خبر فوری

 
نقش پاکستان در پشت پرده تبرئه عمر سعید شیخ در پرونده قتل روزنامه نگار آمریکایی
کد خبر :800606650

15:11 1399/11/15


برچسب ها : احمد عمر سعید شیخ, پاکستان و آمریکا, تبرئه, دادگاه عالی سند, دانیل پرل, دیوان عالی پاکستان, وال استریت ژورنال,

تبرئه عمر سعید شیخ متهم ردیف اول پرونده قتل دانیل پرل خبرنگار وال استریت ژورنال پس از گذشت 19 سال و آن هم علی رغم فشارهای دولت آمریکا برای محاکمه وی سوالات بسیاری را به همراه داشته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| تبرئه عمر سعید شیخ متهم ردیف اول پرونده قتل دانیل پرل خبرنگار وال استریت ژورنال پس از گذشت 19 سال و آن هم علی رغم فشارهای دولت آمریکا برای محاکمه وی سوالات بسیاری را به همراه داشته است.

بدون شک نمی توان انتظار داشت نهادهای امنیتی و دستگاه های هیئت حاکمه پاکستان در تبرئه متهم پرونده قتل دانیل پرل هیچ نقشی نداشته اند، حکم دادگاه عالی سند و سپس دیوان عالی کل کشور مبنی بر تبرئه عمر سعید شیخ و صدور دستور آزادی فوری وی قطعا در پی مداخلات دستگاه های هئیت حاکمه صورت گرفته است و مواضع ائتلاف عمران خان و ژنرال باجوا در خصوص درخواست تجدید نظر در حکم تبرئه عمر شیخ بر همگان آشکار و واضح است.

سکوت هیئت حاکمه پاکستان در خصوص ابطال حکم اصلی مجازات متهم پرونده قتل دانیل پرل و تبرئه وی از سوی دیوان عالی کشور بار دیگر این موضوع را به اثبات می رساند که مجامع قضایی و محاکم عدالتی پاکستان تحت نفوذ مستقیم ارتش و هیئت حاکمه نظامی این کشور که ادراه کننده کارگاه های جهاد هستند فعالیت می کنند.

قتل خبرنگار برجسته آمریکایی که پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی برای انجام تحقیقات در خصوص گروه های تروریستی اسلام گرا به پاکستان سفر کرده بود دلیل روشنی بر عدم رضایت گروه های جهادی افراط گرا و دست های پشتیبان آن در افشای اسرار پنهان این گروه ها در گسترش تروریسم اسلامی می باشد.

پس از قتل دانیل پرل خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال، علی رغم آنکه عمر سعید شیخ متهم ردیف اول این پرونده و مظنون اصلی قتل پرل خود را در مقابل سرتیپ اعجاز احمد شاه افسر وقت سازمان اطلاعات پاکستان و وزیر کشور دولت محلی ایالت پنجاب در زمان دولت پرویز مشرف تسلیم نموده بود، وی از انظار پلیس و سایر نهادهای تحقیقاتی وقت پاکستان پنهان نگاه داشته شد و سازمان اطلاعات پاکستان پس از گذشت یک هفته مدعی شد که عمر شیخ را در یک محل عمومی شناسایی و بازداشت نموده است تا مبادا مقامات آمریکایی متوجه شوند که عمر شیخ وابسته به کدام نهاد بوده و برای کدام فرد در حال فعالیت می باشد؟!

پس از اعلام خبر بازداشت عمر سعید شیخ توسط سازمان اطلاعات پاکستان، فشارهای دولت آمریکا مبنی بر تحویل وی با مخالفت و پافشاری ژنرال مشرف مواجه شد و ژنرال مشرف طی حکمی دستور داد عمر شیخ تحت یک فضای کنترل شده مورد محاکمه قرار گیرد.

