خبر فوری

 
 
پیشنهاد همکاری ایران به پاکستان در رابطه با راه سازی در کویته
کد خبر :1047903504

16:05 1397/10/18


برچسب ها : ایران, بلوچستان, پاکستان,

سر کنسول ایران محمد رفیعی روز گذشته با وزیر ارشد ایالت بلوچستان جام کمال خان دیدار و در رابطه با امور مختلفی اعم از تجارت، افزایش روابط دو جانبه، اقتصاد به رایزنی پرداخت.


 

به گزارش راز نيوز ، سر کنسول ایران محمد رفیعی روز گذشته با وزیر ارشد ایالت بلوچستان جام کمال خان دیدار و در رابطه با امور مختلفی اعم از تجارت، افزایش روابط دو جانبه، اقتصاد به رایزنی پرداخت. از طرفی ایران نیز با اظهار خواسته خود مبنی بر شرکت در پروژه راهداری CPEC، بلوچستان را همچون دروازه ای برای ورود به این پروژه تلقی کرده است.

گفتنی است در این دیدار میان دو طرف ، بر ضرورت ساخت نقطه های مرزی بیشتر و ساخت مناطق اقتصادی به منظور افزایش تجارت قانونی میان دو کشور تاکید و بر اجرای توافقنامه های دو جانبه ای که میان کمیسیون مرزی پاکستان و ایران به امضاء رسیده بودند نیز میان دو طرف توافقی انجام شد، تا از این طریق علاوه بر مبارزه با تروریسم و قاچاق، حجم تجارتی میان دو طرف به مبلغ 5 میلیارد دلار افزایش داده شود. در این دیدار همچنین میان دو طرف گفته شد که افزایش حجم تجارت قانونی دو کشور نه تنها باعث اشتغال زایی و ریشه کن شدن فقر خواهد شد، بلکه می توان از این طریق نیز به نحو احسنت با تروریسم و قاچاق مبارزه کرد.

محمد رفیعی سر کنسول ایران ابراز داشت که ایران خواهان افزایش روابط خود با پاکستان در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی است، و این موضوع از مهم ترین بخش های سیاست خارجی ایران به شمار می آید. وی با مناسب خواندن روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور افزود، متاسفانه در روابط اقتصادی میان دو طرف خلأ هایی وجود دارند که باید تکمیل شوند. بلوچستان تنها راه زمینی متصل کننده پاکستان و ایران است، از طرفی بلوچستان در پروژه CPEC نیز حائز اهمیت بسزایی است. به زودی منطقه اقتصادی در میر جاوه راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری های ایران پاکستان در زمینه های مختلف اظهار داشت که علاوه بر آنکه ایران می تواند صنایع نفتی خود را با قیمت مناسب به پاکستان عرضه دارد، می تواند برق و گاز را نیز برای پاکستان تامین کند. وی با ارائه پیشنهاد ساخت مسیر عبوری قطار از زاهدان تا کویته گفت : می توانیم در زمینه ساخت خیابان ها نیز در کویته با پاکستان همکاری لازم را داشته باشیم. وی با تاکید بر لزوم بهبودی همکاری های بانکی دو کشور به منظور بهبودی روابط تجاری گفت : طی سفر بعدی نخست وزیر به ایران توافقنامه های بیشتری به امضاء خواهند رسید.

وزیر ارشد ایالت بلوچستان جام کمال خان در پاسخ به گفته های سرکنسول رفیعی ابراز داشت که در حال حاضر بهبودی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور نشان دهنده نزدیک و دوستانه بودن روابط میان دو کشور است. وی اذعان داشت که اقدامات و برخی تغییرات منطقه موجب تاثیر گذاری بر روابط دو کشور ایران و پاکستان شده است، و این موضوعات موجب آن شده است تا آن چنان که باید روابط تجاری و اقتصادی به استحکام لازم نرسند، اما این درحالی است که دولت های فدرال و ایالت بلوچستان پاکستان در صدد آن هستند تا بتوانند روابط خود با ایران را استحکام بخشند.

جام کمال خان در ادامه افزود که پیشرفت های مثبتی میان دو کشور در زمینه های امور مرزی، جلوگیری از قاچاق، امنیت و حفاظت مشاهده می شوند، تجارت قانونی بین مرزهای پاکستان و ایران موجب بروز اثرات مثبت آن خواهد شد. گفتنی است وزیر ارشد ، سرکنسول ایران را از اقدامات انجام شده در زمینه فراهم کردن تسهیلات برای زائرین نیز باخبر ساخت. جام کمال خان با پذیرش دعوت سرکنسول محمد رفیعی گفت : به زودی به همراه هیئت همراه به ایران سفر خواهیم کرد.

ارسال نظر

 
1