خبر فوری

 
چالش تقویت تروریسم در منطقه درپی عدم دخالت نهاد های امنیتی پاکستان در جذب نیروهای تروریستی از خاک این کشور
کد خبر :1161867685

16:04 1400/03/29


برچسب ها : ارتش پاکستان, پاکستان و افغانستان, تامین مالی تروریسم, تروریست, تروریست های داعش, تروریسم, جذب نیرو, سازمان های امنیتی, هیئت حاکمه پاکستان,

براساس گزارش اختصاصی راز نیوز و منابع داخلی پاکستان، هیئت حاکمه و نهاد های امنیتی پاکستان از تلاش های درحال انجام در داخل پاکستان به منظور تامین مالی تروریسم و جذب نیرو من جمله برای داعش و طالبان پاکستان مطلع بوده و بر این باورند که خروج این عناصر تروریستی و خرابکار از پاکستان و ورود آنها به افغانستان از جهت امنیت داخلی به نفع پاکستان است....


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| براساس گزارش اختصاصی راز نیوز و منابع داخلی پاکستان، هیئت حاکمه و نهاد های امنیتی پاکستان از تلاش های درحال انجام در داخل پاکستان به منظور تامین مالی تروریسم و جذب نیرو من جمله برای داعش و طالبان پاکستان مطلع بوده و بر این باورند که خروج این عناصر تروریستی و خرابکار از پاکستان و ورود آنها به افغانستان از جهت امنیت داخلی به نفع پاکستان است، زیرا با خروج این افراد، آنها به جای آنکه عملیات های خرابکارانه خود را در خاک پاکستان انجام دهند، در افغانستان انجام خواهند داد.

شایان ذکر است که با آغاز حملات گروه تروریستی داعش در خاک پاکستان به ویژه حمله اخیر این گروه علیه جامعه شیعه هزاره در اطراف شهرستان کویته که منجر به شهادت 11 شیعه شد، سوالاتی را در رابطه با مطلع بودن و حمایت نهادهای امنیتی از این تروریست ها ایجاد کرد، که گزارش اختصاصی راز نیوز و دیگر منابع تحلیلی سیاسی داخلی پاکستان مهر تاییدی بر این امر است که نه تنها نهاد های امنیتی پاکستان از فعالیت این شبکه های تروریستی در خاک پاکستان مطلع هستند، بلکه به نوبه خود با سکوت و عدم اقدام عملی جدی از آنها حمایت نیز می کنند.

به گفته کارشناسان، تحولات اخیر به ویژه سکوت نهاد های امنیتی در خصوص تروریست ها نشان دهنده تکرار مجدد تاریخ چالش تروریسم در منطقه توسط پاکستان است که این کشور همچون گذشته به احتمال قوی با سکوت خود که باعث تشکیل و اعزام نیروهای تروریستی به خاک افغانستان و تقویت آنها می شود، مجددا خود و منطقه را به یک چالش بزرگ تروریستی وارد می کند.     

از طرفی خبرگزاری تحلیلی داخلی پاکستان در گزارش اخیر خود در این رابطه اظهار داشت: نهادهای امنیتی به دولت پاکستان هشدار داده اند که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خطر واضح آغاز مجدد عملیات های تروریستی گروه های تحریک طالبان پاکستان و داعش در پاکستان بوجود آمده است که برای مقابله با آن باید از هم اکنون استراتژی تدوین و تشکیل شود.

گفتنی است تحلیلگران سیاسی این هشدار را تنها اقدامی نمادین از سوی نهادهای امنیتی پاکستان اعلام کرده اند، زیرا پیش از این نیز هرچند هیئت حاکمه پاکستان مکررا از حمایت از گروه های تروریستی سر باز زده است، اما حقایق میدانی و تحلیل های داخلی و بین المللی شاهد بر این امر هستند که هیئت حاکمه پاکستان تفکر سلفی تکفیری دارد که گروه های تروریستی را برای مقاصد مختلف پرورش می دهد.

براساس این گزارش خبرگزاری داخلی، آژانس های امنیتی می گویند که بازی بزرگ افغانستان بیش از آنکه به نفع پاکستان باشد، تاثیرات منفی بر پاکستان خواهد گذاشت. به گفته تحلیلگران سیاسی، از طرفی کشور پاکستان برای آمریکا و دیگر قدرت های جهانی مهم تر می شود و از طرفی خطرات ظهور دوباره سازمان های تروریستی و ممنوعه درحال افزایش است. نهاد های امنیتی براین باورند که این تفکر که خاک افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی علیه پاکستان مورد استفاده قرار نمی گیرد، یک اشتباه است. همچنین این احتمال نیز ابراز داشته می شود، درصورتیکه پس از خروج نظامیان آمریکایی، طالبان افغانستان به قدرت رسید، این امر باعث تقویت عناصر مخفی شده طالبان پاکستان در افغانستان نیز می شود و اینها مجددا به موضع فعالسازی دوباره شبکه خود در پاکستان دست می یابند.

شایان ذکر است پس از هلاکت ملا منصور امیر سابق طالبان افغانستان درپی حمله پهپادی آمریکا در کویته، روابط پاکستان و طالبان افغانستان همچون گذشته نیستند. از طرفی این نیز حقیقت است که درپی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، هند نیز در تلاش برای دوستی و بهبودی روابط با طالبان افغانستان است و در این زمینه درحال دریافت پاسخ مثبت است. این همان هندی است که تا دیروز حاضر به گفتگو با طالبان نبوده و درکنار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان ایستاده بود. همچنین هند مخالف شدید معاهده آمریکا با طالبان بود و به نظر می رسید که این کشور آخرین امید برای کشتی درحال غرق شدن اشرف غنی است. اما با تغییر اوضاع، هند نیز به گفتگو با طالبان افغانستان روی آورده است.

ارسال نظر

 
1