خبر فوری

 
 
نگاهی گزرا به وضعیت فعلی پاکستان
کد خبر :1066749130

13:54 1397/05/06


گزارش اختصاصی از وضعیت فعلی پاکستان پس از انتخابات


انتخابات 25 جولای در پاکستان به نحو احسنت برگزار شد و شمارش آراء در حال اتمام است. نتایج احزاب نامزد انتخاباتی 2018 پاکستان تقریبا بررسی شده و تا چند روز آتی اعلام خواهد شد.

با پیروزی حزب تحریک انصاف با اکثریت آراء در اکثر نقاط پاکستان به نظر می‌رسد که در نتیجه این دوره از انتخابات، حکومت این حزب تشکیل خواهد شد. طبق گزارش های بدست آمده از مجلس ملی تا الان، حزب PTI با 117 رای، PML('N) با 63 رأی در رتبه دوم، PPP با 43 رأی در رتبه سوم و بقیه نامزدها با 14 رأی در رتبه چهارم پیروز شدند این درحالی است که حزب MMA با 7 و MQM با 6 رأی شکست در این دوره از انتخابات را پذیرفتند.

حزب تحریک انصاف PTI در ایالت خیبر پختون با عملکرد عالی خود تقریبا کل این ایالت را مجذوب خود کرده است.وی 63 جایگاه در پارلمان ایالت خیبر پختون دارد و وی بدون نیاز به اتحاد با هیچ یک از احزاب حکومت خود را تشکیل می‌دهد.

حزب سیاسی جدید به نام حزب مردمی بلوچستان با 13 جایگاه در پارلمان ایالتی و حزب MMA با 9 جایگاه پیروز شدند، درحالی‌که 5 نامزد آزاد نیز پیروز شدند. امکان دارد که حزب سیاسی بلوچستان همه را متحد کرده و یک حکومت ایالتی در بلوچستان تشکیل دهد. در ایالت سِند نیز حزب  مردمی PPP با 72 جایگاه پیروز ‌شده و می تواند به تنهایی بدون همکاری دیگر احزاب موجود در این ایالت حکومت ایالتی را در ایالت سِند تشکیل دهد.

از همه مهمتر و سخت تر اوضاع ایالت پنجاب است که درکل 297 جایگاه دارد که طبق گزارشات بدست آمده تا این لحظه مسلم لیگ PML('N)  127 و تحریک انصاف PTI  122 جایگاه را بدست آوردند که رقابت تنگاتنگ و نزدیک با فاصله چند قدمی همدیگر دارند. این درحالی است که حزب های همچون ق لیگ با 7، حزب مردمی PPP با 5، PAR با یک و نامزدهای آزاد با 31 جایگاه پیروز شدند.


با این وضعیت و رقابت نزدیک PML 'N و PTI در ایالت پنجاب در روزهای آینده و پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات معلوم می‌شود که کدام یک از این دو حزب می توانند در پنجاب نیز حکومت خود را تشکیل دهند اما ناگفته نماند که هرکدام از این دو حزب که بتوانند حکومت تشکیل بدهند باید گروه ها و حزب های دیگر را نیز شریک خود قرار بدهند. (آراء گفته شده تا به حال غیر رسمی است)
طبق گزارش های ارائه شده از جانب‌ خبرگزاری های رسمی : نقش حزب PML_Q  در شکل گیری دولت مخلوط(متشکل از همه احزاب) در پنجاب بسیار مهم بوده و وزیر سابق پنجاب به نام پرويز الهی، در برقراری ارتباط با نامزدهای مستقل برای افزایش تاثیرگذاری و تشکیل حکومت حزب PML_Q  در پنجاب فعال بوده است، تلاش وی برآن است که در پنجاب دولت این حزب تشکیل شود و حزب PTI را شکست دهد.

به گفته تحلیل گران اگر حزب PML_N در تشکیل دولت در پنجاب موفق شود می تواند مشکلاتی را برای حکومت PTI ایجاد بکند و حزب PTI در تلاش است تا با گفت و گو های خود بتواند در این ایالت نیز دولت خود را تشکیل دهد که به نفع حکومت وی در سرتاسر پاکستان است.

اسامی بسیاری از حزب PTI  برای وزير ارشد پنجاب شدن درحال گردش هستند و نامزدانی که مایل اند وزیر ارشد پنجاب شوند نیز فعالیت های خود را شروع کرده اند.

وزير ارشد سابق ایالت بلوچستان نیز مجددا در انتخابات پیروز شده و خبرهای به دست رسیده حاکی از آن است که وی مجددا می‌خواهد وزیر بلوچستان شود. و در ایالت سِند نیز حزب PPP پیروز شده و باید دید که چه کسی وزیر این ایالت خواهد شد.

انتخابات مردمی برای آینده کشور و مردم از اهمیت زیادی برخوردارند که باید مردم برای سرنوشت و آینده کشور خود در انتخابات شرکت بکنند و برای همین باید انتخابات به دور از تقلب باشند. نتایج انتخابات نیز به طور تقریبی بیان شده اما حزب هایی که در این انتخابات پیروز نشده اند اظهار کردند که انتخابات شفاف نبوده و گفته اند که در نتایج انتخابات تقلب صورت گرفته است. به گفته معاون رئیس کمیسیون انتخاباتی پاکستان هیچ گونه تقلبی صورت نگرفته و انتخابات به صورت شفاف و بدون جانبداری از حزب خاصی انجام شده، وی گفت که اگر تقلبی صورت می‌گرفت،گزارش هایی از سوی ایستگاه های انتخاباتی را داشتیم.

اما به نظر می‌رسد که وضعیت کشور همانند وضعیت انتخابات 2013 که پس از اینکه حزب PML_N پیروز شد حزب PTI ادعای تقلب کرد نیز تغییر کند.


این درحالی است که رئیس حزب PTI عمران خان گفته است که اگر حزبی خواهان شمارش مجدد آراء باشد و یا خواهان بررسی مجدد نتایج باشد ما نیز به او کمک خواهیم کرد.

وزير اعظم آینده پاکستان عمران خان در گفت و گوی خود دررابطه با فقر و اشتغال گفت : سیاست های ما برای مردم اشرافی نیست بلکه سیاست های ما برای مردم مظلوم و فقير است. وضعیت مردم افغانستان بسیار خراب است و ما به افغانستان برای برقراری امنیت در کشورش نیز کمک خواهیم کرد. روابط برادرانه خود را با ایران و عربستان سعودی بهتر و بیشتر خواهیم کرد.

وی گفت باید روابط تجاری و سیاسی خود را با هند نیز بهبود ببخشیم که تجارت به نفع هردو کشور است. تمامی مشکلات با گفت و گو حل خواهند شد. اگر هند برای مذاکرات آماده باشد ما نیز آماده ایم. اگر با هند دست دوستی بدهیم همه مشکلات حل خواهند شد، مسئله کشمیر نیز قابل حل است وی در نهایت افزود : اگر هند یک قدم دوستی بردارد ما دو قدم برمی‌داریم.

ارسال نظر

 
1