خبر فوری

 
 
پاکستان یازدهمین کشور وارد کننده سلاح در سطح جهان
کد خبر :1683339752

09:51 1398/12/20


برچسب ها : ارتش پاکستان, تسلیحات نظامی,

طبق جدیدترین گزارش رسمی موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI) پاکستان در میان واردکنندگان بزرگ سلاح در ردیف یازدهم قرار دارد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| طبق جدیدترین گزارش رسمی موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI) پاکستان در میان واردکنندگان بزرگ سلاح در ردیف یازدهم قرار دارد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI) در جدیدترین گزارش خود فهرستی از بزرگترین کشورهای صادر کننده و وارد کننده سلاح در سطح جهان را منتشر نموده است که طبق آن آمریکا با دارا بودن بیش از یک‌سوم مجموع صادرات تسلیحات جهان طی پنج سال گذشته رتبه نخست کشورهای صادر کننده تسلیحات را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم(SIPRI)، عربستان سعودی در این دوره به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سلاح ثبت شده و میزان ۱۲ درصد از مجموع واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است و هند نیز پس از عربستان سعودی رتبه دوم وارد کننده تسلیحات را داراست.

پاکستان نیز رتبه یازدهم بزرگترین کشورهای وارد کننده تسلیحات را به خود اختصاص داده است و کشورهای چین، روسیه و ایتالیا از جمله صادرکنندگان سلاح به پاکستان به شمار می روند که از مجموع کل تسلیحات وارد شده توسط پاکستان میان سال های 2015 تا 2019 میلادی، 73 درصد متعلق به چین، 6.6 درصد متعلق به روسیه و 6.1 درصد نیز متعلق به ایتالیا می باشد.

این در حالی است که این موسسه در گزارش خود مدعی شده است به علت تحریم های اعمال شده از سوی دولت آمریکا میزان واردات سلاح پاکستان میان سال های 2015 میلادی تا 2019 نسبت به سال های 2010 تا 2014 میلادی با کاهش 39 درصدی و میزان واردات سلاح توسط هند نیز با کاهش 32 درصدی مواجه بوده است.

همچنین در این گزارش آمده است که پاکستان در رتبه سوم وارد کننده سلاح از تولید کننده های کوچکی همچون ترکیه و ایتالیا قرار دارد و طی پنج سال گذشته میزان 7.5 درصد از مجموع سلاح های وارد شده توسط پاکستان به ایتالیا اختصاص یافته و 12 درصد نیز متعلق به کشور ترکیه است.

طبق این گزارش علی رغم آنکه آمریکا بیش از یک‌سوم مجموع صادرات تسلیحات جهان طی پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است اما میزان فروش تسلیحات توسط آمریکا به کشورهای حوزه آسیای جنوبی با کاهش چشمگیری مواجه بوده است که می توان به کاهش 92 درصدی واردات تسلیحات آمریکایی توسط پاکستان اشاره نمود.

میزان تسلیحات آمریکایی وارد شده توسط پاکستان در دوره پنج ساله 2010 تا 2014 میلادی بالغ بر 30 درصد مجموع کل تسلیحات وارد شده بود که این میزان در دوره کنونی 2015 تا 2019 میلادی به 4.1 درصد تنزل یافته است و می توان گفت پاکستان با وارد نمودن 73 درصد سلاح ها از چین در مجموع کل واردات خود چین را جایگزین آمریکا نموده است.

ارسال نظر

 
1