خبر فوری

 
 
نقش مهم بن سلمان در سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا / نقش مهم ژنرال باجوا در این سفر
کد خبر :2102377892

20:52 1398/04/29


برچسب ها : آمریکا, پاکستان, دونالد ترامپ, عربستان سعودی, عمران خان, محمد بن سلمان,

طبق گفته منابع خبری پاکستان، بن سلمان با استفاده از روابط نزدیک خود با داماد دونالد ترامپ، نقش مهمی را در زمینه سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا داشته است.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز، طبق گفته منابع خبری پاکستان، بن سلمان با استفاده از روابط نزدیک خود با داماد دونالد ترامپ، نقش مهمی را در زمینه سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به آمریکا داشته است. تلاش ها برای انجام این سفر همزمان با نامه دونالد ترامپ به نخست وزیر پاکستان برای ادامه همکاری ها در زمینه صلح افغانستان در دسامبر سال گذشته آغاز شدند. طبق گزارش منابع خبری، عمران خان برای رفع سوء تفاهم ها درباره رفتار و نقش پاکستان در منطقه و کشور پاکستان خواستار دیدار با ترامپ بود. اما این امر بدلیل تنش های موجود میان دوطرف امری غیر قابل انجام بود، همچنین راضی کردن ترامپ برای انجام این دیدار توسط لابی ایالات متحده به دلایل تنش های آشکار و کاهش اعتماد میان دو کشور امر آسانی نبود. سفر و دیدار عمران خان تنها از طریق کنار گذاشتن بیوروکریسی آمریکا توسط پاکستان و استفاده از روابط نزدیک امکان پذیر بود که پس از آن پاکستان تصمیم به انجام این دیدار توسط بن سلمان ولیعهد سعودی گرفت. قابل ذکر است دیدارهای قبلی میان بن سلمان و عمران خان موجب گسترش و تقویت روابط دوستانه دو طرف شده بود و به این نحو پاکستان با استفاده از روابط نزدیک بن سلمان با داماد ترامپ،توانست این سفر و ملاقات را انجام دهد.

از طرفی تحلیل گران ارشد پاکستان براین باورند که همراهی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده کل ستاد ارتش پاکستان در این سفر می تواند موثر واقع شود. و کشورهای آمریکا، روسیه و چین می‌دانند که بدون همکاری پاکستان صلح افغانستان غیر قابل اجرا است. طی این سفر، مقامات پاکستان علاوه بر تاکید بر سرمایه گذاری آمریکا در پاکستان و توسعه روابط دوجانبه، درخصوص پایان جنگ افغانستان و همکاری کامل در زمینه خاتمه بخشیدن به خطرات موجود در افغانستان از سوی جنگجویان، ابراز اطمینان خواهند نمود.
تحلیل گران می‌گویند، ژنرال باجوا می‌تواند نقش مهم و کلیدی را در مذاکرات پشت پرده چون ادامه کمک های ائتلاف نظامی به پاکستان و ترغیب برای همکاری انجام دهد. خانوم عائشه صدیقی می‌گوید : این سفر به طور جدی مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت، زیرا پاکستان در حال حاضر به شدت نیازمند سرمایه های خارجی است و سال گذشته ترامپ کمک های ائتلاف نظامی به پاکستان را متوقف کرده بود. اما عمران خان براین باور است که با دستگیری حافظ سعید رهبر گروه تروریستی جماعت الدعوه به ترامپ پالس های مثبی ارسال شده اند که پس از آن ترامپ طی تویتی این اقدام را خوشایند قرار داده بود. ترامپ در تویت خود گفته بود که دستگیری این تروریست نتیجه فشارهای آمریکا علیه پاکستان است که پس از ده سال حافظ سعید را دستگیر کرده اند.

ارسال نظر

 
1