خبر فوری

 
نخست وزیر پاکستان: آمریکا دیر یا زود باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسد
کد خبر :884624913

15:56 1400/07/10


برچسب ها : آمریکا و افغانستان, افغانستان و آمریکا, پاکستان و افغانستان, جو بایدن, خروج نظامیان آمریکایی, رئیس جمهور آمریکا, روند صلح افغانستان, طالبان افغانستان, عمران خان, مصاحبه, نخست وزیر پاکستان,

نخست وزیر پاکستان با اشاره به تحولات افغانستان ابراز داشت: عدم امداد رسانی فوری به طالبان می تواند به سقوط این دولت منجر گردد و سقوط دولت طالبان باعث ایجاد هرج و مرج در افغانستان خواهد شد بنابراین آمریکا دیر یا زود باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| نخست وزیر پاکستان با اشاره به تحولات افغانستان ابراز داشت: عدم امداد رسانی فوری به طالبان می تواند به سقوط این دولت منجر گردد و سقوط دولت طالبان باعث ایجاد هرج و مرج در افغانستان خواهد شد بنابراین آمریکا دیر یا زود باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با شبکه ترکیه ای تی آر تی ورد در خصوص اوضاع افغانستان و باید و نبایدها در قبال تحولات افغانستان به گفتگو پرداخت.

وی اظهار داشت: معطل ماندن مسئله افغانستان می تواند به ایجاد فاجعه انسانی در این کشور منجر گردد زیرا 75 درصد بودجه دولت افغانستان متکی به منابع خارجی است. مردم نگران آن هستند که پس از حضور طالبان بر سر قدرت روند کمک های خارجی متوقف گردد.

وی تصریح کرد: شاید طالبان بتواند در عرصه بلند مدت مدیریت کشور را تحت کنترل خود در بیاورد اما در صورت عدم کمک رسانی فوری به آنان امکان سقوط دولت موقت افغانستان وجود خواهد داشت که می تواند منجر به ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در این کشور و وقوع فاجعه انسانی گردد.

پذیرش طالبان تنها از سوی پاکستان بی تاثیر خواهد بود

نخست وزیر پاکستان در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی مبنی بر به رسمیت شناختن دولت طالبان خاطرنشان کرد: ما به صورت مداوم با کشورهای همسایه افغانستان در ارتباط هستیم تا بدانیم آنان چه زمانی دولت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت؟

وی افزود: چنانچه پاکستان تنها کشوری باشد که طالبان را بپذیرد، این اقدام هیچ تاثیری نخواهد داشت بنابراین ابتدا باید آمریکا، کشورهای اروپایی، چین و روسیه دولت طالبان را به رسمیت بشناسند.

عمران خان گفت: تدوین یک برنامه جامع استراتژی مشترک در این خصوص، نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

آمریکا دیر یا زود باید دولت طالبان را به رسمیت بشناسد

عمران خان در جریان این گفتگو پرسشی را مطرح نمود و گفت: بیش از همه این نکته اهمیت دارد که آمریکا دولت طالبان را چه زمانی به رسمیت خواهد شناخت؟

وی سپس گفت: آمریکا دیر یا زود باید دولت طالبان را بپذیرد، سخنان مطرح شده در مجلس سنای آمریکا نشان دهنده آن است که این کشور دچار شوکه و سردرگمی شده است.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: حضور طالبان بر سر قدرت پس از گذشت 20 سال آمریکا را بهت زده کرده است و اکنون در حال تلاش برای جستجوی یک گوسفند قربانی برای مقصر دانستن در این زمینه هستند، اما با این وجود انتقاد از جو بایدن رئیس جمهور باعث تاسف است.

وی افزود: زمانی که تاریخ خروج نظامیان از افغانستان مشخص شده است، جو بایدن چه می توانست کند و شما شاهد آنچه که در سقوط کابل رخ داد را مشاهده خواهید نمود. آمریکا در حال حاضر به دنبال یافتن مقصر ساختگی است و متاسفانه پاکستان یکی از مقصرهای مورد ادعای آمریکاست، واشنگتن به طور منطقی در مورد چگونگی حرکت به جلو فکر نمی کند.

عمران خان تصریح کرد: در صورتی که آمریکا منابع مالی افغانستان را آزاد نکند دولت افغانستان سقوط خواهد کرد که نتایج بسیار سهمگینی به همراه خواهد داشت. طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال آینده 90 درصد مردم در زیر خط فقر قرار خواهند گرفت بنابراین آمریکا باید در این زمینه چاره اندیشی کند.

لزوم آگاهی مردم آمریکا از وضعیت حقیقی افغانستان

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش برخی از سناتورهای آمریکایی مبنی بر اعمال تحریم علیه پاکستان گفت: ما و همه کسانی نسبت به تاریخ افغانستان آگاه هستند می دانستیم که وضعیت افغانستان به کجا ختم خواهد شد، ما می دانستیم مسائل از طریق گزینه نظامی و جنگ پایان نخواهند یافت.

وی گفت: مردم افغانستان قدرت های غیر بومی را نمی پذیرند به ویژه اگر این قدرت ها مسلمان نباشند هیچ امکانی برای پذیرش این قدرت ها وجود ندارد، بیش از نیمی از مردم افغانستان از قوم پشتون هستند و دومین ویژگی آنان انتقام قتل عزیزانشان از قاتل است.

