خبر فوری

 
پاسخ ایران به درخواست آمریکا برای مذاکره
کد خبر :911064007

09:29 1397/05/16


رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به درخواست‌های رییس جمهور آمریکا برای مذاکره یادآورشد: همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.


پاسخ ایران به درخواست آمریکا برای مذاکره

 

رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به درخواست‌های رییس جمهور آمریکا برای مذاکره یادآورشد: همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد: مردم ما در طول سال‌های قبل تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند.

 

همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی دارد؟!

 

رییس‌جمهوری گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است که دو طرف باید به صداقت باور بداشته باشند، دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است.

 

روحانی ادامه داد: مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که بخواهد به این پیشنهاد جواب دهد. آنها نیز به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مساله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

 

این دولت ترامپ بود که از مذاکره خارج شد

 

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کسی که ادعای مذاکره می‌کند اگر ادعایش این است نباید چاقویش را در بیاورد و در بازوی طرف فرو برد، گفت: مخاطب آنان که در پی این هستند تا ما را به پای مذاکره بکشانند این است که می‌خواهند جنگ روانی را ایجاد کنند و مردم ما را دچار تردید کنند یا برای انتخابات خودشان در ماه‌های آینده در آمریکا می‌خواهند از این موضوع استفاده کنند، بنابراین هدف آنان از طرح موضوع مذاکره این است که جنگ روانی برای مردم ایران ایجاد کنند یا اینکه با مصرف داخلی، این موضوع را برای انتخابات خودشان مورد بهره‌برداری قرار دهند.

 

وی افزود: ما در همین دولت فعلی آمریکا هم با آنان مذاکره کردیم از جمله با وزیر خارجه این کشور که مذاکره‌ای انجام شده بود، اما نکته این است که کسی که از مذاکره کردن خارج شد دولت ترامپ بود وگرنه کشور ما همیشه از مذاکره استقبال کرده است، به شرط اینکه صداقت در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد.

 

اساس تحریم مربوط به سه ماه آینده است

 

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اساس تحریم مربوط به سه ماه آینده است، تصریح کرد: طی سه ماه آینده آمریکا می‌خواهد در نفت و مبادلات بانکی وارد عمل شود. در این زمینه قولی که اروپا، چین و روسیه به ما دادند این است که بتوانند هم برای فروش نفت و هم برای حفظ روابط بانکی ما با دنیا ایستادگی کنند.

 

روابط با همه دنیا را می‌خواهیم

 

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما روابط خود با همه دنیا را می‌خواهیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشورهای آسیایی اهمیت بسیاری برای ما دارند. روابطی که ما امروز با چین و هند داریم و همچنین پیمان‌ آسه‌آن که اخیرا به آن پیوسته‌ایم نشان می‌دهد که روابط ما با کشورهای آسیایی رو به گسترش است اما در عین حال هیچ مانعی برای گسترش روابط با اروپا نیز نداریم.

 

آمریکا فکر می‌کرد با فشار بیشتر می‌تواند ما را وادار به تسلیم کند

 

رییس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا فکر می‌کرد با فشار بیشتر می‌تواند ما را وادار به تسلیم کند، اظهار کرد: شاهد بودیم که ترامپ در ۲۲ دی ماه اعلام کرد که اگر کسی قبول نکند و همراه من از برجام خارج نشود به تنهایی این کار را خواهم کرد، در واقع او بعد از حوادث دی ماه بود که از برجام خارج شد.

 

وی افزود: ما در فروردین ماه شاهد التهاب بزرگ و جهشی بودیم که اقداماتی هم برای کنترل این التهاب انجام شد و به نظرم در مجموع این موضوع قابل کنترل بود. اگر که همه با هم همکاری می‌کردند یعنی از صراف، صادرکننده و خریدار ارز گرفته تا بانک مرکزی و سایرین. ما به مردم هم گفتیم که اگر می‌خواهید وارداتی انجام دهید با قیمت مناسب به شما ارز می‌دهیم اما دیدیم که متاسفانه عده‌ای در این میان آمدند و از ارز و عرضه آن به این صورت سوء استفاده کردند یعنی بخشی از ارز را صرف واردات کردند و بخش عمده‌ای از آن را در بازار فروختند که این در مجموع یک فساد به وجود آورد.

