خبر فوری

 
 
وزیر امور خارجه پاکستان: خطر داعش تهدید مشترکی برای ایران و پاکستان است
کد خبر :179781808

17:40 1398/12/15


برچسب ها : پاکستان و افغانستان, پاکستان و ایران, تروریست, تروریسم, داعش, گروه القاعده, وزیر امور خارجه,

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی در مجلس سنای پاکستان، گفت: خطر داعش تهدید مشترکی برای ایران و پاکستان است. از اظهارات جواد ظریف همتای ایرانی خود در مورد جوی خون در دهلی نو استقبال می کنیم و مواضع ایران در رابطه با کشمیر باعث دلگرمی پاکستان هستند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنرانی سیاستی درباره توافق طالبان و افغانستان در مجلس سنای پاکستان، گفت: توافق صلح میان آمریکا و طالبان صورت گرفته و پاکستان در تصمیم گیری های آن نقشی نداشته است، نقش ما، نقش تسهیل آمیز است. قرار دادن تمامی مسئولیت و فشار در مورد توافق طالبان و آمریکا بر پاکستان درست نیست، ما علاوه بر پشتون، خواهان ارتباط و دسترسی به دیگر اقوام هستیم. ما خواستار خروج مسئولانه نظامیان از افغانستان و مرز امن و منظم با افغانستان هستیم. این تضمین را می خواهیم که خاک افغانستان علیه پاکستان مورد استفاده قرار نگیرد، همه می دانند که خاک افغانستان علیه پاکستان مورد استفاده قرار می گرفت و چه کسی مسبب آن بوده است، اظهار نظر پارلمان می تواند برای ما در حکم راهنمایی باشد، هماهنگی و یکپارچگی برای ما ضروری است.

درخواست مهم طالبان خروج نظامیان خارجی از خاک افغانستان بود که آنها در این رابطه موفق شدند و این موضوع اثرات منفی و مثبت به همراه دارد، نظامیان آمریکایی باید خارج شوند، طی 135 روز تنها 8 هزار و 600 نظامی در خاک افغانستان باقی خواهند ماند که خروج آنها نیز طی 14 ماه صورت می گیرد. وی در ادامه در لحنی تهدید آمیز ابراز داشت که هند نباید نقش امنیتی در افغانستان داشته باشد، زیرا این کشور همواره اقدامات تخریب کارانه را گسترش داده است، در صورت عدم ثبات در افغانستان، پاکستان پناهندگان را نخواهد پذیرفت، یک گروه افغان مخالف پاکستان است. از حضور داعش و القاعده در افغانستان اطلاع داریم، نگرانی پاکستان در مورد حضور هند در افغانستان به جا است و ایران نیز از حضور داعش در افغانستان نگران است. پناهدگان افغان در ایران نیز حضور دارند، پاکستان می تواند در زمینه کاهش تنش های ایران_ آمریکا نقش تسهیل آمیز ایفا کند، از بیانیه همتای ایرانی خود در خصوص ظلم های در حال انجام علیه مسلمانان هند حمایت می کنم، کشور های ترکیه، ایران و روسیه از موضع کشمیر پاکستان حمایت کرده اند.

شاه محمود قریشی در ادامه با گفتگو در رابطه با توافق طالبان و آمریکا، اظهار داشت: این توافق تکه کاغذ نیست، نخست پنج پایگاه نظامی تخلیه می شوند، در حالی که روند تخلیه کامل نظامیان از افغانستان 14 ماه به طول می انجامد، این تصمیم افغانستان است، درست نیز همین است که آنها تصمیم گیری کنند، مسیر پیش روی افغانستان کاملا پیچیده و دشوار است، آمریکا نگران بود که مجددا هدف حمله مشابه سپتامبر 2011 قرار نگیرد، خاتمه کمبود اعتماد زمان بر خواهد بود، زندانیان القاعده و داعش نیز چالشی برای افغانستان هستند. تفکر اشرف غنی و عبدالله عبدالله متفاوت است و داستان سازمان اطلاعاتی افغانستان نیز چیز دیگری است، حاکمان آمریکا نیز دارای ایدئولوژی منحصر به خود هستند، از طرفی روابط تهران و واشگتن تنش زا بوده و خواهند ماند، ایران نیز مرز زمینی مشترک با افغانستان دارد که براساس آن خطر داعش ایران را نیز تهدید می کند، ما نمی خواهیم شاهد تقویت و ثبات داعش در افغانستان باشیم، خواستار بازگشت بدون مشکل پناهندگان افغان به کشور شان هستیم. شاید پاکستان در آینده در صورت بروز بی ثباتی، توانایی تحمل بار پناهندگان را نداشته باشد، اگر خشونت در افغانستان افزایش پیدا کند، تاثیرات آن پاکستان را نیز فرا می گیرند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که صلح و ثبات افغانستان به تکمیل خط لوله "کاسا 1000" کمک خواهد کرد و موجب تاثیرات مثبت برای تجارت و راهداری اقتصادی خواهد بود. افغانستان کشور همسایه ما است و نمی توانیم ارتباط خود را با آن قطع کنیم، شبهه و شک میان دو کشور همواره بوده است، کابل نیازی به توهم ندارد. نباید میان دو طرف کینه و یا نفرت وجود داشته باشد، امنیت در افغانستان منوط به صلح میان جناح های مختلف افغان است.

وزیر امور خارجه پاکستان در پایان از اظهارات جواد ظریف همتای ایرانی خود در مورد جوی خون در دهلی نو استقبال کرد و مواضع ایران در رابطه با کشمیر را مورد دلگرمی پاکستان عنوان نمود.

ارسال نظر

 
1