خبر فوری

 
 
نگاهی به تارخچه گروه تروریستی حزب الاحرار
کد خبر :763904263

19:02 1398/02/26


برچسب ها : ارتش, پاکستان, تروریست, تروریسم, جماعت الاحرار, حزب الاحرار,

نگاهی به تاریخچه تشکیل شدن گروه تروریستی حزب الاحرار از قلم خالد منصور از خبرنگاران و مقاله نویسان پاکستانی خبرگزاری ترائبل .


 

پاکستان: به گزارش راز نيوز، خالد منصور از خبرنگاران و مقاله نویسان پاکستانی خبرگزاری ترائبل در گزارش خود درخصوص تاریخچه پیدایش گروه تروریستی حزب الاحرار نوشت:
هوا بسیار گرم بود، تلویزیون را روشن کردم و دیدم گروه بزرگی از طالبان پاکستان جدا شده و گروه جدیدی تشکیل داده بود، در ویدیویی که از این گروه به نمایش گذاشته بودند، نظم و انضباط خاصی در میان شبه نظامیان گروه جدید مسلح علیه دولت و ارتش پاکستان دیده می‌شد که قابل بیان نیست، در این ویدئو تمامی مسئولین مربوطه گروهک و سخنگوی آن را نیز نشان دادند.
گروه تروریستی جدید به نام جماعت الاحرار علاوه بر آنکه با گذشت مدت زمانی کوتاه توانست در میان مردم مورد قبول واقع شود و گروه هایی از مردم در این گروهک عضو شوند، یکی از اعضای ارتش به نام طارق علی معروف به ابو عبیده اسلام آبادی نیز عضو گروهک شد که پس از مدتی به هلاکت رسید.
گروهک عملیات های متعدد و بزرگی همچون واهگه باردر، مال رود، خیابان های کراچی، راولپندی، پیشاور و غیره در خاک پاکستان انجام داد و از هیچ فرصتی برای انجام عملیات های خود دریغ نورزید. سه سال و نیم پس از تشکیل جماعت الاحرار، در فصل سرما با روشن کردن تلویزیون متوجه شدم که مجددا تعدادی از اعضای گروه تروریستی جماعت الاحرار به دلیل اختلافات و عقاید مختلف از آن جدا شده و گروهکی جدید به نام حزب الاحرار درست کردند.
 

 

نویسنده در پاسخ به سوالاتی درخصوص علت ایجاد تفرقه در گروهک تروریستی جماعت الاحرار و تشکیل گروهک تروریستی جدید به نام حزب الاحرار تصریح داشت: تعدادی از علماء و افسران نظامی گروهک از چند روزی درخصوص بررسی عملیات ها بایکدیگر بحث داشتند و طبق سخنان یکی از منابع آگاه، دوطرف علما و افسران نظامی گروهک برای حل و فصل کردن مشکلات و اختلافات بوجود آمده جلسات مشترک متعددی نیز برگزار کردند اما نتیجه آن صفر بود.
اختلافات به دلیل حملات انتحاری انجام شده در مناطقی همچون واهگه باردر، لاهور و پیشاور بود که بیشترین خسارت طی این حملات به مردم و اقلیت های مذهبی وارد آمده بود. با وجود بازنگاه داشتن علما از چنین عملیات هایی، جماعت الاحرار با بی توجهی تمام به سخنان علمای خود، با بی رحمی هرچه تمام تر به عملیات های تروریستی خود ادامه داد.
پس از چنین وقایعی، عمر مکرم دست راست عمر خالد خراسانی رهبر گروهک جماعت الاحرار فعالیتش برای جمع آوری نیروهای مخالف را آغاز کرد که سه تن از افسران نظامی مهم گروهک نیز شامل دسته مخالفان شدند. مخالفین، از طریق رسانه ها شروع به ایجاد تنفر میان گروهک جماعت الاحرار و مردم کرده و به صورت آشکار مخالفتشان با جماعت الاحرار را ظاهر و از مردم برای عضویت در حزب الاحرار دعوت به عمل آوردند. باتوجه به دلایلی که مخالفین برای دعوت به سوی خود و جدایی مردم از جماعت الاحرار بیان می‌کردند قابل تامل بودند، اما از طرفی ترس از رهبر پیشین نیز فراموش شدنی نبود.
 
