خبر فوری

 
هشدار رئیس گروه تجاری ملی پاکستان از روند فزاینده بیکاری در مناطق مرزی و تغییر تمایل تجار افغانستان به سمت ایران
کد خبر :831933591

14:12 1401/06/18


برچسب ها : اسلام آباد, پاکستان و افغانستان, پاکستان و ایران, تجارت, تجارت دوطرفه, تجارت ملی پاکستان, تهران, روابط تجاری, مرز مشترک, کابل,

زاهد حسین رئیس گروه تجاری ملی پاکستان و رئیس انجمن بازرگانان و روشنفکران و رئیس اتحاد صنعتی کراچی در اظهاراتش ضمن اعلام هشدار از آمار رو به افزایش بیکاری در مناطق مرزی مشترک پاکستان با ایران و افغانستان درپی تاثیرات منفی اقدامات صورت گرفته جهت مبارزه با قاچاق ، گفت: ...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| زاهد حسین رئیس گروه تجاری ملی پاکستان و رئیس انجمن بازرگانان و روشنفکران و رئیس اتحاد صنعتی کراچی در اظهاراتش ضمن اعلام هشدار از آمار رو به افزایش بیکاری در مناطق مرزی مشترک پاکستان با ایران و افغانستان درپی تاثیرات منفی اقدامات صورت گرفته جهت مبارزه با قاچاق ، گفت: باید هرچه سریعتر اقدامات جهت شغل این افراد انجام شود، در غیر این صورت اوضاع می تواند وخیم شود.

وی در ادامه ضمن ارائه پیشنهادی خاطر نشان ساخت که ایجاد بازارچه های قانونی مرزی می تواند در کاهش بیکاری موثر باشد . از طرفی تجارت پاکستان و افغانستان نیز به دلیل بی توجهی به توصیه های اتاق خیبر، اتاق وزیرستان جنوبی و سایر اتاق های بازرگانی ایالت خیبر پختون خوا که سهامداران اصلی تجارت پاکستان و افغانستان می باشند، به شدت کاهش یافته است و تراز تجاری به نفع افغانستان شده که این یک علامت سوال است.

وی در ادامه اظهار داشت که تنها چند کشور دولت طالبان را به رسمیت شناخته اند که این امر موجب شده است تا روابط تجاری و سیاسی آن محدود باشند، در چنین وضعیتی وابستگی افغانستان به پاکستان و افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور امری طبیعی بود، اما نه تنها تجارت میان این دو کشور افزایش نیافته بلکه در حال کاهش نیز می باشد. در حال حاضر تجار افغانستان، ایران را به پاکستان ترجیح می دهند، زیرا هر دو کشور از کانال بانکی محروم هستند و تجارت شان بر پایه سیستم دستی و مبادله ای درحال انجام است. از طرفی دولت ایران نیز هرگونه تسهیلات را برای تجار دو کشور فراهم می کند. برنج، مصالح ساختمانی، مواد خام صنعتی و سایر بخش های پاکستان تحت تاثیر کاهش تقریبا 30% درصدی تجارت پاکستان-افغانستان قرار گرفته اند  که این برخلاف منافع پاکستان است.

زاهد حسین گفت: حجم تجاری دو کشور پاکستان-افغانستان که تا چند سال گذشته تا 2.5 میلیارد دلار بود و می توان آن را به 5 میلیارد دلار افزایش داد، در حال حاضر به 700 میلیون دلار کاهش یافته است و احتمال کاهش بیشتر نیز وجود دارد. باید وزارت بازرگانی ضمن بررسی این مسئله، نگرانی های اتاق های بازرگانی خیبر پختون خوا را برطرف سازد.

پست های بازرسی امنیتی بیشمار، زیرساخت های ضعیف اداری، تاخیر در اسناد و عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف که در امتداد مرز کار می کنند، موانع رشد تجارت پاکستان و افغانستان است. ضروری است تا چارچوب تجاری بین دو کشور به طور کامل تغییر یابد. 

ارسال نظر

 
1