اسرا نعمانی با همکاری دانشگاه جورج تاون واشنگتن پروژه ای با عنوان "پروژه پرل" را در مدت زمان 3 سال در سال 2010 میلادی به اتمام رساند، در این پروژه تحقیقاتی اعلام گردید در قتل پرل چندین گروه تروریستی اسلام گرای پاکستانی نقش داشتند و نقش اصلی آن را عمر سعید شیخ که وابسته به حرکت المجاهدین می باشد بر عهده داشت.

این پروژه تحقیقاتی در ادامه به ائتلاف گروه های تروریستی القاعده، طالبان افغانستان و طالبان پنجاب اشاره می کند و می گوید: طالبان پنجاب در واقع گروه های مختلف تروریستی هستند که با عناوین مختلف هدف و سیاست مشترک و یکسانی را دنبال می کنند، این گروه ها با هسته مرکزی مشترک پس از اعمال فشار از سوی جامعه جهانی یکی پس از دیگری منحل شده و سپس با عنوانی جدید وارد میدان می شوند، گروه های تروریستی حرکت المجاهدین، لشکر جنگوی، جیش محمد، سپاه صحابه پاکستان، حرکت اسلامی و لشکر طیبه به سرکردگی حافظ سعید که ابتدا با نام جماعت الدعوه و سپس با نام فلاح الانسانیت فعالیت می کرد تنها بخشی از زیر مجموعه های طالبان پنجاب می باشند که از حمایت مستقیم ارتش پاکستان و نهادهای اطلاعاتی این کشور برخوردارند.

زمانی که عمر سعید شیخ با هدف ربودن دانیل پرل به سمت کراچی سفر نمود افراد مختلفی از گروه های تروریستی لشکر جنگوی، حرکت المجاهدین و القاعده وی را همراهی نمودند که یکی از این افراد شخصی به نام امجد فاروقی می باشد، وی در ربودن پرواز شماره 814 شرکت هواپیمایی هند در سال 1994 نقش داشت که در نتیجه آن چندین نفر از جمله شیخ عمر، مسعود اظهر سرکرده جیش محمد و مشتاق احمد زرگر عضو جبهه آزادیبخش جامو و کشمیر پس از امضای توافقنامه با هند آزاد شدند.

چرا هند برای آزادی بیش از 150 مسافر شرکت هواپیمایی خود به سوی امضای توافقنامه روی آورد؟

پال استوت در پاسخ به این سوال می نویسد: نفوذ گسترده طالبان و سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) در افغانستان، آغاز هرگونه عملیات اطلاعاتی برای نجات این افراد را برای هند ناممکن ساخته بود، بنابراین مقامات هند با تردید به سوی امضای توافقنامه برای آزادی گروگان های خود روی آوردند.

مطالبات ربایندگان دانیل پرل به این پاسخ این سوال اشاره دارد که چرا پاکستان تروریست ها را تا مدت زیادی پناه می دهد، زیرا پاکستان بتواند در فرصت های مناسب با استفاده از این افراد تروریست های مورد نظر خود را از طریق تبادل زندانی آزاد نماید.

این موضوع بر همگان آشکار است که از ژنرال پرویز مشرف تاکنون فرماندهان مختلف ارتش پاکستان همگی بر این بحث تاکید داشتند که پاکستان در گذشته اشتباهات مختلفی را مرتکب شده و خود پاکستان بیش از دیگران هزینه آن را متحمل شده است، این اظهارات تنها برای اطمینان بخشی به جامعه جهانی بیان می شود که پاکستان دیگر از تروریسم حمایت نخواهد کرد و جامعه جهانی با اعتماد مجدد به پاکستان آن را در عرصه جنگ علیه تروریسم مورد پشتیبانی مالی قرار دهد.

اما ناگفته نماند این اظهارات فریبکارانه مقامات دولتی و نظامی پاکستان تنها حربه ای برای فریب افکار عمومی جهان جهت دریافت فرجه برای مقابله با تروریسم و ادامه سیاست های اشتباه و مکارانه می باشد.

ارسال نظر

 
1