خبر فوری

 
 
ناکامی مذاکرات مخفی میان دولت و طالبان پاکستان درپی افزایش خشونت ها
کد خبر :1414380948

16:24 1400/01/16


برچسب ها : پاکستان, تحریک طالبان پاکستان, تروریست, تروریسم, گروه القاعده, گفتگو, مذاکرات,

خبرگزاری "دی دیپلمات" در گزارشی از مذاکرات مخفی میان دولت فدرال پاکستان و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP در اواخر سال 2020 میلادی خبر داد و نوشت: اواخر سال 2020 میلادی مذاکرات سری میان دولت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان که پس از تشکیل در دسامبر 2007 میلادی به طور مداوم درحال مبارزه نظامی با دولت پاکستان است، انجام شد و منابع موثق شبه نظامی این خبر را به دی دیپلمات ارائه دادند.


اسلا آباد: به گزارش راز نیوز| خبرگزاری "دی دیپلمات" در گزارشی از مذاکرات مخفی میان دولت فدرال پاکستان و گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان TTP در اواخر سال 2020 میلادی خبر داد و نوشت: اواخر سال 2020 میلادی مذاکرات سری میان دولت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان که پس از تشکیل در دسامبر 2007 میلادی به طور مداوم درحال مبارزه نظامی با دولت پاکستان است، انجام شد و منابع موثق شبه نظامی این خبر را به دی دیپلمات ارائه دادند.

براساس گزارش، هرچند این مذاکرات مفصل بودند اما در اواخر 2020 و اویل 2021 بدون اینکه گفته شود مذاکرات مجددا آغاز می شوند یا نه، پایان یافت. علاوه بر آن افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان نشان می دهد که آنها به مسیر مبارزه بازگشته اند و این امر اثرات منفی بلند مدتی برای مناطق قبایلی و دیگر مناطق پاکستان خواهد داشت. خبر مذاکرات سری میان دولت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان توسط دو تن از عناصر فعال تی تی پی مقیم شرق افغانستان و یکی از تروریست های اسبق که همچنان روابط عمیق و مستحکمی با تی تی پی دارد، نیز تایید شد. اعضای طالبان پاکستان از ارائه جزئیات گریزان بودند و از طرفی تلاش های پیاپی برای ارتباط با محمد خراسانی سخنگوی تحریک طالبان پاکستان نیز ناموفق بود. اما تروریست اسبق که به صورت مستقل با اعضای تی تی پی رابطه دارد به شرط عدم افشای هویتش راضی شد تا یکی از بند های مذاکرات را ارائه کند. وی گفت: "این مذاکرات در سال 2020 از طریق کمک شبکه حقانی صورت گرفت. "

شایان ذکر است شبکه حقانی یک گروه مبارز (تروریستی) است که در دوران مقاومت افغانستان دربرابر اشغال شوروی در دهه 1980 میلادی از مناطق مرزی جنوب شرقی افغانستان ظهور کرد  و به بخشی جدایی ناپذیر از طالبان افغانستان تبدیل شده و گفته می شود که این شبکه روابط نزدیکی با سازمان مخوف امنیتی ISI پاکستان دارد.

پیش از این نیز احسان الله احسان سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان نیز به کمک شبکه حقانی جهت مذاکرات میان تی تی پی و دولت اسلام آباد به صورت مختصر اشاره کرده بود.

 تروریست اسبق تی تی پی که هم اکنون نیز روابط مستحکمی با اعضای این گروه دارد فهرست 10 ماده ای را برای دی دیپلمات ارسال کرد که احتمالا این مواد بخشی از مذاکرات بودند. نکته مهم از بین تمامی موارد این بود که طالبان پاکستان باید به تمامی حملات خود در سراسر پاکستان پایان دهد و در عوض آن دولت اسلام آباد تمامی زندانیان تی تی پی را آزاد خواهد کرد. ظاهرا مذاکرات به این مرحله رسیده بودند که به تمامی فرماندهان میدانی تی تی پی دستور داده شد تا فهرستی از برادران بازداشت شده خود را تهیه کنند. علاوه بر آن، در این زمینه نیز گفتگو شد که درصورت موفقیت توافق، ارتش پاکستان از چندین مناطق قبایلی تحت کنترل فدرال خارج و مسئولیت امنیت مرزهای این مناطق را به طالبان پاکستان خواهد داد.

در ادامه گزارش آمده است: همچنین قرار بود ارتش پاکستان پس از خروج از برخی مناطق قبیله ای مجوز احیای سیستم شریعت را به طالبان پاکستان در این مناطق دهد، اما حدود آن به صورت شفاف بیان نشده بود.

گفتنی است دولت وقت سال 2009 میلادی پاکستان نیز در زمینه نفاذ قانون شریعت در منطقه سوات و بخش مالاکند موافقت کرده بود اما این توافق با افزایش فعالیت های تروریستی در مناطق نامبرده و حوالی آن، به حالت تعلیق درآمد.

طبق گفته منابع، نکات دیگری که قرار بود بخشی از این توافق جامع باشند، در خصوص پرداخت غرامت برای افراد زخمی و کشته شده طالبان پاکستان بود و تی تی پی در عوض آن قرار بود مقدار زیادی از سلاح ها را به دولت تحویل دهد، همچنین موضوع هزینه های آخرین مذاکرات نیز بخشی از این گفتگو ها بود. طبق گزارشات دولت پاکستان اصرار داشت که TTP به عنوان جبهه ای متحد شامل همه گروه های جداگانه خود، باید مذاکرات نهایی را انجام دهد. مورد آخر از این جهت نیز حائز اهمیت است که چند گروه جدا شده از طالبان پاکستان به ویژه جماعت احرار و حزب الاحرار در فصل گرمای سال 2020 میلادی مجددا به گروه مرکزی تی تی پی ملحق شدند. هرچند که تاکنون به طور واضح مشخص نشده است که مذاکرات سری چه مقدار در تشکیل این اتحاد نقش داشته اند. براساس برخی گزارشات، کار بازگرداندن گروه های مختلف به زیر چتر TTP مرکزی با تلاش های شخصی نور ولی محسود امکان پذیر شد.

