خبر فوری

 
پایان سکوت زنان پشتون علیه جنایات ارتش پاکستان
کد خبر :1970386807

16:25 1399/05/03


برچسب ها : ارتش پاکستان, جنبش حفاظت پشتون,

افشا گری زنان پشتون در زمینه نقض حریم خصوصی و تجاوز به زنان پشتون پس از ربودن همسران و فرزندان پسر خانواده ها توسط ارتش پاکستان...


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| ویدیو هایی در زمینه حرمت شکنی نظامیان ارتش پاکستان در حال گردش در فضای مجازی هستند، که در یکی از آنها، یکی از زنان پشتون مدعی شد که ارتش پاکستان پس از ربودن همسر و پسر بزرگش، وی را به سوء استفاده جنسی تهدید کرده است، درحالیکه حیات خان پسر کوچک این خانم قبل از این، در ویدیویی اظهار داشت: نظامیان ارتش پاکستان پس از ربودن پدر و برادر بزرگتر من، بدون اجازه وارد خانه ما شده و با نقض حریم خصوصی، به انجام افعال غیر اخلاقی با مادرم می پردازند.

 

 

ناگفته نماند یحیی خان شخصی که ویدیوی این نوجوان را در فضای مجازی منتشر کرد، از سوی افراد ناشناسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است که گفته می شود این افراد از نظامیان ارتش پاکستان بودند. براساس گفته منابع محلی، پس از منتشر شدن این ویدیو ها در فضای مجازی، ارتش به شرط عدم ابراز داشتن جنایات این نهاد نظامی، همسر این خانم را آزاد کرد.

 

 

با بازدید هیئت دفاع از حقوق زنان از منزل این خانم، علاوه بر وی، چند تن از دیگر زنان پشتون نیز از جنایات ارتش پاکستان به این هیئت شکایت کردند. زنان در شکایت های خود همچنین گفتند: نظامیان ارتش پاکستان بسیاری از زنان پشتون را هدف آزار و اذیت جنسی قرار داده اند، اما بسیاری از این خانم ها یا از ترس و یا به دلیل رسومات قبایلی، این جنایات را در سینه های خود نگه داشته و جان باخته اند.

 

 

گلالئی اسماعیل مددکار اجتماعی از اعضای این هیئت و رئیس انجمن "دختران باشعور"، گفت: به دلیل آداب و رسوم سخت قبیله ای، زنان پشتون توانایی آشکار کردن مظالم انجام شده علیه خود را ندارند، زیرا در صورت بروز چنین جنایاتی، زنان به دلیل آبرو ریزی قبیله، به بهانه "عزت" توسط افراد قبیله کشته خواهند شد. وی افزود: جنایات ارتش پاکستان علیه زنان پشتون از مدتی طولانی ادامه دارد و این زنان به دلیل سختی های قبیله ای سکوت اختیار می کنند، اما با تشکیل جنبش حفاظت از پشتون PTM، زنان با احساس قدرت هم اکنون می توانند پرده از جنایات ارتش پاکستان بردارند.

خانم گلالئی اسماعیل خاطر نشان کرد: اما نهایت ظلم این است که باوجود گردش ویدیو های افشا سازی جنایات ارتش پاکستان در زمینه آزار و اذیت جنسی زنان پشتون و برجسته سازی این مسئله از سوی جنبش، این مسئله همچنان مورد توجه رسانه های پاکستان قرار نگرفته است و علت اصلی آن دستور مستقیم روابط عمومی ارتش پاکستانISPR است که رسانه ها را موظف به عدم پوشش خبر های جنبش کرده است.

ویدیویی از سوی یکی از فعالان اجتماعی سوات نیز در فضای مجازی در حال گردش است که با خطاب به اجتماع می گوید: تاکنون بیش از هزار زن پشتون توسط ارتش پاکستان ربوده شده اند. درحالی که دیگر فعالان اجتماعی و سازمان های حقوق بشری نیز به این مورد پرداخته و بر آن تاکید می کنند. اما متاسفانه نزدیکان آنها به دلیل ترس از ارتش و عزت، هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند.

 

 

ناگفته نماند که محدوده آزار و اذیت جنسی زنان توسط ارتش پاکستان تنها به زنان پشتون محدود نمی شود و چندین حوادث مشابه در ایالت بلوچستان نیز افشا شده اند که سوء استفاده جنسی یکی از افسران ارتش با خانم دکتر شازیه خالد در سال 2005 یکی از نمونه های بارز آن است. دکتر شازیه خالد به دلیل عدم دستیابی به عدالت و تهدید های ارتش پاکستان، این کشور را ترک کرد. تاریخچه تجاوز به زنان توسط ارتش پاکستان بسیار قدیمی است؛ زندان های ارتش پاکستان برای تجاوز به زنان بنگال در سال 1971 نیز موضوعی است که شاید کمتر شخصی از آن بی اطلاع باشد. دولت بنگلادش پس از استقلال این کشور، لقب "قهرمانان جنگ" را به این زنان داد تا مردم رفتار تبعیض آمیزی با آنها نداشته باشند.

ارسال نظر

 
1