خبر فوری

 
 
واشنگتن:آزادی ملا عبدالغنی برادر بنا به درخواست افغانستان صورت گرفته است
کد خبر :413354317

10:01 1397/08/05


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, پاکستان, طالبان افغانستان, ملا برادر,

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آزادی یکی از بنیانگذاران و رهبران اصلی طالبان به نام ملا عبدالغنی برادر بنابر درخواست های متعدد مقامات کابل انجام شده است،موضوعی که نمایندگان پاکستان در واشنگتن،آن را گام مثبت در بهبود روابط پاکستان و آمریکا ارزیابی میکنند.


 

واشنگتن:به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان،وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آزادی یکی از بنیانگذاران و رهبران اصلی طالبان به نام ملا عبدالغنی برادر بنابر درخواست های متعدد مقامات کابل انجام شده است،موضوعی که نمایندگان پاکستان در واشنگتن،آن را گام مثبت در بهبود روابط پاکستان و آمریکا ارزیابی میکنند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا هنگام مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری دان در خصوص تصدیق خبر آزادی ملا برادر اظهار داشتند:ما از این موضوع اطلاع داریم،افغانستان از مدت بسیار زیادی خواهان آزادی ملابرادر بوده و درخواست های متعددی را به مقامات پاکستان ارائه داده است،من به شما نیز پیشنهاد میکنیم برای تصدیق این خبر با مقامات پاکستان و افغانستان ارتباط برقرار کنید.

دو روز پیش،پایگاه های خبری متعلق به گروه طالبان،خبر آزادی معاون سابق سرکرده اصلی طالبان را تایید کرده و خبر داده اند که پاکستان بدون هیچ پیش شرطی،ملا عبدالغنی برادر را آزاد کرده است.

ملا عبدالغنی برادر به همراه ملا عمر اقدام به راه اندازی گروه تروریستی طالبان را نموده بود و از بنیانگذاران اصلی گروه طالبان محسوب میشود،وی پیش از حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001،یکی از فرماندهان بلندپایه گروه طالبان بود.

وی در فوریه 2010 طی عملیات مشترک سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) و آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا(CIA) از سطح شهر کراچی دستگیر شد.

لازم بذکر است که در کمتر از 2 هفته پس از سفر زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در امور افغانستان به قطر و دیدار با مقامات طالبان در دوحه و مذاکرات در خصوص حل صلح آمیز موضوع افغانستان،ملا عبدالغنی برادر توسط پاکستان آزاد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های آمریکایی،پس از دیدار زلمی خلیل زاد نماینده خصوصی آمریکا در افغانستان با مقامات طالبان در 12 اکتبر ،بنا بر درخواست طالبان،علاوه بر ملابرادر فرماندهان متعدد دیگری نیز توسط پاکستان آزاد شده اند.

طبق خبرهای واصله از کابل،قرار است ملا برادر در پاکستان بماند و از طریق دفتر طالبان در دوحه،میان کابل و اسلام آباد واسطه باشد.

خبرگزاری های آمریکایی همچنین معتقدند که آزادی ملا عبدالغنی برادر میتواند در نتیجه نخست وزیری عمران خان نیز باشد زیرا وی از مدت های گذشته خواهان خاتمه بخشیدن به جنگ 18 ساله افغانستان از طریق مذاکره بود.

منابع طالبان نیز با اشاره به آزادی ملا برادر از سوی پاکستان گفتند:در پی این اقدام،مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا قوت خواهد گرفت که 2 مرحله از آن انجام شده است.

منابع آگاه در این باره خبر داده اند که پاکستان در سال 2013 پس از آغاز به کار دفتر طالبان در دوحه اعلام آمادگی کرده بود که ملا عبدالغنی برادر را آزاد کند،اما حامد کرزای رئیس جمهور وقت افغانستان به شدت با آن مخالفت کرده بود.

 پاکستان همچنین برای ملاقات نمایندگان افغانستان با ملا برادر اعلام آمادگی کرده بود،اما طالبان حاضر به ملاقات نشد.

طبق گفته منابع آگاه،دولت افغانستان بارها خواستار آزادی ملابرادر از بند پاکستان شده بود،زیرا دولت افغانستان بر این باور است که ملا عبدالغنی برادر میتواند نقش بسزایی در برقراری امنیت و ثبات در افغانستان داشته باشد.

ارسال نظر

 
1