خبر فوری

 
نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران
کد خبر :1790003245

15:04 1397/06/17


برچسب ها : آنکارا, ایران, ترکیه, تهران, داعش, رئیس جمهور, روسیه, سوریه, گروه تروریستی, موسکو,

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در طی سخنانی در نشست سه جانبه گفت : آمریکا فورا باید مداخلات و نفوذ غیرقانونی خود در سوریه را خاتمه دهد.


حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در طی سخنانی در نشست سه جانبه گفت : آمریکا فورا باید مداخلات و نفوذ غیرقانونی خود در سوریه را خاتمه دهد.
به گزارش راز نيوز به نقل از خبرگزاری دان، رئیس جمهور روسیه ولادی میر پوتین، رئيس جمهور ترکیه رجب طيب اردوغان و رئیس جمهور ایران در طی نشستی دوستانه در تهران درمورد مسائل سوریه تبادل نظر کردند.

رئیس جمهور ایران در طی این نشست رؤسای سه کشور گفت : درحال حاضر 7 سال از جنگ سوریه گذشته است و وی برای حل این مشکل 6 نکته را در این اجلاس بیان کرد، علاوه بر آن وی خطاب به جامعه جهانی گفت : شما موظفید برای شکست حربه های اسرائیل در سوریه اقدام جدی ای را انجام دهید.
وی در سخنان خود بر انجام اقدامی قاطع عليه اسرائیل تاکید کرده و افزود : اقدامات اسرائیل در سوریه، عليه مردم و دولت این کشور را به هر نحوی باید به پایان برسانیم.

حسن روحانی گفت : در هرگونه مذاکرات سیاسی باید به امنیت و آزادی سوریه احترام گذاشته شود.
وی از اهمیت ادامه مبارزه باتروریسم در سوریه و ادلب نیز سخنانی را ایراد کرد.

حسن روحانی، خطاب به جامعه جهانی گفت : جامعه جهانی باید به پناهندگان سوریه ای و علاوه بر آن به این کشور جنگ زده کمک کند، علاوه بر آن ایران نیز به وظیفه خود در این زمینه عمل خواهد کرد.
حسن روحانی پس از ابراز خوشحالی نسبت به حل مسئله سوریه توسط تهران، آنکارا و موسکو گفت : تا برقراری کامل امنیت ما باید به تلاش های خود در سوریه ادامه دهیم.

سخنرانی پوتین

 



رئیس جمهور روسیه ولادی میر پوتین در این نشست سه جانبه گفت : دشمن با فریب اذهان عمومی خواستار استفاده تسلیحات شیمیایی در ادلب است.
وی افزود : بازمانده گروه های تروریستی هم اکنون متمرکز بر آستانه ادلب هستند.
پوتین افزود : تروریست ها درحال تلاش برای جلوگیری از آتش بس هستند، علاوه بر آن، آنها درحال آماده سازی برای استفاده از سلاح های شیمیایی نیز هستند. تسلط بر مناطق و شهرهای سوریه حق مسلم دولت سوریه است.

رئیس جمهور روسیه علاوه بر اشاره به جنبه های بحران انسانی در سوریه و بازسازی یک کشور جنگ زده خاطر نشان کرد، خیلی از پناهندگان سوری، درحال بازگشت به کشور خود هستند.

سخنرانی رجب طیب اردوغان

 




رئیس جمهور ترکیه رجب طيب اردوغان در سخنرانی خود اظهار داشت، خواستار جلوگیری از بازی خونین در ادلب سوریه هستیم.
وی افزود : اگر ما در این نشست سه جانبه، آتش بس در ادلب سوریه را اعلام کنیم، درواقع این قدم مهمی از سوی این نشست خواهد بود که علاوه بر آن موجب تسلی مردم نیز خواهد شد.
طيب اردوغان اذعان داشت : ادلب نه تنها برای آینده سوریه بلکه برای امنیت ملی و نیز برای ثبات و صلح منطقه نیز مهم است.
ناگفته نماند که تحت قراردادی که در آستانه مابین روس،ایران و ترکیه منعقد شده بود، سه کشور مذکوره ضامن امنیت و آباد سازی پناهندگان درحال بازگشت به کشور خود، سوریه هستند.

علاوه بر نشست اخیر رؤسای سه کشور در تهران، در سال 2017 همین نشست در شهر سوچی روسیه و علاوه بر آن در ماه آوریل سال جاری نیز در آنکارا برگزار شده بود.

 

نتیجه نشست رؤسای سه کشور

پس از نشستی که در تهران برگزار شد، بیانیه ای مشترک مبنی بر ادامه همکاری سه کشور تا پایان تروریسم در سوریه منتشر شد.
طی این اعلامیه، رؤسای سه کشور روسیه، ترکیه و ایران، از همکاری سه جانبه برای نابودی تروریسم و گروه های تروریستی همچون داعش، جبهة النصره و گروه های دیگر، علاوه بر آن گروه هایی که توسط سازمان ملل متحد با عنوان گروه تروریستی شناخته شده اند در سوریه ادامه خواهند داد.

در این اجلاس ترکیه سعی داشت توافق نامه نهایی را به سمت آتش بس بکشاند که با مخالف های ایران و روسیه،و تاکید ولادیمیر پوتین بر ادامه حملات هوایی علیه مواضع تروریست ها،ترکیه به خواسته خود نرسید.

(ناگفته نماند که طی خبرهای اخیر به دست آمده ترکیه درصدد جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب بوده است اما ارتش سوریه با نادیده گرفتن سخنان اردوغان حمله نهایی خود به ادلب آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه را چندی پیش آغاز کرد)

ارسال نظر

 
1