خبر فوری

 
 
هشدار طالبان مبنی بر عدم انتشار اعلامیه ها علیه جنگجویان و شبه نظامیان خطاب به رسانه های افغانستان
کد خبر :1605846428

10:12 1398/04/05


برچسب ها : ذبیح الله مجاهد, رسانه های افغانستان, طالبان افغانستان,

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه تروریستی طالبان افغانستان در بیانی هشدار آمیز خطاب به رسانه های افغانستان با ذکر متن فوق ابراز داشت: درصورتیکه رسانه ای هشدار فوق را نادید بگیرد، باید منتظر عواقب ناخوشایند آن باشد.


 

کابل: به گزارش راز نیوز، گروه تروریستی طالبان در بیانیه ای طی پیامی هشدار آمیز خطاب به رسانه های افغانستان خواستار عدم انتشار اعلامیه هایی که محتوایی ضد شبه نظامیان یا جنگجویان دارند، شده است.
براساس جزئیات حاصله، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه تروریستی طالبان افغانستان در بیانی هشدار آمیز خطاب به رسانه های افغانستان با ذکر متن فوق ابراز داشت: درصورتیکه رسانه ای هشدار فوق را نادید بگیرد، باید منتظر عواقب ناخوشایند آن باشد.
طالبان با دادن فرصت یک هفته ای از رسانه های افغان خواستار توقف پیام بازرگانی هایشان که ضد طالبان است شد و افزود، در غیر اینصورت رسانه ها هدف نظامی قرار خواهند گرفت و به دفاتر رسانه ها حمله خواهد شد.

نهادهای پشتیبانی رسانه‌ها و شماری از مسؤولان رسانه‌های افغانستان، امروز در کابل در این رابطه یک نشست خبری برگزار کرده و از این گروه خواستار بازپس گیری هشدارشان شدند.

ضیا بومیا، عضو اتحادیه ملی خبرنگاران گفت: هیچ گروهی، مسلح و غیرمسؤول، نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند. ما تنها براساس قانون ملی افغانستان فعالیت می‌کنیم. در این نشست، تصمیم گرفته شد که طالبان اعلامیه شان را پس بگیرند.

صدیق‌الله توحیدی، عضو کمیته مصونیت خبرنگاران نیز بیان داشت: در مورد محتوای اعلانات و آگهی‌های بازرگانی اگر انتقادی دارند، خوب است انتقاد شان را مطرح کنند، نه این‌که تهدید به مرگ کنند. یک بار دیگر تأکید می‌کنم رسانه‌های غیردولتی افغانستان، رسانه‌های آزاد، خصوصی و بی طرف هستند.

از سویی دیگر، وحید عمر، مشاور روابط عمومی رئیس‌جمهور افغانستان گفت: حکومت این موضوع را پیگیری خواهد کرد: «هرکسی که رسانه‌ را تهدید می‌کند، هرکس که خبرنگار بی دفاع را تهدید می‌کند، دشمن افغانستان است، دشمن مردم افغانستان است. حکومت مصمم است که به منظور حفاظت از جان خبرنگاران اقدامات جدی انجام دهد.

طالبان با انتشار پیام هشدار آمیز، می‌گویند که شماری از رسانه‌های افغانستان در پایتخت و دیگر شهرها در چارچوب پیام‌های بازرگانی به این گروه بد می‌گویند و مردم را در برابر آنان می شورانند؛ از همین رو کمیسیون نظامی این گروه به این رسانه‌ها یک هفته مهلت داده است تا نشر چنین پیام‌هایی را متوقف سازند.

از طرفی جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در پیام تویتری خود نوشت: خشونت‌های بیش‌تر در برابر غیرنظامیان و خبرنگاران نه امنیت و فرصت را برای افغان‌ها فراهم می‌کند و نه کمک می‌کند که طالبان به اهدافشان برسند.
او رسانه‌های «پرجنب‌وجوش» افغانستان را از دست‌آوردهای 18 سال گذشته خوانده و افزوده‌ است:«خبرنگاری جرم نیست، بلکه بخشی از خدمات عامه‌ ارزشمند به جهان است»

 
گفتنی است این خبر طالبان درحالی منتشر شده است که قرار است زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در زمینه صلح افغانستان روز شنبه با نمایندگان گروه تروریستی طالبان در دوحه به مذاکرات بنشیند. طرفین در دور هفتم از مذاکرات، در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پایان دادن به جنگ 18 ساله و دیگر مسائل مربوطه به گفتگو خواهند پرداخت.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه گفت: تنها با تعیین تاریخ خروج نظامیان آمریکایی، مذاکرات وارد دور جدید خواهند شد. لازم نیست ما برای تکمیل روند خروج منتظر باشیم، بلکه هر دو موضوع گفتگو و خروج همزمان پیش خواهند رفت.
محور گفتگوی دو جانب در این دور از مذاکرات، خروج نیروهای نظامی غیر بومی از افغانستان و تعهد طالبان نسبت به عدم اجازه دادن به گروه های دیگر برای سوء استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر و مقاصد تروریستی، خواهد بود.

ارسال نظر

 
1