سران گروهک جدید دو روز قبل از تشکیل گروهک، ابتدا دو حلقه و گروه مهم منطقه را جذب کرده و پس از آن نام گروهک را به طور رسمی اعلام کردند. در ویدیو منتشر شده از تلویزیون شنیدم که نام گروهک جدید را حزب الاحرار و سخنگوی آن را شخصی به نام دکتر عبدالعزیز یوسفزئی معرفی نمودند. سخنگوی حزب الاحرار در پیامی با اظهار افسوس از حملات گذشته، متعهد شد که در آینده حملاتی همچون حملات جماعت الاحرار انجام نخواهند شد. نام افرادی در فهرست گروهک جدید منشعب از جماعت الاحرار وجود داشت که جماعت الاحرار را به لرزه در می آورد، فرمانده جهادیار محسود یکی از اسامی بود که موجب شوکه شدن جماعت الاحرار می‌شد. پس از آن، بزرگترین شوک به جماعت الاحرار زمانی وارد شد که خبر مرگ رهبر آن به نام عمر خالد خراسانی از طریق تلویزیون پخش و تایید نیز شد.  پس از آن اعضای جماعت الاحرار وارد گروهک عمر مکرم شدند.
نام حزب الاحرار به دلیل عدم فعالیت از اذهان عمومی و رسانه ها به تدریج به فراموشی سپرده شد تا یک و نیم سال قبل که دو تن از فرماندهان مهم و بزرگ این گروهک با نام های جهاد یار محسود و عمر کمال در یکی از مناطق امن به قتل رسیدند. هرچند که علت هلاکت دو فرمانده مشخص نشد، اما خبرگزاری جیو هلاکت آنان را منوط به جدایی از جماعت الاحرار خواند. تعدادی از مردم قبیله ای در این خصوص بیان داشتند که اعتقاد بر این بود که ملک فریدون خان مهمند این افراد را به قتل رسانده است که بر این اساس درگیری چند روزه ای نیز میان حزب الاحرار و ملک مهمند انجام شد، اما پس از مدتی طرفین بایکدیگر صلح کردند. حزب الاحرار با اعلام خبر آغاز حملات تحت عملیات "محمد بن قاسم" خود در سال 2018، حملاتی همچون کراچی، اتک، انتحاری در نوشهره که در سر فهرست قرار دارند را انجام داد، گفته می شود که درپی این حملات نیروهای امنیتی پلیس و ارتش جان باختند.
پس از سال 2018 میلادی، حزب الاحرار از آغاز عملیاتی با عنوان "مفتی نظام الدین شامزئی" در سال 2019 میلادی خبر داده و حملات بسیاری انجام داد. نکته قابل توجه حملات گروهک تحت عنوان ابن قاسم آن است که خسارت جانی به مردم و شهروندان معمولی وارد نشد. از طرفی رسانه های پاکستان از جان باختن مردم دراثر حمله لاهور خبر دادند، اما سخنگوی حزب الاحرار با رد کردن ادعای رسانه ها بیان داشت که افراد هدف قرار گرفته از اعضای سازمان های اطلاعاتی بودند. پس از حملات سال های 2018 و 19میلادی، گروهک توانست اسم و رسمی کسب کند و خود را به عنوان گروهی قدرتمند جلوه دهد. اما با این لحاظ نیز رهبر فعلی گروهک موجب آن شده تا حملاتی جز علیه نیروهای امنیتی انجام نشوند.

ارسال نظر

 
1