عمران خان تصریح کرد: زمانی که ما تصمیم به اتحاد با آمریکا گرفتیم، به دلیل آنکه طالبان یک گروه با ماهیت پشتون بود بنابراین افرادی در پاکستان نه بر اساس عقاید مذهبی بلکه بر مبنای قومیت با این گروه اعلام همبستگی نمودند و ما برای نخستین مرتبه طالبان پاکستانی را در این سوی مرزهای خود شاهد بودیم، آنان ما را متحد آمریکا تصور کردند و ما را هدف حملات خود قرار دادند، تمامی حملات آمریکا تنها به افزایش قدرت طالبان کمک می کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2008 میلادی در دیدار با اعضای اتاق فکر آمریکا و چندین سناتور آمریکایی متوجه شدم مردم آمریکا نسبت به اوضاع افغانستان ناآگاه هستند، آنان تصور می کردند که دولت جمهوری در افغانستان تشکیل خواهد شد، زنان افغان از آزادی بهره مند خواهند شد، اما اکنون پس از سقوط کابل تمام آمریکا دچار نگرانی و سردرگمی شده است.

عقب نشینی گسترده ارتش افغانستان پس از خروج آمریکا

عمران خان در ادامه اظهارات خود در گفتگوی اختصاصی با شبکه ترکیه ای با اشاره به خروج نظامیان آمریکا و عقب نشینی گسترده نیروهای ارتش افغانستان در مقابل شبه نظامیان طالبان اظهار داشت: فرمانده وقت ارتش پاکستان در سفر خود به آمریکا در سال 2010 میلادی آنان را آگاه ساخت گزینه نظامی راهکار حل مسئله افغانستان نیست و بلافاصله پس از خروج آنان از افغانستان دولت و ارتش سقوط خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامیدن عمران خان به عنوان «طالبان خان» گفت: این موضوع بازتابی از نگرش امپریالیستی موجود در دولت جورج بوش بود و این نشان دهنده سطح بالای تکبر آنان بود زمانی که به ما می گفت که شما متحد ما هستید یا مخالف ما؟

وی افزود: ما مخالف راهکار نظامی هستم، من نسبت به حل مسائل دنیا از طریق گزینه نظامی اعتقاد ندارم، من حتی مخالف جنگ عراق بودم، آمریکا در جنگ افغانستان ما را به گوسفند قربانی تبدیل نمود و به جای قدردانی از خدمات ما به انتقاد گسترده از ما پرداخت و این موضوع برای ما بسیار رنج آور بود.

نقش پاکستان در به روی کار آمدن طالبان بر سر قدرت در کابل

عمران خان تصریح کرد: به اعتقاد من اگر آمریکا با ذهن باز تفکر نماید متوجه خواهد شد که پاکستان چگونه می تواند مسئول تمامی وقایع افغانستان باشد، چگونه ممکن است 300 هزار نیروی افغان با مجهز بودن به جدیدترین نوع سلاح بدون مقاومت در مقابل طالبان تسلیم شود، پاکستان هیچ نقشی در این خصوص ندارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که شما به تحلیل اوضاع بپردازید به نتایج مختلفی دست خواهید یافت اما پاکستان نمی تواند مسئول این اتفاقات باشد، جنبش طالبان در مناطق روستایی مورد مقبولیت قرار گرفت و این عامل پیروزی آنان است.

وی در پاسخ به سوال مجری خاطرنشان کرد: زمانی که ما از تشکیل دولت ائتلافی در افغانستان سخن می گوییم بدین معنی است که ما به عنوان یک خیر اندیش خواستار ایجاد ثبات در این کشور و تشکیل دولت همه شمول هستیم.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: نمی توان طالبان را برای تشکیل دولت ائتلافی وادار کرد زیرا این به منزله مداخله در امور افغانستان تلقی خواهد شد و چنانچه مشاوره هایی مبنی بر انتخاب چند نفر بالخصوص را به طالبان بدهیم آنان قطعا مخالفت خواهند نمود، آمریکا و پاکستان نمی تواند خواست خود را بر طالبان مسلط کنند.

روابط پاکستان و آمریکا

عمران خان نخست وزیر پاکستان در پاسخ به سوالی پیرامون روابط آمریکا و پاکستان ابراز داشت: ما به صورت مداوم با آنان در تماس هستیم و رئیس سازمان اطلاعات ما با همتایان آمریکایی خود در تماس است.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر چرایی عدم تماس رئیس جمهور آمریکا با وی گفت: جو بایدن با من تماس نگرفت و این هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد و شما می دانید چرا این وضعیت رخ داده است، این موضوع چندان دارای اهمیت نیست.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر تحت فشار شدید قرار دارد و همبستگی من با وی تنها بدین دلیل است که در زمینه اوضاع نگران کننده فرودگاه کابل وی مورد انتقادات شدید قرار دارد.

وی گفت: دیدگاه من این است که چگونه جو بایدن می تواند پیش بینی کند که رئیس جمهور افغانستان دو هفته پیش از خروج نظامیان خارجی از کشور فرار خواهد کرد؟ حتی پاکستان، ایالات متحده و طالبان نیز نمی توانند چنین پیش بینی هایی را کنند.

وی گفت: به اعتقاد من مهمترین موضوع در خصوص افغانستان این است که آمریکا باید نقش خود در قبال این کشور را ایفا نماید، در غیر این صورت تاریخ سال 1979 مجددا تکرار خواهد شد زمانی که اتحاد جماهیر شوروی این کشور را ترک کرد.

ارسال نظر

 
1