خبر فوری

 
 
نقش ارتش پاکستان در غارت معادن طلای بلوچستان
کد خبر :28068551

18:49 1399/04/10


برچسب ها : ارتش پاکستان, اقتصاد,

چگونه یک شرکت معدن طلا و مس در بلوچستان، 6 میلیارد خسارت به پاکستان وارده کرده است؟ باوجود دستور مستقیم نخست وزیر پاکستان برای تشکیل کمیسیون بررسی این موضوع، بررسی ای انجام نشد و خبرگزاری "southasiamonitor" وارد آوردن خسارت از سوی ارتش پاکستان به اقتصاد پاکستان و غارت معادن طلا را عامل عدم بررسی این موضوع و عدم گوش دادن به دستور نخست وزیر پاکستان دانسته است.


بلوچستان: به گزارش راز نیوز| چگونه یک شرکت معدن طلا و مس در بلوچستان، 6 میلیارد خسارت به پاکستان وارده کرده است؟ باوجود دستور مستقیم نخست وزیر پاکستان برای تشکیل کمیسیون بررسی این موضوع، بررسی ای انجام نشد و خبرگزاری "southasiamonitor" وارد آوردن خسارت از سوی ارتش پاکستان به اقتصاد پاکستان و غارت معادن طلا را عامل عدم بررسی این موضوع و عدم گوش دادن به دستور نخست وزیر پاکستان دانسته و افزود: سال گذشته آژانس حل و فصل اختلاف بین المللی سرمایه گذاری بانک جهانی به پاکستان اعلام کرد که این کشور موظف است تا به یک شرکت معدنی بین المللی "شرکت مس تتیان TCC " خسارت پرداخت کند که ارزش این غرامت سنگین برابر با 2% درصد از تولید ناخالص داخلی پاکستان است.

گفتنی است شرکت تی سی سی در سال 2006 مدعی مالکیت حفاری معادن در منطقه ریکودک بلوچستان شد، اما وقتی این شرکت ذخایر عظیم طلا و مس در آنجا یافت، این توافق توسط دولت پاکستان لغو شد. بنابراین این شرکت علیه دولت پاکستان در بین الملل شکایت کرد و گفت: تاکنون 8.5 میلیارد دلار هزینه کرده است. هنگامیکه بانک جهانی به نفع شرکت تی سی سی حکم داد و دولت پاکستان را موظف به پرداخت خسارت کرد، نخست وزیر پاکستان که قبل از این نیز نگران وضعیت اقتصادی کشور بود، خواستار رسیدگی به علت پرداخت این خسارت شده و کمیسیونی تشکیل داد تا بررسی کند که چرا اقتصاد پاکستان خسارتی به این بزرگی متحمل شده است. درحال حاضر نخست وزیر پاکستان به منظور معافی یا دریافت مهلت پرداخت غرامت درحال تلاش و رایزنی با بانک جهانی است. براساس گزارش منابع موثق اسلام آباد، از طرفی دولت فدرال در حال تلاش برای رایزنی در این زمینه است و از طرفی نیز هیچ سازمان یا اداره ای حاضر به انجام تحقیقات در این زمینه نیستند. علت این جریان، دست داشتن سرمایه داران ارتش پاکستانی در این اقدام است که قبلا نیز اقتصاد این کشور را تضعیف کرده اند.

براساس گزارشی از سوی موسسه هاسون که توسط حسین حقانی سفیر پیشین ارائه شده است، ارتش در لغو قرار داد ها با شرکت های بین المللی که در منطقه ریکودک درحال فعالیت هستند، نقش دارد. مبارک مند دانشمند هسته ای و ارتش پاکستان مبارزاتی را علیه تی سی سی آغاز کرده و دیوان عالی کشور را وادار به لغو این قرار داد کردند.

لازم به ذکر است شرکت تی سی سی یک شرکت باتجربه در زمینه استخراج و حفاری معادن است که با لغو این قرار داد، بسیاری از کشور های جهان به بررسی ذخایر میلیارد روپیه ای معادن پاکستان پرداختند، پس از لغو این قرار داد حتی تعدادی از دیگر شرکت های با تجربه نیز به پاکستان پیشنهاد دادند، اما پاکستان آن را نادید گرفت و هم اکنون خبرهایی مبنی بر امضای توافقنامه پاکستان با 5 شرکت چینی درحال منتشر شدن است که تنها چهار ماه پس از خاتمه توافق با تی سی سی تشکیل شده اند. گفتنی است شرکت های چینی همچنان تحت پروژه سی پیک در حال حفاری معادن در منطقه ریکودک هستند.

خبری که در این بین فاش شده است این است که سازمان کاربری مرزی ارتش پاکستان FWO که کارهای ساخت و ساز جاده ها را انجام می دهد و تجربه ای در زمینه حفاری معادن ندارد، را به عضویت ریکودک درآورده اند، این شرکتی است که سال گذشته در ارتباط با پروژه کریدور کرتاپور نقش آفرینی کرده بود که فساد مالی این شرکت زمانی افشا شد که هشت گنبد ساخته شده بر مزار گورونانک در کرتاپور به دلیل استفاده از مواد معیوب، نتوانستند با طوفان عادی مقابله کنند و فرو ریختند.

ارسال نظر

 
1