خبر فوری

 
نامزدی شخص حامی تروریست ها به عنوان سفیر پاکستان در واشنگتن زنگ هشدار و پیامی برای آمریکا
کد خبر :543011059

14:39 1400/09/07


برچسب ها : پاکستان و آمریکا, تروریست, تروریسم, حرکت المجاهدین, حزب المجاهدین, رئیس جمهور کشمیر آزاد, روابط دوجانبه, سردار مسعود خان, سفیر پاکستان, سفیر پاکستان در آمریکا, فضل الرحمان خلیل, کشمیر پاکستان,

سام وستروپ مدیر "دیده بان اسلام گرا" بخشی از پروژه انجمن خارومیانه در مقاله ای که در خبرگزاری "نیشنل ریویو" منتشر شده است، نوشت: "پاکستان، مسعود خان رئیس جمهور اسبق کشمیر آزاد (کشمیر تحت کنترل پاکستان) شخصی که مدتی طولانی حامی گروه های جهادی بوده است را به عنوان سفیر خود در آمریکا نامزد کرده است، که قطعا این پیامی برای ایالات متحده دارد...


اسلام آباد: به گزارش راز نیوز| سام وستروپ مدیر "دیده بان اسلام گرا" بخشی از پروژه انجمن خارومیانه در مقاله ای که در خبرگزاری "نیشنل ریویو" منتشر شده است، نوشت: "پاکستان، مسعود خان رئیس جمهور اسبق کشمیر آزاد (کشمیر تحت کنترل پاکستان) شخصی که مدتی طولانی حامی گروه های جهادی بوده است را به عنوان سفیر خود در آمریکا نامزد کرده است، که قطعا این پیامی برای ایالات متحده دارد. از این گذشته تصویر پاکستان در صحنه جهانی در حال حاضر خوب به نظر نمی رسد و موضوع حمایت پاکستان از طالبان افغانستان نیز در پارلمان ها و رسانه های مطبوعاتی از مولفه های مورد گفتگو و بحث است. مخصوصا پس از روی کار آمدن یک دولت ظالم مذهبی درپی سرنگون شدن دولت سابق افغانستان، این بحث ها شدت بیشتری گرفته اند. "

 براساس این مقاله منتشر شده: نگاهی کوتاه به تاریخچه مسعود خان، یکی از مقامات سابق سرویس خارجی پاکستان و سپس سفیر در سازمان ملل و چین، می تواند استراتژی بسیار هوشمندانه ای را که معمولا به چنین دفاتری متصل می شود را آشکار کند. مسعود خان نه تنها حامی اصلاحات نیست، بلکه شخص رادیکالی خطرناکی است که سابقه طولانی در زمینه همکاری با اسلام گرایان در غرب و جهادگران در شرق را دارد. انتصاب چنین فردی دلیلی بر خطرناک تر شدن روز افزون دولت پاکستان دارد که برای حمایت و همکاری با اسلام گرایان در سراسر جهان از جمله ایالات متحده تلاش می کند. مثال و نمونه های فراوانی از روابط خان با جهادی ها وجود دارد. مسعود خان در مراسم پنجمین بزرگ داشت برهان وانی (یکی از جنگجوهای مشهور برای آزادی کشمیر) پیامی را در ژوئن 2021 صادر کرد. ناگفته نماند که برهان وانی یکی از فرماندهان حزب المجاهدینی است که طبق قانون آمریکا، یک گروه تروریستی است، وی کشمیری ها را به پیوستن به "جنگ مقدس علیه هند" متقاعد کرده و وعده "بهشت" داده بود.

در ادامه گزارش آمده است: مسعود خان در این پیام خود گفته است که ما امروز (بخاطر از دست دادن برهان وانی) غمگین هستیم، او در دلهای ما زنده است. او برای یک هدفی والا جان خود را فدا کرد. رسانه های پاکستانی نوشته اند که مسعود خان ادعا کرد که "برهان وانی یک نمونه عملی برای تمامی آزادی طلب های جهان بود، استقلال کشمیر و شکست هند گرافیتی است."

