خبر فوری

 
 
پایان تحصن 13 روزه مقابل منزل ریاست جمهوری پاکستان و پیروزی خانواده های ربوده شدگان شیعه در کراچی
کد خبر :1887420166

18:13 1398/02/20


برچسب ها : آزادی, افراد ربوده شده, پاکستان, تحصن, رئیس جمهور, سند, شیعه, کراچی,

سید راشد رضوی رهبر جنبش افراد ربوده شده شیعه پاکستان در پیامی بیان داشت: درپی مذاکرات با سازمان های عالی رتبه پاکستان موفق به آشکار و ظاهر کردن افراد ربوده شده، شدیم. شب گذشته 4 تن از افراد ربوده شده شیعه که از سه سال گذشته ربوده شده و ناپدید بودند، به نیروی پلیس بخش ملیر شهر کراچی تحویل داده شدند.


 

 

به گزارش راز نیوز، سید راشد رضوی رهبر جنبش افراد ربوده شده شیعه پاکستان در پیامی بیان داشت: درپی مذاکرات با سازمان های عالی رتبه پاکستان موفق به آشکار و ظاهر کردن افراد ربوده شده، شدیم. شب گذشته 4 تن از افراد ربوده شده شیعه با اسامی زاهد حیدر کشمیری، سید نعیم حیدر نجفی، سید حسین احمد و سید شیراز حیدر که از سه سال گذشته ربوده شده و ناپدید بودند، به نیروی پلیس بخش ملیر شهر کراچی تحویل داده شدند. از این پس افراد ربوده شده قادر به دیدار و گفتگو با خانواده هایشان بوده و درصورت اثبات جرم، تحت قوانین ملی پاکستان و‌در دادگاه ها مجازات خواهند شد. وی تصریح کرد، فردا (شنبه) نیز هشت تن از دیگر افراد ربوده شده آزاد خواهند شد و روند آزادی و ظاهر شدن افراد ربوده شده ادامه خواهد داشت. مذاکرات با سازمان های ارشد و عالی رتبه کشوری، موفقیت آمیز بودند.
خانواده های افراد ربوده شده پس از شنیدن این خبر اشک شوق از دیدگان خود جاری کرده و از تمامی مسؤلین مربوطه تشکر کرده و آرزوی بهترین ها را کردند.
سرلشکر آصف غفور رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان ISPR در صفحه شخصی تویتری خود نوشت: ما در غم و اندوه خانواده های ربوده شدگان شریک و در تلاش ها برای بازیابی عزیزانشان در کنار آنها هستیم. نیروهای ارتشی که جان خود را برای دفاع از وطنشان اهدا کرده اند، نمی توانند به هم وطنان خود آسیبی وارد سازند. وی در پیام خود همچنین بر این موضوع که مردم نباید در این زمینه با خرابکاران همدست شوند نیز تاکید کرد.
 
