خبر فوری

 
 
واکنش طالبان افغانستان به کشته شدن سمیع الحق دبیر جمعیت علمای اسلام
کد خبر :2126334487

09:23 1397/08/13


برچسب ها : افغانستان, سمیع الحق, طالبان افغانستان,

طالبان افغانستان با اظهار تاسف نسبت به قتل سمیع الحق دبیر جمعیت علمای اسلام آن را خسران بسیار شدیدی برای امت مسلمان توصیف کرد.


 

کابل:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،طالبان افغانستان با اظهار تاسف نسبت به قتل سمیع الحق دبیر جمعیت علمای اسلام آن را خسران بسیار شدیدی برای امت مسلمان توصیف کرد.

طالبان افغانستان با انتشار بیانیه ی خصوصی درباره قتل سمیع الحق اظهار داشته است:کشته شدن مولانا سمیع الحق خسران بسیار شدیدی به امت مسلمان وارد آورده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه در بیانیه طالبان آمده است: مولانا سمیع الحق خدمات فراموش نشدنی و شایانی در مخالفت با حملات شوروی سابق و آمریکا به خاک افغانستان برای مردم انجام داده است.

سمیع الحق که به عنوان پدر روحانی طالبان شناخته میشود،دو روز گذشته در منزل خود با ضربات چاقو مورد سوء قصد گرفت.

سمیع الحق سرپرست مدرسه دینی دارالعلوم حقانیه بود که توسط پدر وی تاسیس گردیده بود،بسیاری از رهبران طالبان و دیگر گروه های تروریستی از جمله ملا عمر،جلال الدین حقانی و سراج الدین حقانی همگی از این مدرسه دینی فارغ التحصیل شده اند و بر همین اساس سمیع الحق روابط بسیار خوبی با طالبان داشته است و در گروه های مختلف طالبان از احترام خاصی برخوردار بود.

علت دیگر احترام خاص سمیع الحق در میان طالبان این بود که بارها نمایندگان دولت افغانستان برای مذاکره با طالبان از سمیع الحق درخواست کمک کرده بودند و سمیع الحق در برخی از موارد نیز نقش بسیار مهمی را در مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان ایفا نموده است.

رحیم الله یوسف زئی تحلیل گر تاریخ و موضوعات افغانستان عقیده ای برخلاف این موضوع را دارد و نفوذ سمیع الحق در بین گروه های طالبان را انکار میکند.

وی مدعی شده است که سمیع الحق هیچگونه نفوذ در بین گروه های طالبان نداشته است اما سمیع الحق از اهداف طالبان حمایت میکرد زیرا بسیاری از جنگجویان و  سرکرده های طالبان از مدرسه وی فارغ التحصیل شده بودند.

منابع آگاه و رهبران احزاب مختلف معتقدند با قتل سمیع الحق روند مذاکرات صلح افغانستان ضربه مهلکی خواهد خورد زیرا مدتی پیش بود که نمایندگان دولت افغانستان در این رابطه با وی ملاقات داشته و از وی درخواست میانجیگری برای برپایی میز مذاکرات صلح را کرده بودند.

سمیع الحق دبیر جمعیت علمای اسلام پس از قدم گذاشتن در میدان سیاست،در سالهای 1977،1970 و 1985 در انتخابات شرکت کرد و توانست به عنوان عضو مجلس پارلمان منتخب گردد،وی همچنین سابقه عضویت در مجلس سنای پاکستان را نیز دارد.

وی از رهبران سرسخت شوروی سابق بود و از جمله کسانی بود که به طور علنی از جهاد افغانستان حمایت میکرد.

وی از جمله بنیان گذاران حزب متحده مجلس عمل(MMA) بود و ریاست انجمن دفاع پاکستان را نیز بر عهده داشت.

ارسال نظر

 
1