خبر فوری

 
 
نیویورک تایمز: دیدار های مخفی ویلیام برنز رئیس سازمان سیا با فرمانده ارتش و رئیس سازمان آی اس آی پاکستان
کد خبر :341422728

14:26 1400/03/17


برچسب ها : آی اس آی, افغانستان, پاکستان و آمریکا, پایگاه نظامی, رئیس سازمان اطلاعات پاکستان, رئیس سازمان سیا, ژنرال قمر جاوید باجوا, فرمانده ارتش پاکستان,

طبق مدعای خبرگزاری دی نیویورک تایمز آمریکایی ، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات آمریکا "سیا" دیدار های مخفی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش و رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI انجام داده است.


واشنگتن: به گزارش راز نیوز| طبق مدعای خبرگزاری دی نیویورک تایمز آمریکایی ، ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات آمریکا "سیا" دیدار های مخفی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش و رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان ISI انجام داده است.

براساس این گزارش، خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان درحال ایجاد فشار شدید بر سازمان سی آی ای به منظور جمع آوری اطلاعات و جستجوی راه های جدید برای انجام عملیات های ضد تروریستی، است. درحالیکه این سازمان تنها چند گزینه مقابل خود دارد.

سازمان سیا که مرکز جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان بوده، به زودی پایگاه های خود در افغانستان را از دست خواهد داد، پایگاه هایی که از آنجا حملات موفقیت آمیز پهپادی و عملیات های نظامی را هدایت می کرد. علاوه بر آن رصد عمیقی بر گروه هایی چون طالبان، دولت اسلامی (داعش) و القاعده  داشته است.

از طرفی تحلیلگران این سازمان خطرات درحال افزایش اشغال افغانستان به دست طالبان را نیز بیان کرده اند. مقامات آمریکایی درحال تلاش های بی وقفه و جدی به منظور به دست آوردن پایگاه های نظامی در یکی از کشورهای همسایه افغانستان برای انجام عملیات های آتی در افغانستان، هستند. پاکستان به عنوان کشوری مهم در این زمینه شناخته می شود، جاییکه CIA سالها از پایگاه خود برای انجام حملات پهپادی علیه شبه نظامیان در کوههای غربی کشور (پاکستان) استفاده کرد، اما آمریکا سال 2011 میلادی درپی بی ثبات شدن روابط رئیس جمهور وقت با پاکستان، این پایگاه "شمسی" را از دست داد. در هرگونه توافق آتی با پاکستان باید این حقیقت تلخ را در نظر داشت که پاکستان و طالبان روابط دیرینه و عمیقی دارند.

براساس گزارش، طبق اظهارات منابع موثق نزدیک به این مذاکرات، در مذاکرات اخیر میان مقامات پاکستانی و آمریکایی، مقامات پاکستانی خواستار محدودیت های زیادی در استفاده از پایگاه ها در این کشور شده اند. پاکستان عملا به دنبال آن است تا آمریکا اطمینان دهد که سازمان سیا یا ارتش آمریکا هیچ منطقه ای در خاک افغانستان را (با استفاده از این پایگاه) هدف قرار نخواهد داد.

براساس اطلاعات اخیر سازمان سیا و سازمان های امنیتی، سازمان سیا روز به روز ناامید تر می شود. آنها همچنین اشغال برخی مناطق توسط طالبان و دیگر گروه های شبه نظامی در جنوب و شرق را برجسته کرده و هشدار داده اند که کابل در آینده نزدیک  به دست طالبان سقوط خواهد کرد و بدین ترتیب به پناهگاهی امن برای شبه نظامیان مخالف غرب تبدیل می شود. به همین منظور سیا می خواهد برای اطمینان از حضور خود در افغانستان پس از عقب نشینی نیروها، استراتژی تدوین کند، درحالیکه راه حل منطقی برای این مشکل پیدا نمی کند.

ویلیام برنز طی هفته های اخیر سفری غیر رسمی به اسلام آباد پایتخت پاکستان داشته است، او در این سفر با فرمانده ارتش و رئیس سازمان اطلاعاتی ISI پاکستان دیدارهایی انجام داد. علاوه بر این وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا نیز طی تماس های تلفنی با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان، به منظور دریافت کمک پاکستان جهت عملیات های آتی در افغانستان، گفتگو کرده است. البته به گفته منابع معتبر، برنز این مسئله اساسی را در سفر خود به پاکستان مطرح نکرده و بیشتر در زمینه همکاری های گسترده ضد تروریستی بین دو کشور گفتگو کرده است. گفتنی است سخنگوی سیا در پاسخ به سفر رئیس سیا به اسلام آباد، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

ارسال نظر

 
1