه که ارتش پاکستان خواهان بستن تمامی حساب های فضای مجازی افسران خود است گفت : ارتش تنها دستور به محتاط بودن و عمل کردن به سیاست های این سازمان را داده است.

وی در ادامه اذعان داشت که درصورت اجرا نکردن هر حکمی، تنبیه جزئی از قواعد و ضوابط هر اداره و سازمانی است، و در رابطه با این موضوع نیز همین امر حاکم است.




آیا این دستور درعوض تهدیدی از سوی هندوستان صادر شده است؟


برخی از افسران ارتش پاکستان اظهار داشتند که این اقدام به دلیل پیش گیری از احتمالات حملات سایبری از سوی هند انجام شده است.
آنها افزودند ، اطلاعاتی در دست دارند که نشان دهنده آن است که ارتش کشور هندوستان طی پروژه ای خواهان دستیابی به اطلاعات افسران ارتش پاکستان است، و به همین دلیل حکم ترک فضای مجازی به افسران داده شده است.

خبر قابل توجه این است که خبرگزاری CNN آمریکا طی انتشار خبری از دستگیری یکی از سربازان ارتش هندبه دلیل انتشار اطلاعات خبر داده است.
براساس این خبر، یکی از سربازان ارتش هند با نام سومبیر سینگه با یکی از اکانت هایی در فیس بک با نام پریانا چوپرا دوست بوده است.
طبق گزارش نیروهای پلیس هند، دو طرف پس از رد و بدل کردن عکس هایی، سرباز هندی با دریافت رشوه، اطلاعات ارتش را به اکانت پریانکا ارسال کرده بود.

هفته گذشته نیز رئیس کل ستاد ارتش هندوستان بپن راوت نیز طی بیانیه ای با متهم کردن پاکستان و اشاره به چنین مواردی اظهار داشته بود که نظامیان ارتش هند مورد سوء استفاده اطلاعاتی توسط صفحات دروغین قرار می گیرند.


 



آیا استفاده پیام رسان واتس آپ توسط افسران ارتش درست است؟


سپهبد امجد شعیب، چندی پیش طی مصاحبه ای با بی بی سی گفته بود که افسران ارتش درصورت رعایت قواعد و ضوابط بیان شده می توانند از فضای مجازی استفاده بکنند.
وی افزود، تمامی قواعد و ضوابط در رابطه با استفاده از فضای مجازی موجود است، و باوجود آن نیز ارتش برای استفاده از فضای مجازی تمامی افسران خود در هر سطحی را آگاه و تربیت می‌کند، و اجرایی کردن آموزش های ارائه شده برای هریک از افسران الزامی است.

اما این درحالی است زمانی که بی بی سی سوالی در رابطه با استفاده اعضای ارتش از فضای مجازی از عمر فاروق از تحلیل گران امور ارتش پاکستان پرسید، وی گفت : اگر این دستور ها حقیقت داشته باشند، این یک گامی است که باتوجه به اطلاعات ارائه شده ، توسط سازمان های مخفی ارائه می شود.

عمر فاروق در این رابطه در ادامه افزود، اخیرا شاهد نزدیک شدن افسران و جوانان ارتش به سیاست بوده ایم. " در انتخابات سال گذشته شاهد بحث و گفت و گوی افسران و اعضای ارتش پاکستان در رابطه با سیاست بوده ایم، که شاید این موضع، موضع مناسبی نباشد."

وی در ادامه با اشاره به هدف از ایجاد شبکه های نظامی در سراسر جهان را دوری ارتش و نظامیان از عناصر اجتماعی و اثرات آن خواند و گفت : این اقدام برای آن است تا ارتش با دوری از مواضع اختلاف برانگیز اجتماعی، مذهبی و سیاسی بتواند نقش خود را به نحو احسنت اجرایی بکند.

اما وی از طرفی با در نظر گرفتن حکم فوق برای منع استفاده از فضای مجازی گفت : احتمالا این امر زیاد است که این دستور برای حفظ اسرار نظامی و جلوگیری از افشای آن در فضای مجازی اتخاذ شده باشد.

همچنین وقتی چنین سوالی در رابطه با حکم ارتش از خبرنگار، تحلیل گر و نویسنده کتابی در رابطه با جنگ کارگل نسیم زهره پرسیده شد، وی گفت : اگر ارتش چنین دستوری داده است، این یک قدمی به سمت درست خواهد بود.
"باتوجه به سیاست ها و برنامه های ارتش، این موضوع که جوانان ارتش از فضای مجازی استفاده بکنند بسیار تعجب برانگیز است. نباید چنین اتفاقی بیفتد."

نسیم زهره با خاطر نشان کردن این موضوع که ارتش در حفاظت از اطلاعات و اسرار خود بسیار محتاط است گفت : باید ارتش به عنوان یک ارتش منظم نسبت به این موضوع احتیاط بکند.

" شاید ارتش اجازه استفاده از فضای مجازی را به اعضای خود بدهد، اما اگر من در ارتش مقام و منصبی داشتم قطعا از این امر جلوگیری به عمل می آوردم."

از طرفی تحلیل گر عامر رانا نیز با ابراز نظر خود در این رابطه گفت : اکثرا در گروه های واتس آپ شاهد جریان داشتن مباحث سیاسی هستیم، درصورتی‌که یکی از افسران در رابطه با سیاسیت نظری را ارائه کند، مردم درعوض رای شخصی، این رای را منتسب به سازمان می دانند.
وی افزود، شاید این دستور برای حفاظت از اسرار و یا جلوگیری از تلاش دشمنان برای جاسوسی صادر شده است.

 

ارسال نظر

 
1