خبر فوری

 
 
نقش رژیم صهیونیستی در تنش میان آمریکا و ایران
کد خبر :1128575093

16:09 1398/10/21


برچسب ها : آمریکا, پاکستان و ایران, تروریست, داعش,

محسن رضا ملک تحلیلگر و مقاله نویس پایگاه خبری پاکستان "نیشن" در مقاله ای با اشاره به رویدادهای اخیر منطقه که منجر به افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران شده است، با جانبداری از کشور ایران و بر حق خواندن این کشور، نوشت: اگر پشت پرده این درگیری ها را ببینیم، قطعا اسرائیل را خواهیم یافت و در این که اسرائیل از اولویت های اصلی سیاست های خارجی دو کشور بوده نیز شکی نیست.


به گزارش راز نیوز| محسن رضا ملک تحلیلگر و مقاله نویس پایگاه خبری پاکستان "نیشن" در مقاله ای با اشاره به رویدادهای اخیر منطقه که منجر به افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران شده است، با جانبداری از کشور ایران و بر حق خواندن این کشور، نوشت: اگر پشت پرده این درگیری ها را ببینیم، قطعا اسرائیل را خواهیم یافت و در این که اسرائیل از اولویت های اصلی سیاست های خارجی دو کشور بوده نیز شکی نیست. آمریکا همواره به عنوان یک محافظ، پناهگاه و پشتیبان منافع اسرائیل در افق بین المللی ظاهر شده است و از طرفی ایران به عنوان به دنبال محو کردن اسرائیل از صفحه روزگار است. درحال حاضر تمامی کشور ها بجز ایران و چند کشور اندک، روابط دوستانه ای با اسرائیل دارند. سیاست های خارجی ایران پس از انقلاب علیه اسرائیل و اقدامات خشونت آمیز آمریکا شدید تر شده است.
رضا ملک با اشاره به اتحاد کشورهای عربی در سال 1967 علیه اسرائیل و شکست آنها و پس از آن پیروزی حزب الله لبنان گروه نوپای شیعه در سال 2006 به تنهایی علیه اسرائیل، ابراز داشت که این امر موجب آن شد تا اسرائیل، ایران و گروه های تحت حمایت آن را خطر جدی برای خود در منطقه تصور کند. آمریکا در حال حاضر درحال کار بر روی طرحی در خاورمیانه است تا از این طریق بتواند از اسرائیل محافظت کند و همچنین منافع ملی اسرائیل را در منطقه گسترش دهد. وی در مقاله خود ضمن اشاره به توافق هسته ای در سال 2015، هدف از (توافق هسته ای ایران) را محافظت اسرائیل از خطرات ایرانی عنوان داشت و افزود، برای تضعیف گروه و سیستم های درحال فعالیت علیه اسرائیل، کشورهای عربی نیز پیش قدم بوده اند. آمریکا طی دوسال گذشته برای کاهش نفوذ ایران در منطقه دستور کار نظامی و سیاسی را آغاز کرده است. ایالات متحده آمریکا در سال 2013 درپی سرنگونی تخت بشار اسد در سوریه برآمد، اما به دلیل مقاومت ایران و روسیه وی مجبور به عقب نشینی از موضع خود شد. نکته قابل توجه این است که مدت کوتاهی پس از عقب نشینی آمریکا از سرنگونی دولت بشار اسد، داعش بوجود آمد. نظریات مختلفی درخصوص پیدایش این گروه وجود دارند، اما یکی از نظریه ها این است که این گروه توسط آمریکا و کشورهای جی سی سی بوجود آورده شده است. قابل ذکر است دونالد ترامپ در سخنان خود، اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا را از بانیان داعش دانسته و از طرفی رئیس جمهور روسیه نیز در دفعات متعددی چنین سخنانی را ایراد نموده است. این نکته قابل توجهی است که ایران، روسیه و گروه های مقاومت تحت حمایت ایران نقش مهمی در زمینه بازداشتن داعش از جنایات و منهدم کردن آن ایفا نموده اند، اما هیچگاه شاهد مخالفت یا مبارزه ای چون کشورهای نامبرده از سوی آمریکا و کشورهای جی سی سی علیه داعش نبوده ایم.
درحالی که ایران و متحدانش پایگاه های داعش در عراق و سوریه را هدف قرار می‌دادند، ایالات متحده سعی کرد پایه های سازمانی موسوم به "ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم"  IMAFT را در سایه تروریسم، برای کاهش تاثیر و نفوذ ایران در منطقه را بنا نهد و برای دستیابی به هدف خود، رقیب ایران، عربستان سعودی را رئیس آن قرار داد، اما به دلیل عدم همکاری های مناسب از سوی کشورهای اسلامی، این سازمان از همان ابتدا به حالت غیرفعال در آمد. به دلیل عدم موفقیت سیاست های خرابکارانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران در منطقه، این کشور به سمت سخنان یکجانبه و نظامی روی آورده است. ترامپ با به قتل رساندن سردار مقاومت قاسم سلیمانی درپی غیرفعال کردن گروه های مقاومت و جلوگیری از فعالیت آنها بوده است. آمریکا همواره در تمامی سطوح به حمایت کامل از منافع اسرائیل پرداخته و همچنان نیز ادامه می‌دهد، اما نکته قابل تامل این است که وضعیت نامناسب خاورمیانه نتیجه سیاست های یکجانبه و تهاجمی آمریکا بوده و آمریکا و اسرائیل همچنان با جدیت تمام به دنبال منافع خود در منطقه هستند و تهدیدی جدی برای خاورمیانه محسوب می‌شوند.

محسن رضا ملک با تحسین اقدام قاطع و شجاعانه ایران، ترکیه و مالزی برای انجام اقدامات عملی برای حل مشکلات امت مسلمان، گفت: پاکستان نیز باید از این روند حمایت کند و با اشتیاق به میدان آید، و از اطاعت بی قید و شرط اعراب که از هرگونه ابتکار عمل برای حمایت از منافع صهیونیسم و استعمار در منطقه خودداری نمی‌کنند، بازآید. این سخن که سازمان ملل برای برپایی امنیت در منطقه باید اقدامی انجام دهد، سخن بی معنی است.

ارسال نظر

 
1