علاوه بر آن، تروریست اسبق که هم اکنون نیز از طریق ارتباط با دوستان خود در طالبان پاکستان، پیشرفت آن را مورد بررسی و پیگیری های خود قرار می دهد، گفت: در الحاق دیگر گروه ها به دایره مرکزی تحریک طالبان پاکستان، یک گروه دیگری نیز نقش داشته است؛ وی اظهار داشت که "اعضای القاعده در جرگه حضور داشتند و به خاطر آنها بود که این اتحاد مجددا تشکیل شد. با در نظر گرفتن خصومت بین گروه مرکزی طالبان پاکستان و دیگر گروه های جدا شده از آن، چنین جرگه هایی بدون نقش آفرینی اعضای القاعده ممکن نبود."

ناگفته نماند که گزارش 2 فوریه 2021 میلادی سازمان ملل متحد این امر را تایید کرده است که اتحاد گروه های جدا شده از طالبان پاکستان با گروه مرکزی آن درپی تلاش های القاعده بوجود آمده است.

هرچند دلایل دقیق این اقدام القاعده مشخص نشد، با این حال اسفندیار میر دانشجوی فوق دکترای مرکز امنیت و همکاری بین المللی دانشگاه استنفورد به "دی دیپلمات" گفت که رهبری تی تی پی متحد قدرتمند القاعده در منطقه افغانستان و پاکستان بوده و همواره میزبان شخصیت های عالی رتبه القاعده نیز بوده است. که این به معنی آن است که قدرت و استحکام القاعده به نفع تحریک طالبان پاکستان است. با درنظر گرفتن تمامی جوانب، بیانیه رسمی تی تی پی که مدعی شده بود هیچ گروه تروریستی بین المللی در تشکیل این اتحاد نقش نداشته است، یک امری غیری معقولانه است.

به هر حال تا اواسط 2020 همه چیز ظاهرا خوب پیش می رفت و تروریست اسبق آن موقع به دی دیپلمات گفته بود که اعلام رسمی مذاکرات نزدیک است، اما پس از مدت کوتاهی یا در اواخر دسامبر 2020 یا در اوایل ژانویه 2021 مذاکرات با شکست مواجه شدند. این خبر نیز توسط یکی از منابع طالبان پاکستان با این بیان که "طالبان پاکستان بدون ابراز شرایط خود، رد کرده است"، به دی دیپلمات گزارش شد. وی افزود که دلیل آن احتمالا این بوده است که طالبان پاکستان به این باور رسید که نباید به یک نیروی نیابیتی در دست دولت پاکستان تبدیل شود.

در ادامه گزارش بیان شد که یکی از دلایل پایان ناموفق مذاکرات می تواند اختلافات داخلی تحریک طالبان پاکستان باشد. تروریست اسبق در ادامه اظهاراتش گفت که برخی از جوانان تی تی پی مخالف این مذاکرات بودند، زیرا آنها بر این باور بودند که پاکستان، تی تی پی را فریب می دهد بنابراین آنها این مذاکرات را به معنای تسلیم شدن و زمین گذاشتن سلاح های خود مقابل نهاد های پاکستانی و مذاکرات را اقدامی غیر ضروری می دانستند.

صرف نظر از این که آیا اختلافات داخلی دلیل شکست مذاکرات بین دولت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان بود یا نه، واکنش ادعایی برخی دیگر از عناصر اصلی طالبان پاکستان نشان می دهد که احتمال برقراری ارتباط موفق با گروه های جهادی تندرو محدود است. همچنین این شکست مذاکرات ثابت می کند که عدم اعتماد متقابل جبران ناپذیر وجود دارد.

رحیم الله یوسفزئی تحلیل گر و روزنامه نگار باتجربه پاکستانی می گوید که در گذشته نزدیک تماس های زیادی بین دولت پاکستان و برخی از نمایندگان تحریک طالبان پاکستان برقرار شده است، اما به دلیل عدم اعتماد بین طرف های درگیر، پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.

به غیر از وزارت امور خارچه و کشور پاکستان، روابط عمومی ارتش نیز به درخواست اظهار نظر در مورد مذاکرات و خاتمه آن پاسخ نداد. پس از شکست این مذاکرات، شاهد افزایش خشونت ها و حملات تی تی پی از اوایل سال 2021 میلادی بوده ایم، و طبق عملیات های اخیر بین 12 تا 19 فوریه تی تی پی مدعی شد بیش از 57 تن از نیروهای نظامی پاکستان را کشته و زخمی کرده است.

براساس گزارش ماه مه 2020 سازمان ملل متحد، برحسب گمانه زنی ها گفته شد که حدود 500 جنگجوی طالبان پاکستان در استان کنر و 180 نفر در ننگرهار حضور دارند. در این گزارش همچنین گفته شد که تعداد کل اتباع پاکستانی که با گروه های تروریستی در افغانستان می جنگند می تواند از 6 هزار تا 6500 نفر باشد.

ارسال نظر

 
1