خبر فوری

 
 
پیشنهاد ذخایر طلا و نیروگاه به عربستان سعودی از جانب پاکستان بابت دریافت نفت خام و کمک مالی
کد خبر :1453411983

19:58 1397/07/08


برچسب ها : پاکستان, عربستان سعودی,

پاکستان درعوض دریافت نفت و کمک مالی از عربستان سعودی، پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه ریکودک بلوچستان و نیروگاه های LNG را به عربستان سعودی داده است.


اسلام آباد : پاکستان درعوض دریافت نفت و کمک مالی از عربستان سعودی، پیشنهاد سرمایه گذاری در پروژه ریکودک بلوچستان و  نیروگاه های LNG را به عربستان سعودی داده است.


به گزارش وزارت تجارت پاکستان، پاکستان، مجوز سرمایه گذاری عربستان سعودی در پروژه ریکودک بلوچستان که حامل طلا و مس است را داده است. امکان امضاء بر قراردادی در این زمینه در سفر هیئت عالی رتبه عربستان سعودی به پاکستان وجود دارد. گفته می‌شود که گفت و گویی میان پاکستان و عربستان در این زمینه در طی سفر هیئت عالی رتبه عربستان سعودی به پاکستان از امروز (یک شنبه) شروع خواهد شد.

براساس گزارشات به دست آمده ،پاکستان پیشنهاد سرمایه گذاری در تاسیس پالایشگاه نفت در بندر گوادر پاکستان با چند میلیارد دلار و نیروگاه های LNG در ایالت پنجاب را به عربستان سعودی داده است. گفته می‌شود که سفر ناگهانی محمد اجیل الخطیب مشاور خصوصی ولی عهد عربستان سعودی محمد بن سلمان به پاکستان باعث بروز مشکلات زیادی در این کشور شد.

پاکستان ، به عربستان سعودی پیشنهاد عضویت در پروژه میان پاکستان و چین (CPEC) را نیز داده است، اما مقامات چین و یا عربستان سعودی، واکنشی در این زمینه نشان نداده اند.

براساس گزارشات به دست آمده ،مقامات پاکستانی طی مذاکرات با عربستان سعودی باید درمورد برقراری توازن در قیمت نفت نسبت به قیمت آن در بازار جهانی تصمیم گیری کنند .تا با دریافت نفت خام به مدت سه سال به عنوان قرض از عربستان سعودی و پرداخت قیمت آن پس از سه سال ، به ضرر پاکستان نباشد .زیرا به دلیل افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی واردات پاکستان از 4 میلیارد دلار به 18.5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

پاکستان ناگزیر است برای فرار از برنامه IMF، به طور فوری نفت خام به طور قرض به مبلغ حداقل 2 میلیون دلار و کمک مالی نیز از عربستان سعودی دریافت کند. این درحالی است که پاکستان در سال جاری برای پرداخت قرض خود و واردات ، حداقل به مبلغی به ارزش 11 میلیارد دلار نیازمند است.

گفته می‌شود که احمد حمید الغامدی مشاور وزارت نیرو، صنعت و معدن عربستان سعودی، رهبری هیئت عالی رتبه را به عهده دارد. رئیس سازمان مشارکت استراتژیک بین المللی عربستان سعودی (SCISP) ،زاریا قربان رئیس وزارت توسعه و کار عربستان و مقامات شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی نیز از اعضای این هیئت هستند.

هیئت عالی رتبه عربستان سعودی برای تاسیس پالایشگاه نفتی در بندر گوادر پاکستان، از این بندر نیز دیدن خواهد کرد. اگر در این زمینه میان دو کشور عربستان سعودی و پاکستان قرارداد امضاء شود، عربستان سعودی پالایشگاه نفتی را در این بندر تاسیس خواهد کرد که این پالایشگاه ظرفیت فراهم کردن روزانه 100 هزار بشکه نفت را خواهد داشت.

اگر توافقنامه پروژه ریکودک بلوچستان امضاء شود این مهم ترین نقطه سفر عربستان سعودی به پاکستان خواهد بود. لازم به ذکر است که پس از لغو قرارداد شرکت تی تی کاپور توسط حکومت ایالت بلوچستان در سال 2012، این شرکت حکومت بلوچستان را از رفتن به دادگاه بین المللی تهدید کرده بود.

درسال 2013 نیز دادگاه عالی پاکستان مدعای شرکت مذکوره را رد کرده و گفت : این شرکت برای دستیابی به ذخایر طلا و مس موجود در بلوچستان هیچ گونه حق قانونی ندارد.

ارسال نظر

 
1