موضوع افراد ربوده شده
 
قابل ذکر است در کشور پاکستان موضوع افراد ربوده شده، موضوعی داغ و جنجالی بوده است. خانواده های افراد ربوده شده می‌گویند: سازمان های اطلاعاتی عزیزانشان را بالاجبار ربوده و از آوردن آنها به دادگاه ها اجتناب می کنند.
گفتنی است، سازمان های اطلاعاتی پس از گذشت مدت زمانی از ربودن افراد مورد نظر، با آزادسازی جعلی و درگیری ساختگی، افراد آزاد شده با نیروهای پلیس آنها را به قتل می رسانند که گفته می شود پرونده رئیس پلیس منطقه ملیر کراچی نیز در همین راستا درحال بررسی در دادگاه ضد تروریسم است. راؤ انور رئیس پلیس منطقه ملیر متهم به کشتن بیش از 400 فرد در اثر درگیری های ساختگی است.
سازمان های حقوق بشری بسیاری نیز درخصوص این جنایات ارتش و سازمان های اطلاعاتی پاکستان صدا سرمیدهند، اما همچنان شاهد ادامه این روند علیه اقوام و مذاهب مختلف در پاکستان هستیم.
خانواده های افراد ربوده شده در بیانات خود طی اشاره به یورش های شبانه نیروهای اطلاعاتی به منازل و ربودن افراد، در ادامه خاطر نشان کردند درصورتی که برای مطلع شدن از احوال عزیزانشان به نیروهای پلیس یا اطلاعات رجوع می‌کنند، نیروهای امنیتی از دراختیار گذاشتن هرگونه اطلاعاتی حتی علت دستگیری یا جرم افراد ربوده شده نیز خودداری می‌ورزند.
رهبران شیعه پاکستان در این رابطه گفتند: افراد ربوده شده متهم به همکاری با تیپ زینبیون پاکستانی که در سوریه درحال جنگ است، هستند. تیپ زینبیون تیپ نظامی پاکستانی است که برای دفاع از عقاید و مشاهد مشرفه وارد خاک سوریه شده و درحال مبارزه با گروه های تروریستی مختلف من جمله داعش است. تاکنون کشور پاکستان این تیپ را به عنوان گروه ممنوعه اعلام نکرده، و از طرفی نیز از مجازات افراد ربوده شده شیعه تحت قوانین ملی پاکستان و ظاهر کردن آنها مقابل دادگاه ها گریزان است.
سید راشد رضوی گفت: بیشتر افراد، پس از بازگشت از زیارت عتبات و مشاهد مشرفه شبانه ربوده می شوند. وی از گفتگو و نشست خود با مقامات اطلاعاتی پاکستان و از درخواستشان مبنی بر پایان دادن به تحصن گفت و اذعان داشت، زمانیکه از آنها درباره علت ربودن افراد سوال شد، گفتند: به نظر ما این افراد در درگیری با گروه های داعش و القاعده در سوریه دست داشتند.
یکی از افراد آزاد شده در مصاحبه ای خبری به شرط عدم افشای هویت گفت: من را در اتاقی تنگ و تاریک نگاه داشته و به طور مرتب مورد شکنجه قرار می دادند. همچنین در دفعات متعدد هدف شکنجه ولتاژ برقی نیز قرار دادند. از من به طور مداوم در رابطه با تیپ زینبیون سوال می‌کردند، و می‌گفتند بگو که این تیپ از کجا تامین مالی می‌شود و من در آن چه کسانی را می‌شناسم؟
 
