خبر فوری

 
 
همگرایی تهران-اسلام آباد کلید غلبه بر چالش های منطقه ای است
کد خبر :1503609002

18:20 1398/02/19


برچسب ها : اسلام آباد, ایران, پاکستان, تهران, سفیر ایران, مهدی هنر دوست,

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان همکاری و تعاملات نزدیک میان دو کشور را اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد: همگرایی تهران و اسلام آباد عنصر کلیدی برای غلبه بر چالش های منطقه ای است.


 

به گزارش راز نیوز به نقل از ایرنا، «مهدی هنردوست» طی سخنرانی در سمینار «روابط ایران و پاکستان، چالش ها و چشم انداز آینده» که از سوی اندیشکده مطالعات اسلام آباد (آی پی آی) برگزار شد، گفت: ایران و پاکستان نیاز به روابط قوی تری دارند و هیچ گزینه ای بهتر از همکاری نزدیک و توسعه تعاملات مشترک وجود ندارد.
وی تاکید کرد: همگرایی ایران و پاکستان در منطقه کلید اصلی برای غلبه بر چالش ها و نگرانی های مشترک است.
سفیر ایران اظهار داشت: سفر اخیر عمران خان به ایران نتایج موفقی به همراه داشت با این حال دو کشور باید هوشیار باشند که طرف های ثالث برای ضربه زدن به روابط دو کشور فعال هستند.
وی افزود: سفر نخست وزیر پاکستان به مشهد و تهران پر از احساسات بود. هیچ کشوری مانند ایران و پاکستان را در دنیا نمی توان یافت که دارای چنین مشترکات فراوانی باشند.
مهدی هنردوست خاطر نشان ساخت: هیچ اختلافی میان تهران و اسلام آباد وجود ندارد و این مبنای خوبی برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت های مشترک جهت تعمیق همکاری ها در بخش های مختلف است.
وی افزود: روابط نزدیک و همکاری های قوی ایران و پاکستان یک فرآیند طبیعی است با این حال تروریست ها و برخی از گروه های مخالف در منطقه تحت یک سناریوی از قبل نوشته شده، حضور دارند که هدف آن ایجاد سوء تفاهم میان دو کشور همسایه است.
هنردوست با اشاره به اینکه نبود کانال های بانکی باعث شده تا دست ایران و پاکستان در فعالیت های تجاری و بازرگانی بسته بماند، گفت: دو کشور روی طرح های مختلف انرژی از جمله خط لوله آی پی، انتقال برق از ایران به پاکستان و طرح های اتصال جاده ای با یکدیگر همکاری می کنند.
وی اظهار داشت: اجرای طرح خط لوله انتقال گاز ایران معادلات معیشتی پاکستان را به سمت رونق تغییر خواهد داد و علاوه بر آن، طرح خط لوله آی پی کمک بزرگی به غلبه بر بحران انرژی در پاکستان و ایجاد فرصت های شغلی در این کشور می کند.
سفیر ایران با اشاره به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران، افزود: تحریم های آمریکایی واردات گاز ایران توسط پاکستان را هدف قرار نخواهد داد.
مهدی هنردوست با اشاره به مسائل پیش روی جهان اسلام، عدم اتحاد را مشکل واقعی ملت های مسلمان دانست و تاکید کرد: ما امروز در بدترین وضعیت جهان اسلام قرار گرفته ایم جایی که برخی از قدرت ها نمی خواهند همگرایی مسلمانان و ظرفیت های مشترک آنان را در سطح جهانی مشاهده کنند.
وی گفت: قدرت های مخالف اسلام و مسلمین در یک گوشه جمع شده و به ما می خندند. دشمنان مشترک ما هرگز به ما رحم نخواهند کرد بنابراین ما باید هوشیار باشیم و مهم تر از آن اینکه مسلمانان نباید به ابزار قدرت های غربی تبدیل شوند.
مهدی هنردوست اظهار داشت: ایران و پاکستان با فشارهای زیادی مواجه هستند اما دو کشور هرگز پشت یکدیگر را خالی نخواهند کرد.
وی تاکید کرد: هیچ رقابتی میان بنادر چابهار و گوادر وجود ندارد بلکه این دو بندر مکمل یکدیگر هستند و می توان از ظرفیت های آنان به طور مشترک استفاده کرد.
هنردوست گفت: ما فرصت های فراوانی در منطقه برای افزایش تعاملات و همکاری مشترک داریم که یکی از آن بندر راهبردی چابهار است.
سفیر کشورمان در این سمینار و طی پاسخ به پرسش برخی از کارشناسان و خبرنگاران، برخی اتهامات علیه ایران در ارتباط با رخدادهای امنیتی را قاطعنامه رد کرد و گفت: ایران هرگز در سدد بی ثبات کردن پاکستان و یا اقدام علیه منافع این کشور نیست و چنین تصوری ندارد.
وی درخصوص موضوع افغانستان و نقطه نظر مشترک تهران و اسلام آباد برای استقرار صلح و ثبات در این کشور همسایه، گفت: ایران و پاکستان قادر به همکاری مشترک برای کمک به فرآیند صلح در افغانستان هستند.

ارسال نظر

 
1