 

ترامپ سخنان تندی که علیه ملت ایران می‌زد را اندکی کنار گذاشته است

 

رییس‌جمهوری ادامه داد: البته تحریم‌ها به ما فشار می‌آورد و تاثیرگذار هم خواهد بود اما فوایدی هم دارد که به آنان اشاره خواهم کرد اما معتقدم که ما می‌توانیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم و اگر متحد باشیم این تحریم‌ها هر چه زودتر شکسته می‌شود.

 

وی افزود: ما اگر با دنیا خوب کار کنیم آمریکا می‌فهمد که تحریم‌هایش اثرگذار نیست و زودتر دست از آن بر می‌دارد. ما شاهدیم که ترامپ یک قدم برگشته است و سخنان تندی که علیه ملت ایران می‌زد را اندکی کنار گذاشته است. ترامپ باید چند قدم برگردد تا حداقل بتوان به شرایط مناسبی رسید که منافع ایران و جهان تضمین شود.

 

زمان تحریم دست ماست

 

روحانی تاکید کرد: زمان تحریم دست ماست و به نظر من این زمان را مردم و دولت با دست به دست هم دادن کوتاه‌تر می‌کنند.

 

از لحاظ امنیت ملی در شرایط فعلی احساس نگرانی نمی‌کنم

 

رییس‌جمهوری با بیان اینکه از لحاظ امنیت ملی در شرایط فعلی احساس نگرانی نمی‌کنم، اظهار کرد: در سیاست خارجی روند ما روابط سیاسی بهتر با دنیا است و ما امروز مشاهده می‌کنیم که روابط ما با غرب و شرق به جز آمریکا همواره روابطی خوب بوده و ما این روابط را ادامه خواهیم داد. در این راستا من آینده منطقه را توام با امنیت، صلح و ثبات بیشتر می‌بینم.

 

به زودی هیات‌هایی از ایران به همه کشورهای صادرکننده نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌شوند

 

روحانی با اشاره به آغاز اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل نفتی و تحریم‌های آمریکا، به زودی هیات‌هایی را به همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌کنم؛ در این زمینه مبنای ما صحبت کردن از طریق منطق است و ان‌شاءالله این روند را ادامه خواهیم داد.

 

مردم باید بتوانند اعتراض‌شان را در چارچوب قانون  مطرح کنند

 

رییس‌جمهوری با اشاره به اعتراضات مردم، اظهار کرد: فضای مناسبی باید برای آزادی مردم وجود داشته باشد، مردم باید اعتراضی دارند بتوانند در چارچوب قانون اعتراض‌شان را مطرح کنند، ما هم باید اعتراض مردم را ببینیم، بشنویم و به آن رسیدگی کنیم و این هیچ اشکالی هم ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه برخی می‌گویند از لحاظ جناحی نیز من تغییر کرده‌ام، گفت: گاهی برخی می‌گویند روحانی به چپ گرایش پیدا کرده و گاهی عده‌ای می‌گویند روحانی به راست تمایل پیدا کرده اما باید بگویم که من در این زمینه نیز هیچ تغییری نکرده‌ام، الان هم می‌گوید که ما باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم و رودرروی هم ایستادن در شرایط فعلی درست نیست. من همانطور که پیش از این گفته بودم باز هم می‌گویم که خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم و می‌گویم اگر که ما متحد باشیم مشکلات ماندنی نیست و از این مرحله عبور می‌کنیم. آمریکا قادر نیست کاری کند که ما زانو بزنیم و ملت ما نیز هرگز این کار را نخواهد کرد.

 

رییس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت برای برخورد با مفسدین، اظهار کرد: با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم باید برخورد کرد و هیچ رحمی هم نباید داشت. ما مهلت سه ماهه به همه کسانی دادیم که ارز از دولت گرفته بودند و به آنان گفته‌ایم باید اعلام کنند که چه کالایی را وارد کرده‌اند، آن کالا کجاست و اینکه چگونه قیمت آن محاسبه شده است تا ببینیم چقدر از ارزی که به آنان اختصاص داده شده خرج واردات کالاهای مشخص شده است. البته که در این زمینه حتما فساد انجام شده، اما باید کم و کیف آن به درستی مشخص شود.

ارسال نظر

 
1