خبر فوری

 
هدف حضور وزیر کشور طالبان برای اولین بار در انظار عمومی
کد خبر :746372089

16:13 1400/12/16


برچسب ها : پلیس افغانستان, پلیس کابل, توافق دوحه, توافقنامه صلح, دولت طالبان افغانستان, سخنرانی, سراج الدین حقانی, شبکه حقانی, وزیر کشور افغانستان, کابل,

سراج الدین حقانی وزیر کشور و معاون نخست وزیر افغانستان برای اولین بار در مراسم اعطای مدرک به فارغ التحصیلان پلیس افغانستان در جمع مردم افغانستان سخنرانی کرد.


 

کابل: به گزارش راز نیوز | سراج الدین حقانی وزیر کشور و معاون نخست وزیر افغانستان برای اولین بار در مراسم اعطای مدرک به فارغ التحصیلان پلیس افغانستان در جمع مردم افغانستان سخنرانی کرد.

لازم به ذکر است وی از زمانی که طالبان در ماه اوت سال گذشته در افغانستان به قدرت رسیدند، سراج الدین حقانی در گردهمایی بزرگ طالبان در تاریخ 27 مهر سال 1400 (19 اکتبر 2021) در کابل و 4 اسفند سال 1400 (23 فوریه 2022) در قندهار سخنرانی کرده است بطوری که اعضای طالبان و اصحاب رسانه حق انتشار صوت و یا تصویری از این مراسم نداشتند و اینک، اولین باری است که تصویری از سراج ادین حقانی منتشر میشود.

در همین حال، خالد زردان سخنگوی پلیس کابل طی گفتگوی مطبوعاتی گفت: در این مراسم دیپلمات های خارجی و اتباع افغانستان از جمله مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طالبان، وزرای دولت طالبان، منصور احمد خان سفیر پاکستان در این مراسم حضور داشتند و برای صدها افسر تازه فارغ التحصیل پلیس افغانستان به شمول زنان مدارک دانش آموختگی اعطا گردید.

سراج الدین حقانی ریاست فعال ترین گروه طالبان، شبکه حقانی را بر عهده دارد و یکی از تاثیرگذارترین رهبران طالبان در جهان به شمار می رود همچنین ایالات متحده آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود تا 10 میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

به دلیل حضور نیافتن سراج ادین حقانی در اجتماع، رسانه ها، مردم و منتقدان این دولت، طالبان را بدلیل وعده های صلح در افغانستان به سخره گرفته و می گویند: وقتی وزیر کشور چهره خود را از مردم ان کشور می پوشاند، چگونه دولت طالبان ادعای برقراری صلح را می کنند.

هدف از این سخنرانی متقاعد کردن جامعه جهانی از جمله مردم افغانستان بود که طالبان هیچ تهدیدی برای شهروندان افغان ندارد و طالبان اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر در آینده دوباره به تهدیدی برای جامعه جهانی تبدیل شود.

سراج الدین حقانی در سخنرانی خود گفت: تمامی تیروهای طالبان به طور کامل به وعده های شیخ حبیب الله رهبر طالبان به جامعه جهانی از طریق توافقنامه صلح دوحه پایبند هستند.

وی افزود: دوران پس از صلح، گواهی بر این واقعیت است که مخالفان طالبان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا طالبان را مجبور به نقض توافقنامه صلح کنند اما طالبان از این توافق عدول نکرده و در آینده نیز چنین نخواهند کرد.

وی ادامه داد: طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، صلح را در این کشور برقرار کرده اند و دیپلمات ها و مهمانان خارجی گواه این ادعا هستند بطوری که اگر تهدیدی متوجه آنان شود، نیروهای طالبان فورا دست به اقدام می شود.

سراج ادین حقانی در پاسخ به سوالی گفت: حضور افسران پلیس زن در این مراسم دلیلی بر رعایت حقوق زنان از جمله در کار و تحصیل آنان می باشد و طالبان هیچ گونه مخالفتی در این موضوع ندارند و بنابراین جای نگرانی نخواهد بود.

سراج الدین حقانی کیست؟

سراج الدین حقانی پسر و جانشین مولوی جلال الدین حقانی، قوی ترین عضو طالبان همچنین رئیس شبکه حقانی است.

اندکی پس از واقعه 11 سپتامبر، جلال الدین به دلیل بیماری و کهولت سنی، سراج الدین را به عنوان جانشین خود منصوب کرد و از آن زمان تاکنون رئیس شبکه حقانی بر عهده فرزند وی می باشد، وی همچنین به عنوان جانشین پدرش در محافل طالبان به «خلیفه صاحب» معروف است.

اگرچه جنبش طالبان در اوایل دهه 1990 در استان قندهار جنوب افغانستان آغاز شد و از آن زمان تحت رهبری طالبان قندهار قرار داشت اما پس از یازده سپتامبر، خانواده حقانی و جنگجویان وابسته به آن از استان پکتیا در جنوب شرقی افغانستان به تدریج نقش مهمی در مبارزه با نیروهای ایالات متحده آمریکا و نیروهای ائتلاف و دولت دموکراتیک مورد حمایت آنها در کابل و در تحکیم ریشه طالبان ایفا کردند.

سراج الدین حقانی پیش از این در مناطق قبایلی پاکستان که با استان پکتیا هم مرز است، به ویژه در شهرستان های وزیرستان و کرم ایجنسی مستقر و از حمایت دیگر جنگجویان خارجی، از جمله طالبان پاکستان و القاعده برای جنگ در داخل افغانستان برخوردار بود.

وی طی سخنرانی در جمع بستگان اعضای کشته شده طالبان در 19 اکتبر ادعا کرد که او بنیانگذار حملات انتحاری در افغانستان بوده است همچنین پس از مرگ ملا عمر در سال 2015، سراج الدین حقانی چندین مسئولیت مهم در طالبان افغانستان به عهده گرفت.

اختر محمد منصور جانشین ملا عمر، او را معاون رهبری طالبان و رئیس کمیسیون نظامی این سازمان منصوب کرد وی همچنین در 20 استان از 34 استان افغانستان به عنوان فرمانده کل طالبان تعیین شد بطوری که تمام انتصابات و برنامه های جنگی با تصمیم او صورت می گرفت.

ارسال نظر

 
1