خبر فوری

 
نماینده سازمان ملل در یمن: آتش بس نخستین قدم برای برقراری صلح و آرامش
کد خبر :1549843659

14:02 1397/12/02


برچسب ها : حوثی, دولت یمن, سازمان ملل متحد, شورای امنیت سازمان ملل متحد,

نماینده سازمان ملل در یمن در گزارش خود به شورای امنیت از عقب نشینی قریب الوقوع نیروهای درگیر در استان الحدیده خبر داد و آن را اقدامی مثبت برای دسترسی به صلح در یمن خواند.


 

صنعا: به گزارش راز نیوز به نقل از خبرگزاری های بین المللی، نماینده سازمان ملل در یمن در گزارش خود به شورای امنیت از عقب نشینی قریب الوقوع نیروهای درگیر در استان الحدیده خبر داد و آن را اقدامی مثبت برای دسترسی به صلح در یمن خواند.

مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در یمن در گزارش خود به شورای امنیت گفت: دو طرف  در خصوص عقب‌نشینی از آن بندر الحدیده ظرف هفته آینده به توافق رسیده اند و تاکنون خروج جزئی نیروهای دو طرف از بنادر الصلیف و رأس عیسی و مراکز مهم شهر مشاهده گردیده است.

وی افزود: با آتش بس در بندر الحدیده، نیروهای حوثی و نیروهای دولتی این نکته را ثابت نموده اند که میتوانند به توافق ها پایبند باشند.

با آغاز روند عقب‌نشینی که امروز یا فردا شروع می‌شود ما فرصت واقعی برای انتقال از وعده‌هایی که در سوئد داده‌ایم به اقدامات عملی و امیدوار کردن یمنی‌ها داریم.

وی از طرف های درگیر خواست به مرحله اول توافقنامه به صورت کامل عمل نمایند و شرایط مرحله دوم آن را نیز به گفتگو بنشینند.

گریفیث گفت: اکنون ساکنان الحدیده به خوبی احساس می‌کنند که از شدت درگیری ها و عملیات نظامی در این شهر کاسته شده است. ما به دو طرف توصیه میکنیم فرصت پیش آمده برای ایجاد صلح را از دست ندهند. حوثی‌ها شخصاً برای اجرای تمامی بندهای توافق‌نامه سوئد به من تعهد داده‌اند. ما امیدواریم که به زودی تمامی اسرای یمنی آزاد شوند. مساله الحدیده درحال حاضر مساله اصلی بحران است و موانع زیادی در مقابل روند صلح وجود دارد.

یکشنبه دولت مستعفی یمن با انصارالله به توافقی درباره مرحله اول عقب‌نشینی از الحدیده که بخش مهمی از توافق‌نامه استکهلم است، دست یافتند.

با عقب‌نشینی نیروهای دو طرف از الحدیده سازمان ملل می‌تواند وارد کارخانه‌های آرد دریای سرخ در الحدیده شود تا مواد غذایی را به دست ۲.۷ میلیون تن برساند.

سازمان ملل امیدوار است که کاهش درگیری‌ها در الحدیده اجازه رساندن کمک‌های غذایی و پزشکی را به میلیون‌ها یمنی که نیاز شدیدی به کمک دارند، بدهد.

یمن از ۲۰۱۴ شاهد درگیری میان انصارالله و دولت مستعفی یمن است و از سال ۲۰۱۵ عربستان با تشکیل ائتلافی برای حمایت از دولت مستعفی موجب تشدید جنگ در این کشور شد.

ارسال نظر

 
1