خبر فوری

 
 
پایان سومین دور نشست سه جانبه پاکستان، چین و افغانستان
کد خبر :1404125486

09:57 1398/06/17


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پاکستان و چین و افغانستان, شاه محمود قریشی, صلاح الدین ربانی, صلح افغانستان, وانگ ژی,

طرفین در این نشست با تاکید بر گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی، امنیتی و مبارزه با تروریسم نسبت به حل صلح آمیز بحران افغانستان ابراز امیدواری نمودند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز سومین دور از نشست سه جانبه کشورهای پاکستان، چین و افغانستان روز گذشته در اسلام آباد پایان یافت.

بر اساس جزئیات منتشر شده، سومین دور نشست سه جانبه میان کشورهای پاکستان، چین و افغانستان روز گذشته در سطح وزرای خارجه در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد.

طرفین در این نشست با تأکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینهٔ های مختلف اقتصادی، امنیتی و مبارزه با تروریسم نسبت به حل صلح آمیز بحران افغانستان ابراز امیدواری نمودند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در پایان این دیدار سه جانبه، طی نشست مطبوعاتی از بررسی موضوع صلح در افغانستان خبر داد و محل دور بعدی مذاکرات را پکن اعلام نمود.

وی اظهار داشت: تمایل چین به گسترش روابط منطقه‌ای، علاوه بر پاکستان و افغانستان به نفع تمامی کشورهای منطقه خواهد بود، در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی گفتگوهای مفیدی با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان داشتم و از وی برای شرکت در مراسم گشایش 24 ساعته مرز طورخم دعوت نمودم.

وی افزود: چین کشور دوست و آزموده ماست، ما همواره خواستار برپایی صلح در افغانستان بوده‌ایم و سومین دور نشست سه جانبه بسیار مفید و مثمر ثمر بود، در دور آینده مذاکرات آمریکا و طالبان موضوع مذاکرات افغان-افغان مطرح خواهد شد.

وانگ ژی وزیر امور خارجه چین نیز در نشست مشترک خبری سران سه کشور ابراز داشت: سومین دور نشست سه جانبه با میزبانی کشور دوست و همسایه پاکستان برگزار شد و در این نشست 5 نکته مورد توافق قرار گرفته‌اند.

وی افزود: چین و پاکستان امیدوار به ایجاد صلح در کشور همسایه یعنی افغانستان هستند، از کشور پاکستان جهت برگزاری موفق و میزبانی خوب در این نشست تقدیر و تشکر می‌کنم.

وانگ ژی خاطر نشان کرد: افغانستان در حال حاضر در وضعیت بسیار وخیم و حساس قرار دارد، چین خواهان برگزاری مذاکرات میان پاکستان، طالبان و دولت افغانستان است، روابط پاکستان و افغانستان برای ایجاد ثبات و امنیت بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه از توافق سران سه کشور برای همکاری در زمینهٔ های فرهنگی، آموزش دیپلماتیک، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر خبر داد.

وزیر امور خارجه چین گفت: پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات صلح طالبان و آمریکا صورت گرفته است، امیدواریم طالبان افغانستان پس از امضای توافقنامه‌ها آن را اجرایی نماید، تنها راه حل بحران افغانستان، تشکیل دولت افغانستان به رهبری خود مردم افغانستان است، حضور مشترک طرف‌های مختلف افغان، در بخش‌های حکومتی و دولتی مسیر موفقیت و توسعه افغانستان خواهد بود، چین به‌ عنوان یک کشور دوست، در توسعه و بازسازی افغانستان فعالیت خواهد کرد.

صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز به‌ عنوان یک از طرفین نشست سه جانبه اسلام آباد طی سخنانی با تقدیر از تلاش‌های پاکستان و چین برای ایجاد صلح در افغانستان اظهار داشت: از هرگونه مذاکرات میان پاکستان و افغانستان برای حفظ صلح و ثبات در منطقه حمایت خواهیم نمود، امیدواریم نشست سه جانبه برای ایجاد صلح همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: طالبان افغانستان باید صداقت و حسن نیت خود را در مذاکرات صلح ابراز نماید، امیدواریم با تلاش‌های زیاد پاکستان باعث کاهش حوادث خشونت آمیز در افغانستان گردد.

لازم به ذکر است وانگ ژی و صلاح‌الدین ربانی وزرای امور خارجه چین و افغانستان به‌ منظور شرکت در نشست سه جانبه، روز گذشته با استقبال شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان وارد پایگاه هوایی نورخان اسلام آباد شدند.

ارسال نظر

 
1