خبر فوری

 
نقش پاکستان در حمله پهپادی آمریکا علیه سرکرده القاعده
کد خبر :1873953626

16:59 1401/05/12


برچسب ها : ایمن الظواهری, پاکستان و آمریکا, پاکستان و صندوق بین المللی پول, پهپاد های آمریکایی, حمله پهپادی, ژنرال قمر جاوید باجوا, سازمان اطلاعات پاکستان, عملیات پهپادی, گروه القاعده, هلاکت, هلاکت تروریست ها,

به گفته تحلیلگران پهپادهای بدون سرنشین آمریکایی که ایمن الظواهری سرکرده القاعده را در کابل هدف قرار دادند و به هلاکت رساندند از حریم هوایی پاکستان برای انجام این عملیات استفاده کرده اند.


کابل: به گزارش راز نیوز | به گفته تحلیلگران پهپادهای بدون سرنشین آمریکایی که ایمن الظواهری سرکرده القاعده را در کابل هدف قرار دادند و به هلاکت رساندند از حریم هوایی پاکستان برای انجام این عملیات استفاده کرده اند؛ بطوری که اسلام آباد به واشنگتن اجازه حمله از پاکستان را داد و همچنین پهپادهای آمریکایی با کمک پاکستان محل اختفای ایمن الظواهری را شناسایی کرده و عملیات خود را آغاز کردند.

تحلیلگران بر این باورند که شبکه گسترده ای از سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) در افغانستان به ویژه در داخل طالبان وجود دارد که ایالات متحده می تواند از آن بهره برداری کند از آنجایی که منابع اطلاعاتی آمریکا پس از عقب نشینی آن در ماه اوت سال گذشته همچنان در حال کاهش می باشد.

تحلیلگران طی گفتگو و مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه صبحگاهی چین جنوبی بیان کردند ک، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد ایالت بلوچستان شده و پس از آن خود را به محل مورد نظر جهت انجام عملیات رسانده است.

همچنین برای تصدین این حادثه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روز دوشنبه 10 مردادماه (1 اوت) مدعی شد که نیروهای امنیتی آمریکا ایمن الظواهری سرکرده القاعده را در یک حمله هوایی در کابل کشته اند، بطوری که متحدان وی نیز در این عملیات دست داشته اند. همچنین این کشتار، عدالت را برای خانواده های داغ دیده حملات 11 سپتامبر به ارمغان خواهد آورد.

در گفتگو با این روزنامه، تحلیلگران افزودند: در سال 2003 توافقنامه ای در خصوص استفاده از حریم هوایی پاکستان توسط ایالات متحده آمریکا منعقد شد. اما این توافق پس از خروج آمریکا از افغانستان منسوخ گردید با این حال، تاکنون پاکستان هیچ واکنشی به استفاده پهپادهای آمریکایی از حریم هوایی پاکستان نشان نداده است.

تحلیلگران در ادامه گفتند: تماس ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش و قدرتمند ترین چهره پاکستان، با وزارت ایالات متحده آمریکا در مورد وام یک میلیارد دلار صندوق بین المللی پول نیز ممکن است پیشروی برای هدف قرار دادن سرکرده القاعده باشد.

در ادامه، دریاسالار مایک مورین تحلیلگر آمریکایی به این روزنامه گفت: ظواهری بامداد یکشنبه در کابل همراه با خانواده اش در خانه یکی از نزدیکان سراج الدین حقانی وزیر کشور دولت طالبان و رئیس شبکه حقانی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

لازم به ذکر است که شبکه حقانی در طول تاریخ به عنوان یک سازمان نزدیک به سازمان های امنیتی پاکستان دیده می شود همچنین در سال 2011، گروه حقانی از سوی آمریکا و متحدانش به عنوان بازوی کارآمد سازمان اطلاعات آمریکا معرفی شد.

مقامات طالبان در مورد تلفات حمله هوایی آمریکا در کابل جزئیاتی ارائه نکرده اند، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان شب گذشته تایید کرد که یک ساختمان مسکونی هدف حمله پهپادهای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که پس از به حکومت رسیدن دولت شهباز شریف روابط پاکستان و آمریکا رو به بهبودی و توسعه می باشد بطوری که مقامات پاکستانی در پی نقض حریم هوایی این کشور توسط پهپادهای آمریکا هیچ واکنشی از خود نشان ندادند و برای نجات اقتصاد خود دست به هر گونه اقدامی خواهند زد و این همکاری از سوی دولت پاکستان می تواند اعلام خطر برای کشورهای همسایه نیز باشد.

لازم به یادآوری است که اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده نیز در سال 2011 با همکاری پاکستان توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا به دستور باراک اوباما در منطقه ابیت آباد ایالت پنجاب به هلاکت رسید.

ارسال نظر

 
1