خبر فوری

 
 
وزارت بهداشت پاکستان: 40درصد کودکان پاکستانی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند
کد خبر :1720666942

16:25 1398/05/03


برچسب ها : بحران غذایی, خانوارهای پاکستانی, کمبود مواد غذایی, کودکان پاکستانی,

وزارت بهداشت پاکستان با انتشار گزارشی اعلام نموده است نیمی از خانوارهای پاکستانی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند به صورتی که حتی قادر به تهیه دو وعده مواد غذایی برای خود نیستند، این موضوع کودکان ایالت های سند و بلوچستان را بیش از دیگر ایالت ها تحت تاثیر قرار داده است.


 

کراچی: به گزارش راز نیوز وزارت بهداشت پاکستان با انتشار گزارشی اعلام نموده است نیمی از خانوارهای پاکستانی با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند به صورتی که حتی قادر به تهیه دو وعده مواد غذایی برای خود نیستند، این موضوع کودکان ایالت های سند و بلوچستان را بیش از دیگر ایالت ها تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس جزئیات منتشر شده، وزارت بهداشت پاکستان در سال 2018 میلادی، با همکاری چند موسسه و نهاد فعال در زمینه بهداشت و تغذیه از جمله دانشگاه علوم پزشکی آغاخان اقدام به جمع آوری اطلاعاتی در خصوص وضعیت خانوارهای پاکستانی در زمینه بهداشت و تغذیه نموده است، هدف از این آمارگیری بررسی وضعیت دسترسی خانوارها به خصوص کودکان به مواد غذایی مورد نیازشان است، جزئیات این گزارش طی مراسمی در شهر کراچی منتشر گردیده است تا سیاست گذاران عرصه تغذیه و بهداشت بتوانند اقدامات اساسی در این خصوص را انجام دهند.

طبق این اطلاعات نزدیک به 40.2 درصد از کودکان پاکستانی در سرتاسر این کشور با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند و با توجه به سن خود دارای قد کوتاه و غیر استاندارد هستند و توانایی ذهنی، جسمی و مهارت یادگیری این کودکان نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است بالغ بر 36.9 درصد از خانوارهای پاکستانی محروم از امنیت غذایی و دور از مواد غذایی سالم هستند و در صورت دسترسی، آن مقدار از مواد غذایی پاسخگوی نیازهایشان نیست.

دکتر خالد شفیع رئیس انجمن اطفال پاکستان(PPA) با اشاره به برنامه تغذیه ارائه شده از سوی دولت پاکستان اظهار داشت: بر اساس این برنامه گنجاندن مواد مغذی معدنی در اقلام مختلف مواد غذایی از جمله روغن، آرد و ... امری لازمیست، ویتامین های مناسب و مواد معدنی غذایی به رشد موثر کودکان کمک خواهد کرد.

در این آمارگیری تعداد 115 هزار و 600 خانوار، 145 هزار و 324 زن، 76 هزار و 742 کودک کمتر از پنج سال و تعداد 145 هزار و 847 نفر از افراد 10 تا 19 سال از ایالت های چهارگانه پاکستان و مناطق جامو و کشمیر و گیلگیت بلتستان مورد بررسی آماری قرار گرفتند.

تیم جمع آوری داده در این آمارگیری نمونه خون و ادرار این افراد را مورد آزمایش قرار داده و ذخایر آبی و کیفیت آن را بررسی نمودند تا بتوانند عوامل تاثیر گذار بر وضعیت جسمانی این افراد را شناسایی نمایند.

طبق این گزارش تنها 48.4 درصد از نوزادان از شیر مادر تغذیه می کنند و آمار تولد نوزادان مبتلا به ضعف و گرسنگی به علت کمبود مواد غذایی مادران رو به افزایش است و این موضوعی است که نیازمند توجه فوری و اساسی سیاست گذاران و مسئولان این عرصه می باشد.

طبق تحقیقات محققان مختلف در سرتاسر دنیا، چند سال ابتدایی در بدو تولد نوزادان بسیار حیاتی و با اهمیت است، به صورتی که محروم ماندن نوزادان از مواد غذایی لازم و عدم تغذیه مناسب باعث تحت تاثیر قرار گرفتن رشد جسمی و ذهنی نوزادان می شود و سلامت کودکان تا پایان عمرشان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

طبق این گزارش در مجموع از میان 10 کودک کمتر از پنج سال تعداد 4 کودک دارای قد کوتاه نسبت به سن خود هستند که در این گزارش، نبود آموزش و فهم کافی والدین مهمترین عامل این موضوع اعلام شده است، همچنین در این جمع آوری داده این موضوع نیز مشاهده شده است که والدین نسبت به فرزندان دختر خود، غذای بیشتری را در اختیار فرزندان پسر قرار می دهند و بدین ترتیب کودکان دختر با کمبود مواد غذایی مواجه هستند.

پروفسور جمال رضا رئیس موسسه ملی سلامت کودک در این باره خبر داد: به همان تعداد کودکانی که امروز با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، کودکان 24 سال گذشته نیز با همین نسبت دچار کمبود مواد غذایی بوده اند، وی با تاکید بر تغذیه کامل و سالم مادران باردار خطاب به مادران گفت: همان غذایی که شما میل می کنید به نوزادانتان خواهد رسید.

ارسال نظر

 
1