خبر فوری

 
پاکستان باید در افغانستان ثبات ایجاد کند، اما آیا پاکستان در این مورد جدی است؟
کد خبر :541703920

17:37 1400/12/19


برچسب ها : آمریکا, ارتش پاکستان, اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, پنجاب, تحریک طالبان پاکستان, خرید سلاح, دولت پاکستان, سلاح و مهمات, طالبان افغانستان, فروش سلاح, قاچاق اسلحه, گروه های آزادی بخش بلوچ, محموله سلاح, مرز پاکستان و افغانستان, ناتو, نیروهای امنیتی پاکستان,

پاکستان اکنون با چالش ایجاد ثبات در افغانستان روبرو بوده و برای کشوری مانند پاکستان که از افغانستان به عنوان مهره ای علیه هند استفاده کرده است، بازسازی افغانستان باید جزو مهمترین اولویت های آن باشد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز | پاکستان اکنون با چالش ایجاد ثبات در افغانستان روبرو بوده و برای کشوری مانند پاکستان که از افغانستان به عنوان مهره ای علیه هند استفاده کرده است، بازسازی افغانستان باید جزو مهمترین اولویت های آن باشد.

دلیل اصلی عدم برقرای امنیت و ثبات در پاکستان، عدم برقراری امنیت توسط آن در افغانستان است. خروج آمریکا از افغانستان برای پاکستان نسبت بهع کشور های دیگر بسیار زیان بار تر بود و این کشور دچار مسئولیت های اجباری در قبال افغانستان شد.

متاسفانه پاکستان در حال پشتیبانی از تروریست ها هم در خاک خود و هم در افغانستان بوده و مشغول فراهم کردن امنیت آن ها می باشد. پاکستان به دلیل اقدامات سیاه دوستانش در گذشته که مشکلات زیادی برای این کشور ایجاد کرده در ایجاد تبات در افغانستان شکست خورده است.

مشکلات پاکستان موجب عدم ثبات در افغانستان شده و یکی از مهمترین آن ها قاچاق اسلحه می باشد که احتمال نقش داشتن نیروی های امنیتی پاکستان در آن وجود دارد و مشکل مهم دیگر دریافت پول اخاذی و قتل نیروهای امنیتی توسط تحریک طالبان پاکستان است.

آمریکا و متحدانش هنگام خروج از افغانستان محموله های بزرگ سلاح های مدرن خود را در این کشور رها کردند. خرید و فوش این سلاح ها در مرز پاکستان توسط تروریست ها و نیروهای جدایی طلب، مشکل جدیدی برای امنیت پاکستان ایجاد کرده است.

هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بخش بزرگی از سلاح های مذکور به پاکستان منتقل شدند و بخش بزرگ دیگر باقی مانده توسط سربازان سابق افغانستان به دلالان و نیروهای اطلاعاتی پاکستانی به قیمت ناچیزی فروخته شد. این دلالان حکومتی و غیر حکومتی با فروش این سلاح ها در پاکستان پول خوبی به جیب زدند. بازارغیر قانونی بزرگی از سلاح های آمریکایی در مرز پاکستان و افغانستان برپا شده است که این سلاح ها توسط تروریست ها و جدایی طلبان با قیمت ارزان خریداری می شود.

پاکستان به تازگی ادعا کرده است که نیروهای ارتش آزادی بخش بلوچ برای هدف قراردادن نیروهای ارتش پاکستان در شب از سلاح های لیزری استفاده کرده اند.

این سلاح ها مشابه سلاح های آمریکا و کشورهای ناتو بوده که توسط دولت پاکستان از افغانستان به این کشور منتقل شده است. سوال اینجاست که این سلاح ها چگونه به دست نیروهای آزادی بخش بلوچ رسیده است؟ آیا نیروهای امنیتی پاکستان که در مرز این کشور با افغانستان مستقر هستند در قاچاق این سلاح ها نقش دارند؟

شیخ رشید وزیر کشور پاکستان در اوایل ماه فوریه اعلام کرده بود که نیروهای آزادی بخش بلوچ از سلاح های آمریکا و کشورهای ناتو طی حمله های خود علیه نیروهای امنیتی پاکستان استفاده می کنند.

