خبر فوری

 
نارضایتی دستگاه اطلاعاتی پاکستان از امنیت افغانستان
کد خبر :1772178518

17:12 1397/08/12


برچسب ها : ISI, اطلاعات, افغانستان, پاکستان, سازمان اطلاعات پاکستان,

امنیت در افغانستان موجب نارضایتی و اختلاف میان ژنرال‌ های ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) شده است.


امنیت در افغانستان موجب نارضایتی و اختلاف میان ژنرال‌ های ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) شده است. رئیس ارتش پاکستان ژنرال باجوا خواهان برقراری امنیت در افغانستان است . اما این درحالی است که این موضوع با سیاست های سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) سازگاری ندارد . اگر این روند همچنان ادامه یابد به ‌زودی شاهد برکناری ژنرال باجوا از مقام فرماندهی ستاد ارتش پاکستان خواهیم بود. گفتنی است که علاوه بر رئیس کل ارتش پاکستان ژنرال باجوا چند تن دیگر از ژنرال های ارتش پاکستان نیز در رابطه با این موضوع هم عقیده و هم فکر با باجوا هستند .گفتنی است که سمیع الحق رهبر معنوی گروه تروریستی طالبان نیز با سیاست های دستگاه اطلاعاتی پاکستان همچون باجوا در مورد افغانستان مخالف بوده است .

طبق اطلاعات به دست آمده سمیع الحق نقش اصلی در کسب رضایت طالبان برای مذاکرات با ایالات ‌متحده و دولت افغانستان را داشته است. سمیع الحق پدر روحانی طالبان با صحبت‌های پی‌ در پی خود با طالبان آن‌ها را به میز مذاکرات کشاند. این عمل سمیع الحق بدون رضایت ارتش پاکستان و سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) صورت گرفته بود. سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) به‌هیچ ‌وجه نسبت به مذاکرات طالبان با ایالات‌متحده و دولت افغانستان رضایت نداشته است و این عمل سمیع الحق بر خلاف خواسته‌های سازمان اطلاعاتی پاکستان(ISI) صورت پذیرفت. از طرفی تمامی حملات طالبان پاکستان طی چند سال اخیر علیه ارتش پاکستان و پلیس این کشور بوده است.

چندی پیش رویترز اعلام کرد که سازمان اطلاعاتی پاکستان (ISI) خواهان تغییر ریاست طالبان است. سازمان اطلاعاتی پاکستان به دنبال تعیین مهره اصلی خود در ریاست طالبان بود.

پس از سوء قصد قرار گرفتن سمیع الحق و به قتل رسیدن وی، عبدالله گل‌ فرزند ژنرال حمید گل نیز مورد حمله تروریستی قرار گرفت اما وی توانست از این حمله تروریستی جان سالم به دربرد. حمید گل رئیس سابق سازمان اطلاعاتی پاکستان است که گروهک تروریستی طالبان را بنیان گذاشت و پسر وی یعنی حمید گل نیز در مذاکرات طالبان با ایالات‌متحده و دولت افغانستان نقش مستقیم و اصلی را ایفا می‌کرد.

ارسال نظر

 
1