برهان وانی تنها عضو حزب المجاهدین نیست که مورد پسند مسعود خان باشد، بلکه پس از تروریست شناخته شدن حزب المجاهدین در ژوئن 2017 میلادی، رسانه های جریان اصلی پاکستان گزارش دادند که رئیس جمهور کشمیر آزاد حمایت کامل خود از حزب المجاهدین را اعلام کرده است. خان افزود: تحریم های آمریکا علیه سید صلاح الدین سرکرده گروه ناعادلانه است. شایان ذکر است صلاح الدین رهبر اتحادیه شورای جهادی است که برای تروریست های تحت حمایت تشکیلات پاکستان، کار می کند. از طرفی یک بیانیه مطبوعاتی رسمی صادر شده از دفتر ریاست جمهوری مسعود خان، شامل تمجیدهای صریح از دیگر رهبران حزب المجاهدین است. براساس این بیانیه که در سال 2020 میلادی منتشر شد: "مسعود خان رئیس جمهور وقت کشمیر آزاد ضمن ادای احترام به جنید صحرائی و طارق احمد از یاران صحرائی به خاطر فداکاری های بزرگ برای آزادی میهن خود، گفت که همه شهدا و فداکاری های آنها سرمایه های جنبش آزادی است. وی بر تعهد کشمیری ها برای انجام رسالت شهدای خود به هر قیمتی تاکید کرد. "

داستان روابط و دوستی طولانی مدت مسعود خان با تروریست ها، اینجا به پایان نمی رسد بلکه او به همراه مقامات ارشد دولت پاکستان در کنفرانس "همبستگی تمامی احزاب با کشمیر " در سال 2019 میلادی ، شرکت کرد که براساس افشاگری رسانه های هند، مسعود خان به همراه فضل الرحمان خلیل بنیانگذار حرکت المجاهدین در این مراسم دیده شد. دولت آمریکا در 1997 میلادی حرکت المجاهدین را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کرده و در سال 2014 میلادی، خلیل را به عنوان تروریست جهانی خواند. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا گفته شد : "خلیل تا پیش از مرگ اسامه بن لادن، روابط نزدیکی با القاعده از جمله وی داشت و یکی از اعضای کلیدی جبهه اسلامی بین المللی اسامه بن لادن بود و به اولین فتوای اسامه بن لادن که در سال 1988 میلادی صادر شد، به عنوان اولین نفر عمل کرده بود. این فتوا خواستار حمله به ایالات متحده بود. "

در ادامه گفته شد: مرکز امنیت و همکاری بین المللی مستقر در استنفورد در گزارشی اعلام کرد که حرکت المجاهدینِ خلیل به طور مستقل و آزاد در پاکستان فعالیت می کرد و از زمان آغاز بکار از سوی سازمان اطلاعات بین سرویس های پاکستانی ISI حمایت می شد. در دفعات متعدد درباره این گروه گفته شد که با القاعده در ارتباط است و در اقدامات زیادی چون انفجار، هواپیما ربایی و ربایش نظامیان، افسران دولتی، شهروندان هندی و اعدام گردشگران خارجی دست داشته است.

اکنون سوال این است که با وجود چنین تاریخ سیاه مسعود خان در خصوص روابط با تروریست ها، چرا وی به عنوان سفیر پاکستان برای ایالات متحده منتخب شده و فرستاده می شود؟

براساس گزارش تحلیلگران راز نیوز: روابط میان دو کشور در زمان حال بسیار ضعیف تر از گذشته به نظر می آیند. طبق معمول هر زمانی که رئیس جمهور جدیدی در ایالات متحده روی کار می آید با نخست وزیر پاکستان تماس می گیرد درحالیکه جوزف بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا این سنت را زیر پا گذشته و تاکنون نیز تماس تلفنی با عمران خان نخست وزیر پاکستان برقرار نکرده است.  علاوه بر این، موضوع پرداخت هزینه های مبارزه با تروریسم توسط آمریکا به پاکستان است که توسط وزیر امور خارجه پاکستان برجسته و مطرح شده است؛ شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به صراحت به این موضوع اشاره کرده و ابراز داشت که ما بقی هزینه ها را ایالات متحده باید به پاکستان پرداخت کند.

جدای از آن انکار عمران خان از فراهم کردن پایگاه های هوایی در خاک کشورش برای آمریکا جهت عملیات های هوایی علیه افغانستان نیز دلیل واضحی در خصوص ضعیف بودن این روابط است.

با تمامی این اوضاع، پاکستان تصمیم گرفته است شخصی که حامی تروریست ها است را به عنوان سفیر خود به ایالات متحده بفرستد تا علاوه بر وارد آوردن فشار روانی، این پیام را مخابره کند که اگر ایالات متحده اقدامات جدی برای معمولی شدن روابط دیپلماتیک خود با پاکستان انجام ندهد، پاکستان نیز گزینه های دیگری از جمله گروه هایی را دارد که قادر به وارد آوردن خسارت به منافع آمریکا در منطقه هستند. انتخاب مسعود خان توسط پاکستان به عنوان سفیر این کشور در واشنگتن، این پیام را به آمریکا ارسال کرده است که پاکستان نیز جدی است و روش خود را تغییر داده است.

 

بخوانید: نامزدی مسعود خان به عنوان سفیر پاکستان در آمریکا

ارسال نظر

 
1