بازارغیر قانونی بزرگی از سلاح های مدرن آمریکا و کشورهای ناتو در مرز پاکستان و افغانستان برپا شده است که این سلاح ها توسط تروریست ها و جدایی طلبان با قیمت ارزان خریداری می شود. این سلاح ها در روز روشن در مغازه های شهر لندی کوتل واقع در مرز پاکستان و افغانستان فروش می روند و خرید و فروش آن ها از کارهای پر سود در این شهر محسوب می شود.

با فروش تعداد بالایی از انواع مختلف این سلاح های مدرن آمریکا و کشورهای ناتو، قیمت آن ها در پاکستان به شدت کاهش یافته است و با قیمت بسیار ارزان تری به فروش می رسند. این سلاح ها بسیار قوی تر و مدرن تر از سلاح های وارد شده توسط دولت و ارتش پاکستان می باشند.

در مسیر ورود این سلاح ها به پاکستان از مرز افغانستان چندین ایست بازرسی وجود دارد که محموله های مختلف را بررسی می کنند و برای جلوگیری از قاچاق، حتی برخی از آنان دارای اسکنر نیز می باشند. البته با وجود این تدابیر سخت امنیتی باز هم محموله های سلاح به طور مرموزی به پاکستان قاچاق می شوند. امکان نقش داشتن برخی از نیروهای امنیتی پاکستان در قاچاق سلاح به پاکستان وجود دارد زیرا با چنین تدابر سخت گیرانه امنیتی قاچاق این حجم از سلاح به پاکستان غیر ممکن به نظر می رسد.

پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان خریداران سلاح های مدرن باید هزینه هنگفتی برای خرید آن ها پرداخ می کردند و این سلاح ها به طور غیر قانونی به پاکستان وارد می شدند اما اکنون خود پاکستان تبدیل به بازار فروش سلاح شده است.

افزایش فعالیت تحریک طالبان پاکستان

تحریک طالبان پاکستان از طریق دریافت پول اخاذی و قتل نیروهای امنیتی پاکستان فعالیت های خود در این کشور را افزایش داده است. این گروه تروریستی برای دریافت پول اخاذی از سیم کارت های افغانستان استفاده می کند. یک تاجر در شهر کراچی در تاریخ 4 اسفند به نیویورک تایمز اطلاع داد که تحریک طالبان پاکستان از وی 2700 دلار پول اخاذی کرده است.

نیروهای پلیس به هدف تروریست های تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده و گفته می شود که فرماندهان درجه پایین طالبان افغانستان با فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در ارتباط هستند. فرماندهان ارشد طالبان افغانستان نیز به این موضوع اعتراف کرده اند.

بزرگترین چالش برای پاکستان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان می باشد. تا زمانی که طالبان علیه دولت سابق افغانستان فعالیت می کرد پاکستان قادر به کنترل آن بود تا جایی که سازمان اطلاعات پاکستان به حقانی که مورد علاقه آن بود، جایگاه برجسته ای در ساختار سامانی طالبان داد.

اکنون پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان اوضاع فرق کرده و حوادث اخیر مربوط به حصارکشی خط مرزی دیورند نمایانگر این تغییر شرایط می باشد.

پاکستان اکنون در شرایط سختی قرار دارد زیرا عدم ثبات در افغانستان به طور مداوم به پاکستان آسیب خواهد زد. اکنون این سوال پیش می آید که آیا پاکستان که به جامعه بین المللی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان التماس می کند، برای ایجاد ثبات در کشور جنگ زده افغانستان جدی است؟

مسئولیت عادی سازی اوضاع در افغانستان بر عهده پاکستان می باشد. اما آیا ارتش پاکستان حتی آماده بررسی چنین امکانی است؟

ارسال نظر

 
1