خبر فوری

 
واگذاری پروژه های مهم به عربستان سعودی در پاکستان و ضرر های آن
کد خبر :243056533

09:11 1397/07/08


برچسب ها : CPEC, امنیت ملی, ایران, پاکستان, تکفیری, سی پک, عربستان سعودی,

با توجه به خبرهای واگزاری پروژه های مهم در بلوچستان به عربستان باعث نگرانی گروهای سیاسی واحزاب شده است


 

با توجه به خبرهای  واگذاری پروژه های مهم در بلوچستان به عربستان باعث نگرانی گروهای سیاسی و احزاب شده است۔

این تصمیم بسیاری از مشکلات استراتژیک را در منطقه به ارمغان خواهد آورد و باعث قوت گرفتن  گروهای تکفیری خواهد شد۔

 

فواد چودری، وزیر اطلاعات پاکستان روز پنج شنبه  در یک کنفرانس خبری گفت که دولت پاکستان سه موافقتنامه مهم با عربستان سعودی را انجام داده است است

این موافقت نامه ها مربوط به ساخت جاده ها و انرژی هستند این  پروژه ها شامل پروژه سی پیک میباشند. وی همچنین گفت که هیئت بلندپایه سعودی روز یکشنبه به پاکستان خواهد آمد و توافق نامه سرمایه گذاری با عربستان سعودی امضا خواهد شد  این توافق برای ساختن پالایشگاه نفت در گوادر و همچنین  معدن مس وطلا میباشد.

به گفته اکسپرس تریبون روزنامه انگلیسی معاون ولی عهد عربستان سعودی  احمد الخطیب که رئیس صندوق دارایی های عربستان هم میباشد روز پنج شنبه غیر علنی به اسلام آباد آمد با توجه به  اقامت کوتاه وی در اسلام آباد ، در بسیاری از گروهای مختلف گفتگو های صورت گرفت۔ اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش نفوذ عربستان سعودی  باعث ایجاد مشکلات در بلوچستان و  جامعه پاکستان و همچنین در منطقه خواهد بود۔

 

رئیس حزب ملی بلوچستان و وزیر سابق  حمل و نقل کشتی ها و بندر  میر حاصل خان بزنجو از این اقدام ابراز تعجب کرده است۔ وی گفت: "نه مجلس سنا و نه دولت بلوچستان نمی دانند که دولت فدرال چنین تصمیمی مهم را اتخاذ کرده است۔ که نه تنها  بلوچستان، بلکه کل کشور تحت  تاثیر این اقدام قرار خواهد گرفت۔ پالایشگاه سعودی در گوادر بدان معنی است که شما دشمن ایران را در مرز این کشور قرار داده اید۔ این خیلی تعجب آور است که اول قرار بود این پالایشگاه را به چین داده شود و و اکنون ناگهان به عربستان سعودی داده می شود۔

حضور عربستان سعودی نه تنها باعث افزایش ناامنی  در منطقه می شود بلکه باعث تقویت گروهای تفرقه انگیز که در پاکستان و بلوچستان کار می کنند خواهد شد و همچنین  این امر باعث ایجاد ناامنی در کشور و افزایش دعوی های مذهبی خواهد شد

ناگفه نماند که قرارداد ریکودیک در گذشته بسیار بحث برانگیز بوده است و دادگاه عالی در همین زمینه  قرارداد یک شرکت را لغو کرده است۔

حاصل بزنجو از این امر نگران است که چگونه این پروژه به عربستان وا گزار میشود ما در زمینه ریکودیک  خواستار اقدام مصالحت آمیز بودیم بنابراین من نمیتوانم درک  کنم که چگونه دردر حال می توانیم با عربستان سعودی در این زمینه به توافق برسیم و این واضح است که عربستان سعودی  در زمینه استخراج معادن هیچ گونه تجربه ای ندارد ثانیا، چنین قراردادهایی به این زودی بسته نمیشوند لذا عمل کرد دولت فدرال در این زمینه باعث ایجاد  شک و تردید می باشد۔

بسیاری از تحلیلگران به این باورند که در زمانی که ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی یک جبهه ای  علیه ایران باز کرده اند رابطه اسلام آباد با ریاض خیلی معنی دار است همچنین در ایران اخیرا یک حمله تروریستی  اتفاق افتاد که دولت تهران این حمله را به ریاض و دولت واشنگتن نسبت داده است۔

 

همچنین بعضی از کارشناسان به این باورند که با این توفق نامه نه فقط تهران ناراحت خوهد شد بلکه باعث ناراحتی چین هم خواهد شد ولی ما باری دیگر  شاهد نفوذ سر سخت و دخالت های آمریکا برای ایجاد نا امنی در منطقه میباشیم

ارسال نظر

 
1