خبر فوری

 
هشدار رسانه های پاکستان در خصوص احتمال اعمال تحریم های گسترده از جانب آمریکا علیه اسلام آباد
کد خبر :2138488822

14:16 1400/04/12


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, تحریم های آمریکا, خروج نظامیان آمریکایی, رئیس جمهور آمریکا, روند صلح افغانستان, وزارت امور خارجه آمریکا,

به دنبال عدم موافقت اسلام آباد با درخواست واشنگتن برای استفاده از پایگاه های هوایی پاکستان رسانه های این کشور نسبت به احتمال اعمال تحریم های گسترده از جانب آمریکا هشدار داده اند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| به دنبال عدم موافقت اسلام آباد با درخواست واشنگتن برای استفاده از پایگاه های هوایی پاکستان رسانه های این کشور نسبت به احتمال اعمال تحریم های گسترده از جانب آمریکا هشدار داده اند.

بر اساس جزئیات منتشر شده، پایگاه شبکه خبری جیو به نقل از پایگاه خبری روزنامه جنگ پاکستان با اشاره به فاکتورهایی همچون خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مناقشات چین و آمریکا و همچنین ائتلاف اقتصادی_دفاعی میان واشنگتن و دهلی نو ابراز داشت: با کاهش وابستگی واشنگتن به اسلام آباد در منطقه، آمریکا همچون گذشته می تواند ضمن ابراز برائت از پاکستان تحریم های گسترده ای را علیه آن اعمال کند.

این پایگاه خبری پاکستان در ادامه می نویسد: آمریکا پس از خروج از افغانستان با داشتن متحدانی همچون هند، دیگر وابستگی آمریکا به پاکستان همچون گذشته نیست و تصمیم اخیر آمریکا برای گنجاندن نام پاکستان در کنار 15 کشور دیگر که به ادعای آمریکا از کودکان به عنوان سرباز استفاده می کنند می تواند زنگ هشداری برای اسلام آباد در این زمینه باشد.

بنابر قانون ایالات متحده کشورهای موجود در این فهرست از کمک های مالی نظامی آمریکا، آموزش نیروهای نظامی و همکاری در زمینه های نظامی از جانب این کشور محروم خواهند ماند و علاوه بر این امکان اعمال تحریم های اقتصادی و تحریم در زمینه های امنیتی و تامین سلاح نیز وجود خواهد داشت.

این تصمیم آمریکا برای گنجاندن نام پاکستان در فهرست کشورهای سرباز گیر کودک که روز گذشته اتخاذ شده است، اگرچه از سوی وزارت امور خارجه پاکستان رد گردید، اما این فهرست نه تنها منتشر شده است بلکه دولت آمریکا ملزم به اجرای آن تا پایان سال مالی خواهد بود، البته در صورتی که رئیس جمهور آمریکا تصمیم به مستثنی نمودن کشوری از این قانون بگیرد محدودیت های اعمال شده به صورت موقت لغو خواهند شد.

در واقع این تصمیم آمریکا در راستای برنامه جامع وی در عرصه جهانی برای مقابله با گسترش نفوذ اقتصادی چین در جهان اتخاذ شده است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا و فهرست تهیه شده از جانب این دستگاه حکومتی آمریکا ظرف مدت یک روز گردآوری نشده است بلکه کاخ سفید از مدت ها در حال بررسی ابعاد مختلف برای اتخاذ این تصمیم بود و نهایتا فهرستی از نام 15 کشور مختلف دنیا را به عنوان کشورهایی که از کودکان برای امور نظامی بهره می گیرند منتشر کرد.

این تصمیم آمریکا در حالی صورت می گیرد که در جریان آغاز جهاد افغانستان به رهبری و سرپرستی آمریکا برای مبارزه علیه اتحاد جماهیر شوروی کودکان و نوجوانان کم سن و سال از کشورهای مختلف پذیرش شده و مورد استقبال قرار گرفتند، اما اکنون با تغییر شرایط و به منظور مقابله با چالش های پیش رو مقامات آمریکا به سوی این تصمیم روی آورده اند.

در این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا نام 15 کشور مختلف آورده شده است که بنابر ادعای دولت آمریکا قانون پیشگیری استفاده از کودکان را زیرپا نهاده اند، در این فهرست نام 12 کشور مسلمان شامل پاکستان، ترکیه، افغانستان، ایران، عراق، لیبی، مالی، سومالی، سودان جنوبی، نیجریه، سوریه و یمن به همراه سه کشور میانمار، کنگو و ونزوئلا قرار دارد.

در واقع آمریکا پس از خروج از افغانستان با دارا بودن متحدانی همچون هند دیگر نیازی به پاکستان نخواهد داشت، مقامات پیشین ما همواره برای خدمت یکجانبه به آمریکا آماده و گوش به فرمان بودند و در حالی که در مقابل مردم با سخنرانی و وعده های پوچ مخالفت خود با آمریکا را اعلام می کردند اما در عرصه عملی تنها در جهت خرسندی و رضایت آمریکا گام برمی داشتند، اما در حال حاضر آمریکا خشمگین از سیاست پاکستان در قبال چین است.

ارسال نظر

 
1