خبر فوری

 
نشست سه جانبه ایران، هند و ازبکستان در خصوص پروژه بندر چابهار برگزار می شود
کد خبر :1335250404

16:29 1399/09/22


برچسب ها : ایران و ازبکستان, بندر چابهار, روابط اقتصادی, هند و ایران,

برای نخستین مرتبه مذاکرات سه جانبه میان ایران، هند و ازبکستان با شرکت مقامات سه کشور روز دوشنبه 24 آذر ماه برگزار خواهد شد.


دهلی نو: به گزارش راز نیوز| برای نخستین مرتبه مذاکرات سه جانبه میان ایران، هند و ازبکستان با شرکت مقامات سه کشور روز دوشنبه 24 آذر ماه برگزار خواهد شد.

بر اساس جزئیات منتشر شده، وزارت امور خارجه هند طی بیانیه ای از برگزاری نشست سه جانبه هند، ایران و ازبکستان در زمینه بهره برداری مشترک بندر چابهار سیستان و بلوچستان در روز دوشنبه 24 آذر ماه خبر داد و گفت: در این نشست نکات مربوط به نحوه بهره برداری و حضور طرفین در بندر چابهار برای تبدیل آن به یک مرکز ترانزیت کالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه هند، این نشست در سطح معاونین وزارت ازبکستان و ایران و سطح دبیری هند به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وزارت امور خارجه هند در این بیانیه خود با ابراز اینکه دهلی نو از پیشنهادات ازبکستان برای تبدیل بندر چابهار به یک بندر ترانزیتی استقبال می کند افزود: پس از امتناع پاکستان از در اختیار گذاشتن مسیر ترانزیتی خود برای دهلی نو بندر تجاری چابهار ایران به عنوان مسیر جایگزین برای انتقال محموله های کالا به افغانستان برگزیده شد که به تقویت روابط تجاری میان هند، ایران و افغانستان نیز کمک می کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: هند می تواند پس از ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه انتقال کالا در بندر چابهار واقع در سواحل جنوبی ایران با دور زدن پاکستان مسیر دسترسی مستقیم به سواحل غربی هند را فراهم سازد، این بندر به عنوان یک نقطه ترانزیتی مهم برای برقراری ارتباط با کشورهای آسیای میانه شناخته می شود، بهره برداری از بندر چابهار به عنوان یک نقطه ترانزیت تجاری فرصت های متعدد و قابل توجهی را برای تجار و بازرگانان فراهم خواهد نمود.

وزارت امور خارجه هند در بخش دیگری از بیانیه خود با اعلام اینکه کشورهای مختلفی از منطقه آسیای میانه برای بهره برداری از این بندرگاه ابراز علاقه نشان داده اند خاطرنشان کرد: هند خواهان همکاری دوستانه با تمامی کشورهای منطقه است.

موضوع آسیای میانه، راهکارهای مربوط به تسریع در انجام پروژه های ترانزیتی، محور اجلاس مجازی نارندرا مودی نخست وزیر هند و شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان بود.

لازم به ذکر است کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب یک پروژه حمل و نقل چند حالته به طول 7200 کیلومتر است که برای حمل و نقل کالا بین هند ، ایران ، افغانستان ، ارمنستان ، آذربایجان ، روسیه ، آسیای میانه و اروپا طراحی شده است.

 

ارسال نظر

 
1