خبر فوری

 
 
موفقیت مذاکرات طالبان و افغانستان نتایج مثبتی برای پاکستان خواهد داشت فواد چودری
کد خبر :413420497

21:23 1397/11/07


برچسب ها : پاکستان, روابط, طالبان, عربستان, مذاکرات, ویزا,

وزیر رسانه پاکستان فواد چودری اظهار داشت موفقیت مذاکرات طالبان و افغانستان بهره بیشتری برای پاکستان خواهد داشت


 

 

دبی : وزیر رسانه پاکستان فواد چودری اظهار داشت موفقیت مذاکرات طالبان و افغانستان بهره بیشتری برای پاکستان خواهد داشت۔

 

به گزارش راز نیوز به نقل از جیو نیوز فواد چودری در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت در صورت موفق شدن مذاکرات بین طالبان و افغانستان، پاکستان از مزایای بیشتری بهره خواهد برد۔

 

وی اظهار داشت ما تلاشمان این است که  با عربستان سعودی و امارات متحده عرب روابط خوبی داشته باشیم چون در شش سال اخیر فعالیت های ما در سیاست های خاور میانه کم رنگ شده بود۔

 

فواد چودری افزود که ما نقش مثبتی در باره افغانستان ایفا کرده ایم همچنین با ایجاد روابط دیپلماتیک در کرتار پور سعی کردیم که با کشور های همسایه نیز روابط خوبی را ایجاد کنیم۔

 

وزیر رسانه پاکستان اظهار داشت کشورهای عربی خصوصا عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری در پاکستان میباشند و بعد از تغییرات درسیستم ویزا زمینه گردشگری در پاکستان نیز افزایش خواهد یافت۔

 

وی در آخر اظهار داشت که حزب تحریک انصاف در مقابل خود رقیبی را نمی یابد چون هر دو حزب مخالف با مقدماتی دیگر درگیر هستند لذا در حال حاضر پاکستانی جدید را ایجاد کرده ایم۔

 

پاکستان سعودی بنام پاکستان جدید

 

با در نظر گرفتن شرایط فعلی پاکستان می توان فهمید که دولت مردان پاکستان با شعار پاکستان جدید در راستای عملی کردن سیاست های عربستان سعودی و کشور های عربی در پاکستان میباشند۔

 

شاه محمود قریشی در حاشیه هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با رد خبرهای منتشر شده مبنی بر درخواست کمک مالی اسلام‌آباد از عربستان و امارات مدعی شد، پاکستان از عربستان‌سعودی و امارات خواست در صورت تمایل در بخش‌های مختلف پاکستان سرمایه‌گذاری کنند۔

اما با توجه به نوع سرمایه‌گذاری‌ها و عملکرد عربستان در پاکستان که عمدتا پیرامون تقویت وهابیت و مدارس دینی تحت مدیریت آنان درپاکستان صورت می‌گیرد که این موضوع نگرانی زیادی را در این کشور ایجاد کرده است.

 

با توجه به اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا به پاکستان برای توقف حمایت‌هایش از گروه‌های افراط گرا و تروریستی سفر عمران خان به عربستان و اعلام کمک 10 میلیارد دلاری این کشور به دولت وی بیش ازآنکه بیانگر تمایل آل سعود برای سرمایه‌گذاری در پاکستان باشد تلاشی برای حفظ دولت جدید اسلام‌آباد به رهبری عمران خان در اردوگاه عربستان تلقی شده است.

 

شکست «حزب مسلم لیگ نواز» که به طور سنتی با رژیم آل سعود ارتباط خانوادگی و گسترده‌ای دارد، عربستان را نگران از دست دادن نفوذ خود در پاکستان کرد و به همین دلیل رژیم آل سعود که درسال‌های اخیر خط تفرقه افکنی و بحران آفرینی در کشورهای اسلامی را در دستور کار خود دارد برای حفظ دولت عمران خان در مدار سیاست های خود دست و دل بازی کرده و کوشیده است خود را ناجی حل مشکلات دولت وی نشان دهد.

 

ازاین رو اکنون این سوال مهم برای مردم پاکستان مطرح است که دریافت کمک های 10 میلیارد دلاری دولت عمران خان از عربستان تحت هرعنوانی آیا بدون هر گونه پیامد برای دولت اسلام آباد خواهد بود؟

 

آیا دولت عربستان در قبال این بخشش که حتی در دوره دولت مسلم لیگ نیز انجام نداد انتظاراتی از دولت عمران خان همچون همراهی درجنگ یمن و ادامه همکاری ارتش پاکستان دراین جنگ، ندارد؟

 

جنگی که پیامد آن کشتار مردم بی گناه یمن به خصوص زنان و کودکان است که بارها از سوی مردم پاکستان محکوم شده و خواهان عدم همکاری ارتش و دولت پاکستان با رژیم آل سعود شده اند

ارسال نظر

 
1