خبر فوری

 
 

به گزارش راز نیوز، صبح روز جمعه 23 نوامبر 2018 میلادی 3 تن از نظامیان ارتش آزادی‌بخش بلوچ به کنسولگری چین واقع در شهر کراچی پاکستان حمله کردند که موجب کشته شدن 2 پلیس شد. پس از عملیات نیروهای امنیتی پاکستان نظامیان ارتش آزادی‌بخش بلوچ نیز کشته شدند.

این حمله نوعی تنبیه برای چین بود زیرا بلوچ‌ها اعلام کرده بودند که چین با سوءاستفاده از پروژه CPEC  زمین‌ها و منابع ما را تصرف می‌کنند ما اخطار می‌دهیم که اگر دست از کارهایشان برندارند تاوان سختی را خواهد داد.

پروژه CPEC را یک پروژه مهم برای دولت‌های چین و پاکستان است. موضع دو کشور این است که با توجه به این پروژه بلوچستان و نقاط دیگر پاکستان از پیشرفت و منافع بسیاری بهره‌مند خواهند شد. برای مثال مناطق ساحلی بلوچستان را نام می‌برند و میگویند این منطقه دورافتاده در آینده نه‌چندان دور به‌عنوان نشان توسعه پاکستان شناخته خواهد شد.

اگر تمامی این حرف‌ها درست باشد و این پروژه برای مردم و بلوچستان توسعه را به ارمغان می‌آورد پس چرا بسیاری از مردم بلوچستان با این پروژه مخالفت می‌کنند؟ مخالفتی که حتی می‌خواهند برای جلوگیری از این پروژه جان خود را از دست بدهند.

ناگفته نماند که مخالفت این پروژه را نه‌تنها گروه‌های مسلح اعلام می‌کنند بلکه حزب‌ها مردمی بلوچستان نیز با سرمایه گزاری در پروژه CPEC مخالف است. اما چرا حزب‌های مردمی و مسلح با این پروژه مخالفت می‌کنند؟

عدم مالکیت و عدم حضور در تصمیم‌گیری پروژه CPEC

پروژه CPEC در سال 2008 میلادی در دولت حزب مردمی پاکستان کلید خورد. وقتی رئیس‌جمهور سابق پاکستان آصف علی زرداری به چین سفر کرد، او تمامی امتیازها بندرگاه گوادر را از دست سنگاپور گرفته و به چین بخشید. اما طبق گفته سناتور سابق ثنالله بلوچ عضو حزب‌های سیاسی بلوچستان، حزب مردمی پاکستان بدون اطلاع به حزب‌های سیاسی بلوچستان این تصمیم را گرفت. وقتی تصمیم مهمی در مورد بلوچستان صورت گرفت هیچ‌یک از نمایندگان بلوچستان حضور نداشت. حزب‌های بلوچ و افراد مسلح بلوچستان میگویند اسلام‌آباد در مورد بلوچستان و بندر گوادر تصمیم‌های مهمی گرفت نه‌تنها ما در آن شریک نه کرد حتی خبر این تصمیم را هم به اطلاع نه رساند.

 

 

تصرف بر منابع بلوچستان

در تمامی نقاط پاکستان گاز سوئی استفاده می‌شود. گاز سوئی همان گاز عادی است که لوله‌کشی در تمامی مناطق پاکستان مورداستفاده قرار می‌گیرد اما به این دلیل به آن گاز سوئی گفته می‌شود زیرا منبع اصلی این گاز در منطقه سوئی بلوچستان است. اما متأسفانه برخلاف ایالت‌های سند، خیبربختونخوا و پنجاب مناطق ایالت بلوچستان فاقد گاز است. آن‌ها صاحب این منبع بزرگ گاز هستند اما چرا کمترین مقداران ذخیره را به آن‌ها می‌دهند؟

بلوچ‌ها به همین عنوان دلیل خود را بیان می‌کنند و میگویند دولت ائتلاف و چین بر وسایل بلوچ را ضبط می‌کنند و همانند گاز سوئی بلوچ‌ها از فواید و توسعه بهره‌مند نخواهند شد. به همین دلیل بلوچ‌ها این پروژه را پروژه ضبط اموال بلوچ می‌خوانند.

عدم اجازه از مشاغل این پروژه

همه ما شاهد پیشرفت بند گوادر هستیم روزبه‌روز ماشین‌آلات صنعتی جدید نصب میگردد و در اطراف آن شاهد ساخت ساختمان‌های پیشرفته هستیم اما افرادی که در منطقه گوادر زندگی می‌کنند حتی برای آب کافی برای نوشیدن ندارند. برای مصرف روزانه هفته‌ها باید منتظر ماند تا بتوان از سد اکرا واقع در شهر گوادر آب دریافت کرد. و روزهای دیگر مردم از بی‌آبی رنج می‌برند. از طرفی افسران پاکستان و چین در بهشتی که برای خودساخته‌اند زندگی می‌کنند. اما در آن افسران بلوچ‌ها حضور ندارد همین مورد نیز در مشاغل این پروژه قابل‌مشاهده است.

بلوچ‌ها می‌گویند باید همه یکسان باشند، به ما شغل نمی‌دهند اگر هم‌شغلی در اختیار ما بگذارند آن شغل کارگری است. اما دولت می‌گوید که افراد تحصیل‌کرده در بلوچستان پیدا نمی‌شود به همین دلیل شغلی در سطوح بالاتر نمی‌توانیم به آن‌ها ارائه کنیم. اما سؤال اینجاست که چه کسی باید به آن‌ها تحصیلات عالی ارائه دهد؟

به همراه کارهای توسعه تعداد نظامیان ارتش پاکستان نیز در بلوچستان افزایش‌یافته است

بارها شاهد حمله بلوچ‌ها به مراکز امنیتی و ایست بازرسی بوده‌ایم.  این حملات در دوره ریاست پرویز مشرف افزایش یافت که موجب شد پرویز مشرف نظامیان ارتش پاکستان را در بلوچستان افزایش دهد. همراه با افزایش تعداد نظامیان ایست‌های بازرسی نیز افزایش‌یافته است. دولت اعلام کرده است که تمامی این ایست بازرسی‌ها برای حفاظت و امنیت بیشتر مردم بلوچستان است اما بلوچ‌ها می‌گویند این نوعی توهین به مردم بلوچستان است.

ارسال نظر

 
1