خبر فوری

 
هدف گذاری اسلام آباد و تهران برای ارتقای تجارت دوجانبه به 5 میلیارد دلار
کد خبر :1079620209

16:10 1402/05/12


برچسب ها : اسلام آباد, بلاول بوتو زرداری, پاکستان و ایران, دکتر حسین امیرعبداللهیان, نشست خبری, نشست مطبوعاتی, وزیر امور خارجه ایران, وزیر امور خارجه پاکستان,

مقامات پاکستان و ایران در نشست مشترک خبری خود در اسلام آباد از هدف گذاری برای ارتقای تجارت دوجانبه سالانه به 5 میلیارد دلار خبر دادند.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| مقامات پاکستان و ایران در نشست مشترک خبری خود در اسلام آباد از هدف گذاری برای ارتقای تجارت دوجانبه سالانه به 5 میلیارد دلار خبر دادند.

بر اساس جزئیات اعلام شده، بلاول بوتو زرداری و دکتر حسین امیر عبداللهیان وزرای خارجه پاکستان و ایران پس از دیدار با یکدیگر در نشست خبری مشترک به تشریح جزئیات رایزنی‌های صورت گرفته در دیدار دوجانبه پرداختند.

بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان طی سخنانی در این نشست خبری اظهار داشت: پاکستان و ایران با هدف گذاری تجارت دوجانبه 5 میلیارد دلاری پروژه همکاری تجاری پنج ساله را نیز آماده کردند. هدف از این طرح رفع موانع موجود برای تجارت دوجانبه میان دو کشور، اجرایی نمودن توافقنامه تجارت آزاد و ایجاد روابط بین سازمانی میان بخش‌های خصوصی دو کشور است.

وی گفت: ما دارای روابط تاریخی و برادرانه با ایران بوده و خواهان تقویت بیشتر همکاری‌های خود با ایران در بخش‌های مختلف هستیم، دو کشور دارای روابط تاریخی راهبردی هستند، با همتای ایرانی خود گفتگوهای در زمینه‌های گوناگون صورت گرفت و پیشنهادات مختلف ارائه شده برای توسعه همکاری دوجانبه در بخش‌های تجارت، اقتصاد، انرژی و هنر در دست بررسی است، ما توافقنامه تجارت دوجانبه طی سال‌های 2023 الی 2028 را نهایی نمودیم و با این توافقنامه حجم تجارت دو کشور به 5 میلیارد دلار ارتقا خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: من امیدوارم اقدامات امروز ما دستور کار مشارکت پایدار و بلندمدت اقتصادی میان دو کشور طی ماه ها و سال‌های آینده را تعیین خواهد کرد، در دیدار صورت گرفته با وزیر خارجه ایران فعال سازی دیگر 5 بازارچه مرزی میان دو کشور در اولویت قرار گرفت.

بلاول بوتو زرداری تصریح کرد: طبق توافقنامه‌های موجود تصمیم گرفته شده است تمامی مجرمان محکوم شده به کشور بازگردند و ماهیگیران تحت بازداشت دو کشور نیز آزاد و جریمه های اعمال شده بر قایق و کشتی های آنان نیز بخشوده خواهد شد. ما برای تسریع در اجرای این توافقنامه فهرست زندانیان را تبادل خواهیم کرد.

وی افزود: در دیدار صورت گرفته موضوع نقض حقوق بشر در منطقه اشغالی جامو و کشمیر هند نیز مورد بررسی قرار گرفت و من از مقامات ایران برای حمایت متداوم و مستحکم از آرمان‌های به حق مردم کشمیر تقدیر می‌کنم.

وزیر خارجه پاکستان گفت: تداوم همکاری فعال و پویا میان ایران و پاکستان برای پیشبرد امنیت و ثبات در افغانستان در جهت بهبود، آبادانی و رفاه مردم افغانستان مورد توافق قرار گرفت. همچنین چالش‌های پیش رو در زمینه اسلام هراسی و لزوم مقابله با این اقدامات نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این نشست خبری دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر توسعه همکاری میان دو کشور در بخش‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری تأکید کرد و گفت: دو کشور مصمم به توسعه حجم تجارت دوجانبه به 5 میلیارد دلار هستند.

وی با اشاره به موضوع ماهیگیران زندانی در دو کشور افزود: اقدامات فوری در جهت آزادی ماهیگیران و نیز استرداد قایق‌های آن از سوی دو کشور صورت خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر لزوم تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز پاکستان به ایران گفت: قطعاً این پروژه منافع ملی دو کشور را تأمین خواهد کرد.

وی همچنین با تأکید بر عزم خود برای گسترش تجارت میان دو کشور خاطرنشان کرد: راه اندازی بازارچه در مرزهای مشترک دو کشور به تسهیل تجارت دوجانبه منجر خواهد شد.

امیر عبداللهیان حادثه اخیر تروریستی در منطقه باجور پاکستان را به شدت محکوم کرد و مراتب همبستگی و تأسف خود با مردم، دولت و بازماندگان این حادثه را ابراز داشت.

وی با بیان اینکه هرگونه وضعیت افغانستان پیامدهایی برای کشورهای همسایه به همراه خواهد داشت تصریح کرد: این یک مسئولیت دینی و انسانی است که مردم افغانستان را یاری کنیم.

در پایان این نشست چند سند یادداشت همکاری و توافقنامه در بخش‌های مختلف میان پاکستان و ایران با حضور وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید.

ارسال نظر

 
1