تحصن شیعیان مقابل منزل ریاست جمهوری پاکستان در کراچی
 
پس از اتمام حجت جنبش افراد ربوده شده شیعه با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی پاکستان و عدم ارائه پاسخ مناسب از سوی سازمان های اطلاعاتی و دیگر ارگانهای رسمی کشور پاکستان، سید راشد رضوی پس از چندین بار تهدید درخصوص انجام اقدامی بزرگ درصورت آزاد نشدن افراد ربوده شده شیعه، در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1398 با راه اندازی راهپیمایی و تظاهرات از حرم شبیه سازی شده حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کراچی به سوی منزل دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان، با رسیدن به محل، راهپیمایی و تظاهرات را به تحصن تبدیل کرد. پس از گذشت چندین شبانه روز از تحصن خانواده های شیعیان مقابل منزل ریاست جمهوری و مذاکرات با فرماندار ایالت سند و وزیر امور دریایی پاکستان و عدم نتایج مثبت این نشست ها، تحصن همچنان ادامه یافت. دولت در اقدامی خصمانه علیه شیعه پس از برگزاری کنفرانس خبری توسط عامر فاروق معاون بازرس کل منطقه شرقی کراچی، و وارد کردن اتهاماتی به جامعه شیعه و کشور ایران در رابطه با تروریست پروری، در اقدامی دیگر شکایت نامه ای علیه شرکت کنندگان در تحصن تنظیم کرده و آنها را با عناوینی چون تروریست، افراط گرا، برهم زننده نظم عمومی، ایجاد رعب و وحشت، خائن به وطن، سر دادن شعارهایی علیه دولت و ارتش، وارد کردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی خطاب کرد، پس از آن با گذشت چندین ساعت، در اقدامی دیگر نیروهای پلیس محل تحصن را به محاصره درآورده و افرادی را که برای شرکت در تحصن درحال حرکت به سوی محل بودند را به همراه یکی از مسؤلین تحصن به نام حسن رضا سهیل دستگیر و خواستار پایان دادن به تحصن و اعتراضات شد. اما راشد رضوی و دیگر افراد با بصیرت به توطئه های نیروهای اطلاعاتی امنیتی برای سرکوب و پایان دادن به تحصن، در پیام هایی جداگانه از ملت و قوم شیعه خواستار هوشیاری هرچه تمام تر و درصورت دستگیری مسولین تحصن، خواستار انجام تظاهرات و تحصن در دیگر شهرها شدند.
طبق گزارش راشد رضوی، 80 تن از جوانان شیعه از سرتاسر پاکستان ربوده شده اند که 41 تن از آنها از شهر کراچی هستند، که جنبشی برای آزادی آنها از سه سال گذشته راه اندازی شده است.
وی افزود، تظاهرات مقابل باشگاه خبرنگاران و در خیابان‌های اصلی شهرها، دیدار و گفتگو با فرماندار ایالت سند و دادستان کل پاکستان، نیز نتایج مثبتی نداشتند و دادستان کل پس از مشاهده پرونده های افراد ربوده شده تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که " نیروهای ما چنین کاری نمی‌کنند." پس از بی توجهی مقامات امنیتی و سیاسی نسبت به این موضوع حساس، مجبور به انجام تحصن مقابل خانه دکتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان در کراچی شدیم.
وی افزود، پس از مذاکرات 44 نفر تحویل مقامات قضایی یا آزاد شده اند. از روز دوشنبه نیز به طور مداوم با مقامات ارشد نشستی درخصوص پیشروی در آزادی، پیدا کردن افراد ربوده شده یا درصورت مجرم بودن تحویل آنها به مقامات قضایی برای مجازات براساس قانون خواهیم داشت، به دلیل عدم ارتباط نهاد های امنیتی و اطلاعاتی مختلف پاکستان بایکدیگر احتمال مقداری به طول انجامیدن این پروسه وجود دارد.
راشد رضوی در مصاحبه خبری در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: این تحصن به درخواست خانواده های ربوده شدگان آغاز شده و پس از آنکه سازمان های عالی رتبه درخواست های قانونی و شرعی مارا پذیرفتند، اکنون این تحصن به درخواست خانواده های افراد ربوده شده نیز به پایان می‌رسد. وی با عرض تشکر از تمامی افرادی که به طور خود جوش در تحصن شرکت و خدماتی عرضه داشتند، بیان داشت که در طی 13 روز تحصن، شبانه روز ما این تحصن را با مراسمات دعا، مناجات، سینه زنی و روضه خوانی ادامه دادیم و حتی خانواده ها با وجود فرارسیدن ماه مبارک رمضان و گرمای شدید با شمار زیادی به طور شبانه روزی در تحصن شرکت کردند.
راشد رضوی افزود، اکنون 55% درصد از خواسته های ما پذیرفته شدند و برخی از سازمان ها در حال ایفای نقش میانجیگری هستند که درصورت عدم ایفای نقش آنها ما نمی توانستیم به این پیروزی بزرگ دستیابیم.
 
سهیل رضا درپیامی از مردم خواستار عدم شرکت در تحصن شده و بیان داشت، از این پس خبرهای مرتبط با افراد ربوده شده و آزادی آنها را از طریق فضای مجازی دراختیار مردم قرار خواهیم داد.
 
تمامی مسئولین تحصن و خانواده های ربوده شدگان از شرکت تمامی مؤمنان، علما، انجمن ها، هیئت ها وغیره در تحصن ابراز خرسندی و تشکر کردند.

ارسال نظر

 
1