خبر فوری

 
 
پیشنهاد ترکمنستان برای عرضه 3 هزار مگاوات انرژی برق ارزانتر به پاکستان
کد خبر :8304676

14:16 1399/11/15


برچسب ها : انرژی برق, پاکستان, پاکستان و ترکمنستان, ترکمنستان,

اتدجان مولاموف سفیر کشور ترکمنستان در اسلام آباد طی سخنرانی در اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد، پس از مطرح کردن پیشنهاد ترکمستان برای عرضه سه هزار مگاوات انرژی برق ارزانتر به پاکستان، ابراز داشت که ترکمنستان می تواند به پاکستان گاز مایع LPG نیز فراهم کند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| اتدجان مولاموف سفیر کشور ترکمنستان در اسلام آباد طی سخنرانی در اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد، پس از مطرح کردن پیشنهاد ترکمستان برای عرضه سه هزار مگاوات انرژی برق ارزانتر به پاکستان، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص زمینه های احتمالی همکاری های مشترک تجار دو کشور پاکستان و ترکمنستان، گفت: پروژه خط گازی "تاپی" به طول 1840 کیلومتر (ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند)، 1635 کیلومتر خط فیبر نوری و خط انتقال نیرو چنان پروژه های بزرگی هستند که باعث ایجاد همکاری مستحکم بین پاکستان و ترکمستان می شود.

وی افزود: تکمیل این پروژه ها علاوه بر آنکه فواید زیادی برای اقتصاد خواهد داشت، سرعت توسعه و ارتقاء اقتصاد را نیز افزایش خواهند داد. ترکمنستان در سال جاری عملیات خط گاز تاپی تا استان هرات افغانستان را آغاز خواهد کرد، همچنین ترکمنستان می تواند به پاکستان گاز مایع LPG نیز فراهم کند. بنادر گوادر و کراچی به دلیل محصور به خشکی بودن کشور ترکمنستان، اهمیت بسزایی برای آن دارند، ترکمنستان می تواند ضمن توسعه همکاری های خود با پاکستان، از طریق این بنادر تجارت و صادرات خود به دیگر کشور ها را افزایش دهد. افغانستان مسیر مختصری برای پاکستان به منظور ترکمنستان فراهم می کند، بنابراین با برپایی صلح در افغانستان دو کشور می توانند بهبودی چشمگیری در روابط تجاری داشته باشند.

سفیر کشور ترکمنستان در اسلام آباد، در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: کشور پاکستان از لحاظ فعالیت های اقتصادی درحال تبدیل شدن به یک مرکز است، فلذا ترکمنستان به دنبال تقویت روابط تجاری خود با این کشور است؛ پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بر روی امضای توافقنامه تجارت ترانزیب متمرکز شوند، که این امر باعث ارتقاء روابط تجاری میان سه کشور را به همراه خواهد داشت.

سردار الیاس خان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام آباد در این بین، ابراز داشت که دو کشور پاکستان و ترکمنستان توافق تجارت آزاد را برای رفع موانع تجاری و تقویت تجارت دوجانبه در نظر گیرند.

ارسال نظر

 
1