خبر فوری

 
 
پایان تحصن مردمی در منطقه جانی خیل ایالت خیبر پختون خوا پس از توافق میان دولت محلی و تحصن کنندگان
کد خبر :949832398

13:22 1400/04/07


برچسب ها : پشتون, جانی خیل, دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا, محمود خان, مناطق قبایلی, وزیر ارشد ایالت خیبر پختون خوا, وزیرستان جنوبی, وزیرستان شمالی,

تحصن مردم پشتون در منطقه جانی خیل ایالت خیبر پختون خوا که پس از قتل ملک نصیب خان از رهبران سرشناس محلی آغاز گردید، پس از گذشت نزدیک به یک ماه با توافق میان دولت محلی و تحصن کنندگان پایان یافت.


خیبر پختون خوا: به گزارش راز نیوز| تحصن مردم پشتون در منطقه جانی خیل ایالت خیبر پختون خوا که پس از قتل ملک نصیب خان از رهبران سرشناس محلی آغاز گردید، پس از گذشت نزدیک به یک ماه با توافق میان دولت محلی و تحصن کنندگان پایان یافت.

به دنبال قتل یکی از رهبران سرشناس منطقه قبایلی جانی خیل ایالت خیبر پختون خوا در نهم خرداد ماه سال جاری، هزاران نفر از مردم این منطقه به همراه جسد رهبر مقتول خود در منطقه جانی خیل به تحصن پرداختند.

قتل این رهبر محلی ایالت خیبر پختون خوا در حالی صورت گرفت که وی نیز در اعتراض به قتل 4 نوجوان پشتون در ماه مارس در تحصن های اعتراضی حضور داشت، قتل ملک نصیب خان در حالی که آتش اعتراضات به قتل 4 شهروند پشتون خاموش نشده بود همانند جرقه ای قوی برای شعله ور شدن مجدد این اعتراضات عمل نمود و مردم را بر آن داشت تا این بار مصمم تر و جدی تر از قبل به تظاهرات علیه نا امنی و بی کفالتی سازمان های دولتی و امنیتی در تامین امنیت مردم مناطق قبایلی بپردازند.

تحصن کنندگان در منطقه جانی خیل ضمن تاکید بر مطالبات گذشته خود، نسبت به عدم اجرای وعده های صورت گرفته از سوی دولت ابراز نارضایتی نمودند.

پس از بی توجهی مقامات محلی ایالت خیبر پختون خوا به مطالبات تحصن کنندگان، مسئولان برگزاری این تحصن دوم تیر ماه سال جاری تصمیم به آغاز راهپیمایی به سمت پایتخت گرفتند که با دخالت پلیس این تظاهرات به خشونت کشیده شد و در جریان اقدامات خشونت آمیز پلیس یک نفر از تحصن کنندگان جان باخته و 24 نفر از دو طرف زخمی شدند.

روز گذشته مذاکراتی میان دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا به سرپرستی شاه محمد وزیر وزیر حمل و نقل و مقامات نظامی و استانی با هیئتی از نمایندگان مردم تحصن کننده متشکل از رهبران قبایل اتمان زئی و احمد زئی وزیرستان های شمالی و جنوبی صورت گرفت.

کامران بنگش مشاور اطلاع رسانی دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا با تایید خبر انجام مذاکرات میان دولت محلی و تحصن کنندگان در این خصوص ابراز داشت: در مذاکرات صورت گرفته میان تظاهرات کنندگان و هیئت دولت محلی دو طرف توافق نمودند یک جرگه تصمیم گیری هفت نفره تشکیل خواهد شد که علاوه بر رسیدگی به مسائل منطقه جانی خیل و مسائل مردم در زمینه امنیتی و ارائه کمک های مالی به حادثه دیدگان، میان دولت و مردم جانی خیل برای حل مسائل آنان به میانجیگری خواهد پرداخت.

وی افزود: در صورت وقوع هرگونه حادثه تلخ این چنینی در آینده، به جای اعتراض و تحصن از جرگه تصمیم گیری برای حل مسئله استفاده خواهد شد و اعضای این جرگه مجاز به حل آن خواهند بود.

رسول نیاز وزیر رهبر مرکزی و عضو کمیته اصلی این تحصن نیز با تایید پایان تحصن در این رابطه ابراز داشت: پس از نتیجه بخش بودن مذاکرات میان دولت محلی و قبایل وزیر، مردم جانی خیل برای تدفین جسد نصیب خان به صورت امانتی و موقت ابراز رضایت نشان داده اند، تا چنانچه دولت در عمل به مفاد توافقنامه دچار خلف وعده شد، با نبش قبر مجددا به همراه جسد رهبر قبیله ای با شدت و حضور گسترده مردم وزیر به تحصن خواهند پرداخت.

وی افزود: ما در مذاکرات با دولت بر اساس همان مطالبات گذشته خود در جریان قتل 4 شهروند نوجوان پشتون در ماه مارس به توافق پرداختیم، شروط و مطالبات ما همان مفاد توافقنامه صورت گرفته در ماه مارس است، سامان دادن به وضعیت بد امنیت در منطقه مهمترین مطالبه تحصن کنندگان در مذاکرات با دولت بود که از سوی محمد خان وزیر ارشد ایالت خیبر پختون خوا پذیرفته شد.

رسول نیاز تصریح کرد: ما همچنین خواستار جبران خسارت های مالی و جانی وارده به ما در جریان درگیری پلیس با تحصن کنندگان پس از آغاز راهپیمایی به سوی اسلام آباد شدیم، ما به دولت اعلام نمودیم در جریان درگیری پلیس با تحصن کنندگان خودروهای ما به آتش کشیده شد و جرگه صلح پیش از همه چیز مفاد توافقنامه با وزیر ارشد را اجرایی خواهد نمود و پس از آن خسارت های مالی و جانی وارده به تحصن کنندگان را جبران خواهد کرد که این مطالبه ما نیز از سوی هیئت مذاکره کننده دولت محلی مورد پذیرش واقع شد.

وی نام اعضای هیئت جرگه صلح که متشکل از هفت رهبر قبایلی مناطق وزیرستان های شمالی و جنوبی می باشند را اینگونه اعلام نمود: ملک عمر حیات، ملک فدا خان، میر شمد خان، ملک محمد ایوب، ملک گل بادخان، ملک گل پاوزار و ملک جهان نور.

همچنین در جریان مذاکرات میان نمایندگان مردم منطقه جانی خیل و دولت محلی ایالت خیبر پختون خوا مقرر شد از میان فهرست 88 نفره افراد ربوده شده پشتون، افراد دارای جرایم کوچک ظرف مدت یک هفته آزاد شده و افرادی که دارای جرایم سنگین می باشند در مجامع قضایی کشور تحت محاکمه قرار گیرند، علاوه بر این اعلام گردید گزارش مربوط به تحقیقات در خصوص قتل چهار نوجوان پشتون نیز به زودی تهیه و ارائه گردد.

همچنین هیئت مذاکره کننده دولت محلی برقراری امنیت و ثبات در منطقه جانی خیل و متوقف نمودن هرگونه رفت و آمد نیروهای طالبان پاکستان در این منطقه را تضمین نمودند.

ارسال نظر

 
1