خبر فوری

 
وزیر امور خارجه پاکستان: رهبری جدید افغانستان به کمک های پاکستان در شرایط سخت اعتراف کرده است
کد خبر :7517097

13:13 1400/07/30


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, تجارت, دولت طالبان افغانستان, شاه محمود قریشی, مرز مشترک, نشست خبری, نشست مطبوعاتی, وزیر امور خارجه پاکستان,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از بازگشت از افغانستان طی نشست مطبوعاتی در اسلام آباد، گفتگوی خود با رهبری افغانستان را رضایت بخش عنوان کرده و گفت: رهبری جدید افغانستان به کمک های پاکستان در شرایط سخت اعتراف کرده است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان پس از بازگشت از افغانستان طی نشست مطبوعاتی در اسلام آباد، گفت: رهبری جدید افغانسان به کمک های پاکستان در برهه دشوار اعتراف کرده و ضمن ابراز اطمینان از همکاری در مورد پروژه های دارای ارتباط منطقه ای، اظهار داشتند که پاکستان نباید این گمان را داشته باشد که سرزمین افغانستان علیه پاکستان استفاده خواهد شد، خواه تحریک طالبان پاکستان TTP باشد یا ارتش آزادی بخش بلوچ BLA، ما هرگز چنین اجازه ای را نخواهیم داد.

قریشی در ادامه این نشست مطبوعاتی، افزود: بعضی جلسات برنامه ریزی شده من با هیئت های افغانی به دلیل کمبود وقت انجام نشد، اما با آنها به صورت تلفنی صحبت کردم. من با حامد کرزئی رئیس جمهور سابق، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار گفتگوی تلفنی داشتم و آنها را از خلاصه ای از دیدار های انجام شده مطلع ساخته و اعتماد آنها را جلب کردم. در هیئت همراه تمامی مقامات ارشد بخش های مورد بحث با رهبران افغانستان به همراه من حضور داشتند.

وزیر امور خارجه پاکستان، گفتگوی خود با رهبری افغانستان را رضایت بخش عنوان کرده و گفت:  مذاکرات در فضای دوستانه و خوبی انجام شد و بسیار خوشحالم که به ملت پاکستان می گویم که حاکمان جدید افغانستان از نقش پاکستان در کمک به افغانستان در شرایط سخت قدردانی کرده و به آن اعتراف کردند.  من نیز به آنها گفتم که ملت پاکستان در شرایط سخت در کنار ملت افغانستان ایستاده است، در گذشته نیز کوتاهی انجام ندادیم و امروز نیز در کنار آنها ایستاده ایم، افغانستان در حال حاضر با چالش انتقال قدرت، بحران انسانی و اقتصادی روبرو است و پاکستان تا آنجا که ممکن است نقش خود را برای مقابله با بحران ایفا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: پس از دیدار با رهبری افغانستان، با گروه های مختلف صحبت کرده و نگرانی های آنها در مورد ویزا، تجارت و تردد مرزی را شنیده و نگرانی های خود را به آنها گفتیم، به زودی هیئتی از افغانستان وارد اسلام آباد خواهد شد تا بتوانیم آن موضوعاتی را که باز کرده ایم را به نتیجه نهایی برسانیم و مسائل کوچک را فورا حل کنیم.

قریشی خاطر نشان ساخت که درپی نگرانی های رهبری افغانستان، ما تصمیم گرفتیم که اگر یک مورد پزشکی پیش آمد، فورا به آنها روادید داده شود و این امر جان بسیاری را نجات خواهد داد. تصمیم گرفتیم ویزای آنلاین صادر کنیم که به نفع مردم و باعث تسریع در این عمل است. تاجران افغان که برای تجارت به پاکستان می آیند بلافاصله پس از ورود به پاکستان ویزای 30 روزه دریافت می کنند و نیازی به مجوز امنیتی نیست. به سفارت پاکستان در کابل نیز اجازه داده شده است که به مدت 5 سال ویزای چند ورودی صادر کند. پیش از این تاجران افغانستان در لیست ویزای تجار ما قرار نداشتند، اما اضافه کرده ایم.

شاه محمود در ادامه اظهاراتش بیان داشت: برای کمک اقتصادی به افغانستان، اجازه صادر کردن تمامی میوه ها و سبزیجات پاکستانی به افغانستان بدون هیچگونه عوارض و مالیاتی را داده ایم که قطعا به نفع اقتصاد و کشاورزان آنها خواهد بود. آماده کمک به افغانستان برای دستیابی به ثبات اقتصادی هستیم، ما تصمیم گرفته ایم تا کارشناسان آنها و ما طی نشستی مشخص کنند که چه اشیائی را می توان با کم کردن مالیات یا بدون مالیات به افغانستان صادر کرد؛ با توجه به مشکلاتی که برای کامیون های تجاری پیش می آمد، تصمیم گرفتیم تا مرز در حد مبادلات 24 ساعته باز بماند که به نفع هر دو کشور است.

ارسال نظر

 
1