خبر فوری

 
 
پاکستان و چین مرحله دوم توافقنامه تجارت آزاد را امضا می کنند
کد خبر :1199224128

18:00 1397/12/06


برچسب ها : پاکستان, توافقنامه, چین, عمران خان,

روزنامه 'د نیوز اینترنشنال' پاکستان به نقل از یک مقام آگاه نوشت، اسلام آباد و پکن قرار است دومین مرحله توافقنامه تجارت آزاد را تا ژوئن 2019 امضا کنند.


 

به گزارش راز نیوز به نقل ازایرنا،  روزنامه 'د نیوز اینترنشنال' پاکستان به نقل از این مقام آگاه افزود: دو کشور در زمینه توافقنامه تجارت آزاد به پیشرفت هایی رسیدند و قرار است تا ژوئن 2019، دومین مرحله توافقنامه تجارت آزاد را امضا کنند. به همین منظور گروهی از کارشناسان پاکستانی برای تنظیم این توافقنامه با بهترین محتوا، تا پایان فوریه به چین می رود و 'یونس داغا'، وزیر بازرگانی پاکستان و معاون وزیر بازرگانی چین نیز در مارس دیدار و متن نهایی این توافقنامه را تدوین می کنند.
توافقنامه تجارت آزاد پاکستان و چین در سال 2006 امضا و در سال 2007 اجرایی شد. این توافقنامه دارای دو مرحله بود که مرحله اول آن در دسامبر 2012 پایان یافت و مرحله دوم آن از ژوئیه 2013 شروع می شد.
در جریان سفر 'عمران خان'، نخست وزیر پاکستان به چین، پکن به اسلام آباد وعده داد وارداتش را از پاکستان دو برابر خواهد کرد. 
علاوه بر این، پکن با تمدید سهمیه ویژه صادرات شکر و برنج پاکستان موافقت کرد تا از این رهگذر، به افزایش صادرات پاکستان به چین کمک کرده باشد.
صادرات پاکستان به چین، 1.2 میلیارد دلار در سال است که امکان افزایش آن به 2.2 میلیارد دلار و 3.2 میلیارد دلار وجود دارد. 
عمران خان آبان سال جاری در ملاقات با 'لی که چیانگ'، همتای چینی اش، خواستار کمک پکن برای برون رفت پاکستان از بحران اقتصادی شد.
چین که قرار است حدود 60 میلیارد دلار در چارچوب طرح 'یک کمربند، یک جاده' در پاکستان سرمایه گذاری کند، تاکنون چند پروژه زیربنایی پاکستان را آماده بهره برداری کرده است.
هدف از اجرای کریدور اقتصادی چین- پاکستان، اتصال سه ایالت شرقی چین از طریق مسیرهای جاده ای و ریلی به بندر در حال احداث گوادر در جنوب ایالت بلوچستان پاکستان است. چین قصد دارد تولیدات و کالاهای خود را از طریق بندر گوادر به کشورهای جهان صادر کند.

ارسال نظر

 
1