خبر فوری

 
پاکستان: تلاش های مداوم پاکستان برای مقابله با بحران انسانی افغانستان موفقیت آمیز بود
کد خبر :330714088

14:27 1400/10/24


برچسب ها : افغانستان, بحران انسانی, پاکستان و افغانستان, پاکستان و طالبان, تجهیزات پزشکی, دولت طالبان افغانستان, دولت موقت, روادید, طالبان افغانستان, کمک های مالی خارجی,

منابع خبری پاکستان طی گزارشی با بیان این که سازمان ملل متحد درخواست کمک مالی 5 بیلیون دلاری برای افغانستان کرده است و این بزرگ ترین کمک مالی درخواست شده می باشد، از مفوقیت تلاش های جاری پاکستان در زمینه مقابله با بحران انسانی در افغانستان خبر دادند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| منابع خبری پاکستان طی گزارشی با بیان این که سازمان ملل متحد درخواست کمک مالی 5 بیلیون دلاری برای افغانستان کرده است و این بزرگ ترین کمک مالی درخواست شده می باشد، نوشتند: کمک اضافی 308 میلیون دلاری آمریکا و وعده فراهم کردن کمک مالی به ارزش بیش از 1 بیلیون دلار توسط اتحادیه اروپا، نشان دهنده موفقیت پاکستان در زمینه درخواست های مکرر از جامعه جهانی برای مقابله با بحران انسانی افغانستان، می باشد.

در این گزارش ضمن پرداختن به اقدامات صورت گرفته توسط اسلام آباد جهت مقابله با بحران انسانی بروز داده پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، گفته شد: پاکستان همواره بعد از روی کار آمدن طالبان افغانستان در ماه اوت سال گذشته میلادی در افغانستان، درحال تلاش برای متقاعد کردن بین الملل در زمینه منزوی نکردن افغانستان می باشد و اینکه نجات جمعیت 8 میلیون نفری که به دلیل فرا رسیدن فصل سرما در خطر فقر قرار گرفته اند. پاکستان باوجود اینکه اقتصاد آن به دلیل وبای کرونا تحت تاثیر قرار گرفته بود اجازه ورود به 246.144 شهروند پناهجوی افغان به پاکستان را داد و کمک 5 میلیارد روپیه ای را برای افغانستان اعلام کرد درحالیکه پیش از این پاکستان میزبان بیش از 3 میلیون پناهجوی افغان می باشد.

عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی گفتگوهای متعدد خود با همتایانشان و دیگر رهبران نهادهای بین المللی بارها تاکید کردند که آنها با دولت طالبان صحبت کنند و از فرصت صلح پیش آمده پس از چهار دهه درگیری نهایت استفاده را بکنند. پاکستان همچنین به منظور اتخاذ استراتژی مشترک یک پلتفرمی از شش کشور همسایه نزدیک افغانستان تشکیل داد و سپس مورخ 19 دسامبر 2021 میلادی (28 آذر 1400) میزبان نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان بود. در این نشست علاوه بر تعیین یک نماینده ویژه برای افغانستان، با ایجاد یک صندوق امانی کمک های بشردوستانه و راه اندازی برنامه امنیت غذایی موافقت شد. در جلسه از آمریکا و دیگر کشورها درخواست شد تا تحریم های خود علیه افغانستان را کاهش دهند، و همچنین بر آزادسازی 10 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده افغانستان نیز تاکید شد و عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز بر آمریکا تاکید کرد که پیش شرط های تعیین کرده برای آزاد سازی کمک های مالی ضروری و احیای سیستم بانکی افغانستان را پس بگیرد.

پاکستان در بین این تلاش های دیپلماتیک، به کمک های خود برای مردم افغانستان نیز ادامه داد؛ پاکستان تاکنون از طریق 288 کامیون و چند پرواز 5.277 تن کمک ارسال کرده است. سفارتخانه پاکستان در افغانستان شبانه روزی برای خارج کردن افراد وابسته به نهادهای بین المللی و کشورهای مختلف فعالیت کرد و این اقدام پاکستان توسط رهبران بین الملل مورد توجه و ستایش قرار گرفت.

پاکستان از طریق سرعت بخشیدن در صدور روادید، در زمینه اسکان افغان ها در کشور ثالث و نهادهای غیر دولتی مشتاق کمک به مردم افغان، کمک کرد. پاکستان همچنین برای بیماران و دانشجویان افغان ویزا در محل صادر کرد و ظرفیت سالانه دانشجویان افغان را از یک هزار به 1500 افزایش داد. با در نظر گرفتن وضعیت خسته و ویران بخش بهداشت افغانستان، انجمن همکاری پاکستان و افغانستان کمپ های پزشکی چشم رایگان را در کابل و خوست ترتیب داد که در آن پزشکان پاکستانی 530 عمل جراحی آب مروارید انجام دادند و 8.120 بیمار را به طور رایگان معاینه کردند. از طریق همکاری با بنیاد های خیریه الخدمت و الحبیب به مردم افغانستان کمک های مواد غذایی و پزشکی فراهم شد.

پاکستان به منظور ثبات اقتصاد افغانستان برای تجار و بازرگانان افغان روادید صادر کرد و مالیات از روی 30 محصول افغانستان را برداشت و امکان تردد آزاد کامیون ها از پاکستان به افغانستان و ترردد زمینی و هوایی کالاهای تجاری را فراهم کرد.

ارسال نظر

 
1