خبر فوری

 
پیوستن زنان پاکستانی به گروه های مبارز در افغانستان
کد خبر :1331345324

16:58 1400/03/21


برچسب ها : افراط گرا, افراط گرایی, پاکستان و افغانستان, تروریست, تروریسم, داعش,

نمایندگی پاکستان در افغانستان نامه ای به وزارت امور خارجه پاکستان نوشت و در مورد بازداشت 24 زن پاکستانی در افغانستان به طور مفصل اطلاع داد


 

اسلام آباد : به گزارش راز نیوز | خبرگزاری آسیای جنوبی در گزارشی در این رابطه نوشت : نمایندگی پاکستان در افغانستان نامه ای به وزارت امور خارجه پاکستان نوشت و در مورد بازداشت 24 زن پاکستانی در افغانستان به طور مفصل اطلاع داد. این زنان به دلیل وابستگی به گروه خراسانی داعش در افغانستان زندانی هستند.

 

خبرگزاری آسیای جنوبی با یکی از خانواده این زنان صحبت کرد که این خانواده تایید کرده است دخترشان از یک سال گذشته در زندان است.

 

یکی از اعضای خانواده آن زن کفت : "او در خانه با شوهرش مشکل داشت. او پیش ما نیامد در عوض از مدرسه محلی به یکی از دوستانش مراجعه کرد که او را به یک گروه جهادی وصل و به افغانستان برد".    

 

طبق گزارش خبرگزاری آسیای جنوبی : بسیاری از این زنان پاکستانی مادر هستند و با فرزندان خود زندگی می کنند. شوهران برخی از آنها پاکستانی هستند که به جرم فعالیت های شبه نظامی در مناطق مختلف افغانستان بازداشت خانگی شده اند. در برخی موارد ، زنان قبلا دوران حبس خود را گذرانده اند اما هنوز آزاد نشده اند.

 

قابل ذکر است که دولت پاکستان بارها اعلام کرده است که داعش در پاکستان فعال نیست و دولت اجازه نمی دهد مردم به گروه های شبه نظامی در آن سوی مرز بپیوندند. به همین دلیل ، حقایق ذکر شده در سندی که مقامات وزارت امور خارجه در پاکستان از طریق خبرگزاری آسیای جنوبی به دست آورده اند ، با این ادعا مغایرت دارد.

مشارکت زنان پاکستانی در گروه های شبه نظامی در افغانستان و سایر مناطق منطقه منعکس کننده یک روند بزرگ است. این روند سالهاست که ادامه دارد. با توجه به این روند ، زنان در پاکستان به افراط گرایی و ترک کشور تشویق می شوند و در سال های گذشته رویدادهای زیادی رخ داده است که نشان دهنده ی عضویت زنان پاکستانی در گروه های مبارز در خارج از مرزها بوده است. بسیاری از این زنان فارغ التحصیل از مراکز آموزش عالی هستند و در مناطق شهری کشور زندگی می کنند. این زنان جوان با الهام از ایدئولوژی داعش ، افراطی و تندرو می شوند ، که در آنها نقش برخی از مدارس پاکستانی نیز مهم تلقی می شود.

در سال 1397 پلیس و آژانس های اطلاعاتی پاکستان افشا کردند که یک زن جوان از حیدرآباد ، سند ، برای اولین بار رسما اعتراف کرد که از پاکستان زنان را برای داعش جذب می کند.

 

از زمانی که آمریکا و متحدانش خروج کامل از افغانستان را اعلام کردند روند رو به رشدی وجود دارد که افراد بیشتری به این گروه های شبه نظامی پیوسته اند.

 

براساس گزارش تحقیقی یک خبرگزاری معروف آلمان : گروه های شبه نظامی پاکستانی جمع آوری کمک های مالی را افزایش داده اند و تلاش ها برای جذب نیروهای جدید در حال تسریع است اما مقامات دولت پاکستان همچنان از همه این حقایق روی گردانند.

 

یکی از نمایندگان سابق پارلمان پاکستان در حال گفتگو با خبرگزاری آلمان ادعا کرد : طالبان از پاکستان نیروی شبه نظامی جذب می کند. به بلوچستان بیایید روستاها و مناطقی را که روحانیون (سنی) در مراسم خاکسپاری پاکستانی های کشته شده در جنگ برای طالبان در افغانستان شرکت می کنند، به شما نشان دهم.

 

طی 50 سال گذشته ، پاکستان برای تضعیف و مقابله با ملی گرایی در میان جمعیت پشتون در منطقه از جنبش های افراطی در افغانستان و مناطق شمالی کشور حمایت کرده است. پاکستان به طور دائم نیروی انسانی برای جنبش های مبارز اسلام گرا را در افغانستان تأمین کرده است. این روند امروز همچنان ادامه دارد که مقامات دولتی برای حفظ منافع شخصی خود تلاش می کنند.

 

 

ارسال نظر

 
1