خبر فوری

 
 
هشدار کارشناسان هند به کاهش نفوذ این کشور در افغانستان در صورت قدرت گیری طالبان
کد خبر :76431737

10:38 1397/10/08


برچسب ها : آمریکا, افغانستان, هند,

کارشناسان هندی اکنون معتقدند که دولت هند باید سیاست های دشمنانه خود با طالبان را مورد تجدید نظر قرار دهد، زیرا طالبان افغانستان در آینده ای نه چندان دور از قدرت و نفوذ قابل توجهی در سطح افغانستان برخوردار خواهد شد.


 

دهلی نو: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری دان، پس از اعلام رئیس جمهور ایالات متحده برای کاهش تعداد نیروهای نظامی این کشور در افغانستان، زنگ خطر برای مقامات هند به صدا درآمد.

بر اساس گزارش منتشر شده، کارشناسان هندی اکنون معتقدند که دولت هند باید سیاست های دشمنانه خود با طالبان را مورد تجدید نظر قرار دهد، زیرا طالبان افغانستان در آینده ای نه چندان دور از قدرت و نفوذ قابل توجهی در سطح افغانستان برخوردار خواهد شد.

در تحلیل های منتشر شده از سوی دانشمندان هندی و کارشناسان  اتاق فکر هند در نشریه های آمریکایی و هندی این نکته مورد تاکید قرار گرفته است که امکان دارد آمریکا نیروهای نظامی خود از افغانستان خارج نماید و این اقدام آمریکا به نفع طالبان و پاکستان خواهد بود.

آویناش موهنان یکی از افسران سازمان اطلاعات هند در بخش پاکستان، در مقاله ای در روزنامه اکونومیک تایمز نوشته است: این خبر بدی برای دهلی نو است و باید برای نتایج و اثرات آن آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی به هند هشدار داد که در وهله اول از واشنگتن درخواست شود که در خروج نیروهای خود از افغانستان، عجولانه اقدام نکند و پس از آن به نفود در طالبان بپردازد زیرا قدرت گیری احتمالی آنان در افغانستان، به عنوان میخ آخر بر تابوت دولت اشرف غنی و نفوذ هند در افغانستان تلقی خواهد شد.

طبق نظر کارشناسان هندی، دهلی نو باید به عنوان هدف اصلی خود به برقراری روابط عمیق و صمیمانه خود با دولت افغانستان بپردازد، روابطی که هیچگونه دشمنی در آن وجود نداشته باشد.

لازم بذکر است کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد آمریکا تعداد بیشتر از نیمی از 14 هزار نیروی نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.

پس از این بیانیه کاخ سفید، کارشناسان متعدد منطقه به بررسی این اقدام دولت آمریکا و تاثیر آن بر کشورهای همسایه از جمله پاکستان پرداختند.

از سوی دیگر دولت اسلام آباد، این اقدام آمریکا را گام بسیار مهمی برای ایجاد صلح در افغانستان توصیف کرد و پس از آن شاه محمود قریشی طی یک سفر چند روزه، به چهار کشور افغانستان، چین، روسیه و ایران رفت تا مقدمات صلح در افغانستان و اقدامات لازم در این زمینه را تدارک ببیند.

کارشناسان هندی در این باره معتقدند که این اقدام به تغییر وضعیت منطقه جنوب آسیا منجر خواهد شد و دولت هند نیز باید سیاست های استراتژیک خود را تغییر دهد و به ایجاد روابط با دولت پاکستان و طالبان افغانستان بپردازد.

"هرش پنت" عضو اتاق فکر بنیاد پژوهش هند در این باره نوشته است: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به تدریج باعث ایجاد جنگ داخلی در افغانستان خواهد شد، زیرا نه تنها رهبران و گروه های محلی برای به دست گرفتن قدرت در افغانستان مبارزه خواهند کرد، بلکه قدرت های منطقه نیز برای کسب منافع خود، برای تبدیل افغانستان به میدان جنگ تلاش خواهند نمود.

هرش پنت هشدار داد: قدرت گیری طالبان در افغانستان، بر روی پاکستان و متعاقبا کشمیر تاثیر خواهد گذاشت و این خبر بدی برای هند خواهد بود.

ارسال نظر

 
1